Får inte hästarna i stockholm gå ute

Sv: Får inte hästarna i stockholm gå ute

Jag tror man har lite olika fiosofi ang hästhållning när man bor i städer (Läs: När man bor i städer och sponsrar dessa stall).
Det är ju viktigast att man får ha en egen häst?
Och så länge hästen är fin i hull och pigg och glad att rida (tro fan för det när den aldrig går ut), så är ju allt okej. Eller?

Sen så är det ju olika acceptans när det gäller utevistelse vs utevistelse (tänker eftersom många skriver att det knappt finns några "såna" stall).
För mig är det lika illa att ha hästen i liten fyrkantsplätt med grus i 1 timme som i 6 timmar.
Jag skulle nog helt ärligt hellre ha en häst ute i en stor fin skogshage i 3 timmar, än i en 10x30 hage i 6 timmar.

Jag har min häst ungefär 40 minuter utanför stan, här går hästarna ute 10-12 timmar kanske, mer eller mindre beroende på om de vill gå in eller vara ute,
eller så är de ute dygnet om. Antingen i gräshagar där vissa har skogsdelar man kan öppna upp, eller i sandpaddock 20x20 meter. Finns även några mindre
gräsrutor som de mer lättfödda krakarna kan beta i.

Runt omkring Stockholm är det oftast inga problem med hagar till hästarna, eller ja det finns ju stall som knappt har hagar runt om kring också,
stod i ett sådant stall innan jag flyttade min dit jag har henne nu. Men inne i stan är det nog i princip omöjligt att ha hästen i ett stall med en godtagbar hage.

Jag skulle direkt fundera på hur man gör om en häst skulle få allergi. Alltså problem med lungor pga damm osv. Kan aldrig vara bra för en häst att inte röra sig heller. När jag gick naturbruksgymnasiet var vi uppe på K1 i sthlm, och nu minns jag inte vad den där högste gubben där hette, (elak jävel=)) men han ansåg att utevistelse för hästar var nått människan hade kommit på för att slippa mocka, det var bekvämt att låta hästen göra ute. Tokgubbe tyckte vi alla!! Han tycks glömt hästars ursprung!

Min åsikt är att ngn som kan tänka sig att ha sin häst i ett stall utan utevistelse mest troligt inte bryr sig tillräckligt om sin häst för att bry sig om hur dennes allergi utvecklas. Ärligt talat så tycker jag att dessa människor borde fått djurförbud för längesen:( Jäkla djurplågeri!

Usch ja, såna där stall är hemska :crazy: Dock tror jag - tyvärr - att de finns i många delar av landet och framför allt då INNE i städerna. Majoriteten av dessa stall är nog ridskolor också. Jag har själv ridit på ett sånt ställe som barn, dock inte i Stockholm.

Som flera andra här skrivit så tror jag att du kikat på stall i innerstan. I utkanten finns massor av fina stall med underbara hagar och god hästhantering :)

Det är inte bara två stall inne i Stockholms innerstad som har lite hagvistelse. Jag har roat mig med när jag åkt runt i Sverige (i alla fall från polcirkeln ner till Ystad, inland och kust), att titta på just den saken. Det finns mååånga stall med frimärkshagar, skitdåligt underlag och/eller minimal utevistelse. Det är inget enskilt huvudstadsproblem. Stockholmare är inte mer grymma mot djur vad gäller hagvistelse än människor som bor på ren landsbygd.

Jag blir dock mer förvånad när man mitt ute i ingenstans på en stor åker smäller upp 4 små leriga frimärkshagar med en häst i varje. Tog stängslet slut eller?:confused:

Diantha: Vet inte om din info om K1 känns aktuell. Som jag uppfattat det så jobbar man aktivt på att stimulera hästarna med bl.a. hagvistelse, de rids kontinuerligt av kunniga ryttare (utöver sitt jobb) och skrittas.

De åker även iväg på sommarbete ett par veckor varje sommar. Gick att läsa om det i Ridsport för inte så länge sedan har jag för mig. Kolla gärna in bilderna på hästarna under "Våra hästar": http://www.beridnahogvakten.se

/V

Klart, kungen och militären står kanske över lagar och regler...

Det är säkert lätt för många att tro det. Men det blev en del prat när lagen om utevistelse kom på tal, hur skulle det gå med Hovstallet som låg mitt i city utan en rimlig chans till riktiga hagar? En del menade att det skulle nog inte vara så svårt för kungen att få dispens för detta. Men det var aldrig aktuellt, och nu har man löst det med att hästarna får ha innergården till förfogande ett par timmar om dagen. Tidigare fick de gå i skrittmaskin 45 minuter varje eftermiddag (och var då ridna eller körda på förmiddagen). Och säga vad man vill om hur länge hästar ska vara ute och i vilken typ av hage, men hovstallets hästar mår bättre och är gladare än många privathästar jag sett som står i en liten fyrkant dagarna i ända. Det handlar inte bara om timmar utomhus.

På frågan om hur hästarna blir av att leva i den miljön:
Har två fd Ryttarstadionhästar hos mig nu. Den ena väver och kunde inte vara ute till att börja med. Den bara galloperade runt helt förvirrad och visste inte vart den skulle ta vägen, trots hagkompis. När den kom in vävde den konstant....
Den andra boxvandrar och har lite störda beteenden. Det har blivit mycket bättre sen de kom till mig, men finns där vid tex matdags eller om något utöver de vanliga rutinerna händer.

vad ledsen man blir av att höra sådant här :(

På Flyinge går hästarna ute precis som i Stockholm innerstad. På Flyinge säger man att man inte har mer mark men så är det ju inte riktigt. Finns massor med mark om man går 200 meter längre än bara ut till sandhagen utanför dörren.

Och där växer ändå hästarna upp på jättefina lösdrifter osv... Men sedan händer det något tydligen?

Skolhästarna har det lite bättre. Dom får vara ute ett par timmar längre.

Man kanske inte ska ha så mycket hästar då? Då det är anledningen till att pållarna enbart får stå ute 2h för att alla ska få vara ute.

Men sedan finns det tydligen hästar på Flyinge som hellre går ett dubbelpass i skrittmaskin istället för att vara ute i "ovädret" (+5 grader och duggregn). :angel: Skånehästar är tydligen känsligare... Eller deras ägare i alla fall...

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 752
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter