Får inte hovslagare skära i levande vävnad?

Heulwen

Trådstartare
Hörde det från hovslagaren idag och då att det är nya bestämmelser från EU. :confused:
Det kom på tal då min häst är i riskzonen för att få en hovböld då han fick tappsko igår (den hade flyttat sig bakåt men satt kvar) och tåkappan trängde in i hoven och satt där över natten.
Nu är skon borta men hoven är lite ljummen och nu finns då risken för hovböld.
Då sade han att jag måste anlita en veterinär för en ev. tömning av den då hovslagare inte får skära i hoven för att få fram den.
Det låter ju helt absurt! :crazy:

En hovslagare har väl vanligtvis mer kompentens i just hästens hovar än en veterinär. :confused:

Vad tycker ni?

Sv: Får inte hovslagare skära i levande vävnad?

Det är rätt. Hovslagaren får inte skära i levande vävnad. Ofta går dock hovbölder att tömma ändå.
PL

Det här är väl inte nya bestämmelser, det är väl gamla svenska bestämmelser? Men i hovböldsfallen brukar veterinärerna hänvisa över till hovslagaren iallafall!
De som inte har veterinär utbildning får aldrig gå innanför levande vävnad, s.s bölddränering samt tex alla som sprutar sin häst själv om man ska se strikt på bestämmelserna. Rätta mig om jag har fel P.L

Nu vet jag iofs inte vad som klassas som levande vävnad?
Det går det väl inte att tömma bölden om man inte får karva på sulan?
Vet du bakgrunden till att de här bestämmelserna kom till?
Jag tycker det låter underligt.

Det är ju ett bekymmer vi har.....
Det är ok att dränera en hovböld, men OM det blöder, så har vi gått i levande vävnad, och då är det ett lagbrott.
Detta får endast vet. göra.

Här omkring har en del hovisar detta delegerat från vet. att göra sådana ingrepp, men det innebär att veterinären tar på sig ansvaret för ingreppet, så det är en klurig fråga.

Och precis som TS skriver angående kompetens:
Många vet. skulle jag inte släppa nedanför kronranden på en häst (utom möjligtvis för att röntga hoven) :)

No hard feelings, Peter?...... :)

/Mike - blivande hovslagare som praktiserar löpande på klinik.

Hovslagare får inte skära i levande vävnad, men de får tömma hovbölder. Min kära mor är hovis, så jag vet;)

Hovslagare får inte skära i levande vävnad, men de får tömma hovbölder. Min kära mor är hovis, så jag vet;)

Det är jag också(hovslagare alltså) och jag vet att JAG egentligen inte får göra så här, tömma bölder alltså. Men av gammal praxis så gör de flesta hovslagare det iaf och veterinärerna är helt med på det.

Helt rätt att det är gamla svenska bestämmelser. Visst får man spruta hästen själv på ordination av veterinär.
PL

Nu har väl alla sitt sätt att jobba men jag anser att tömma hovbölder handlar om att öppna upp död vävnad (oftast sulan) för att släppa ut bölden. Börjar man karva i sulläderhuden så skapar man en större skada än vad bölden är.

Ja så fungerar det vid "snälla" tydliga hovbölder med en riktig separation av sula o läderhud o där man kommer mitt på.
Men hovbölder kan ju vara ganska olika.
PL

Jo jag har sett många olika sorter. Och visst har man punkterat läderhud. Men om det ska karvas rejält i levande vävnad så är det absolut veterinärt. Då känner jag mig tryggare inne på klinik med lokalbedöving och veterinärn hängades över axeln.

Källhänvisning tack utifrån djurskyddsmyndighetens bestämmelser.

Klart som fan man får det. Jag och alla andra travamatörer/travtränare och hästskötare grisbönder kobönder har väl sprutat våra egna djur på vets. ordination i alla år. Om det blev olagligt så skulle veterinärerna inte ha annat att göra än att åka runt och spruta stora djurbesättningar.

Källhänvisning tack utifrån djurskyddsmyndighetens bestämmelser.

Detta hittar du på Jordbruksverkets hemsida, inte Djurskyddsmyndigheten. ww.sjv.se, finns en sökfunktion där, jag minns inte var det står.
Det vet du väl att hästägare får spruta med pc tex? Däremot får man inte ge intravenösa injektioner utan utbildning.

Leta efter C15 på sjvs hemsida. Jag har länkat till detta flera gånger tidigare.
PL

Hur menar du den gränsdragningen skall göras "lagligt sett"? Jag har aldrig sett någon veterinär skära i en hov vid hovbölder eller djupa sprickor i sulan osv - det har alltid varit klinikhovslagare som gjort det med veterinären ståendes visserligen i närheten men det har aldrig varit veterinär som gjort det?
Är inte det delegation? Eller kallas det samarbete eftersom veterinären är i samma byggnad?

Verkar vara en gränsdragning som både veterinärer och hovslagare har svårt för dessutom, skräckexemplet är väl när en äldre veterinär på större klinik talade om för mig att kunde jag inte skära upp och tömma en hovböld själv borde jag inte ha häst, trots att jag ivrigt försökte förklara att bölden spruckit upp precis vid ballarna på något äckligt, otäckt sätt (och hästen efter klinikbesök sedan stod gipsad i några veckor) men han hade nog en extremt dålig dag. :D

Meh, jag blir inte klokare av det heller. :p

Det är alltså inte okej då att överlåta till hovslagare att hemma hos kunden plocka av gips, verka "det sista" av en spricka och sedan slänga på gips igen, det torde stå klart.
Men jag är fortfarande osäker på gränsdragningen på kliniker, där veterinären oftast är i samma rum eventuellt men som enda insats egentligen sederar och kikar över axeln på hovslagare och hästägare. För mig är det - för att klargöra - helt okej att de gör så, jag har fullt förtroende för de klinikhovslagare jag stött på - men är mest bara nyfiken på vad som egentligen gäller.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 426
Senast: mackan
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 407
Senast: kryddan
·
Avel Lägger tråden här eftersom många "fölvana" människor håller till här, flytta den till Hovvård om det är bättre. Idag hörde de av sig...
2
Svar
22
· Visningar
3 161
Senast: åke
·
Hästvård Det började med en stelhet och hälta i vänster bakben. Hästen blev mera orörlig och belastade dom andra benen. Hältan gick över till...
Svar
5
· Visningar
900
Senast: FrittePower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross