Får inte hästarna i stockholm gå ute

vinkelina

Trådstartare
Har roat mig med att titta på boxplatser i stockholm. Och man blir ju lite förvånad. Ok, det är kanske på det lite "finare" anläggningarna.

Men, utevistelse, 1h/dag, två om man hittar hagkompis. Alt Vi har 3 små hagar till förfogande för inhyrda och förläggningens egna hästar.

Och för dessa platser betalar man multum. Och tydligen är stallen fulla oxå

Sv: Får inte hästarna i stockholm gå ute

Exakt vart har du kollat då? Tänker du på sthlm innerstad (ryttis, djurgårn osv) eller utanför?

stockholm :P Tror det nog mest har varit innerstan. Och gjort det mest för att roa mig ( ok skulle vilja flytta till stockholm, men har ej möjlighet)

Finns väl knappt några stall kvar i innerstan? De som finns har inga/få hagar så det är ju inte så konstigt att de hästarna som står där inte kan vara ute.

De flesta stockholmare har nog sina hästar lite utanför city, jag har min på Mälaröarna och har haft henne där i flera olika stall under åren och har aldrig haft henne ute mindre än 6 timmar om dagen..

ahaaa. För en "lantis" låter ju konstig med ingen utevistelse. Men då till en följdfråga. Hur blir dessa hästar som aldrig går ute

Jag skulle direkt fundera på hur man gör om en häst skulle få allergi. Alltså problem med lungor pga damm osv. Kan aldrig vara bra för en häst att inte röra sig heller. När jag gick naturbruksgymnasiet var vi uppe på K1 i sthlm, och nu minns jag inte vad den där högste gubben där hette, (elak jävel=)) men han ansåg att utevistelse för hästar var nått människan hade kommit på för att slippa mocka, det var bekvämt att låta hästen göra ute. Tokgubbe tyckte vi alla!! Han tycks glömt hästars ursprung!

Jag bor själv i stockholm och jag har min häst i haninge, 20minuter från globen. Han går ute från 7-20 och har fri tillgång på hösilage, väldigt bra stall och billigt. Vi betalar totalt ungefär 3000 för coby en månad med medryttare, annars 3800 ;)

Förstår inte alls vad du pratar om? :confused: Vilka stall har du kollat på egentligen? Du är medveten om att Stockholm till typ 80 % består av mer än bara citykärnan innanför tullarna, va? Detsamma gäller alla städer i Sverige, men denna fokusering på citykärnan verkar allt som oftast bara gälla Stockholm. Begriper inte...

Apropå innerstadsstallen var jag häromveckan och red på tur på ett ställe på Djurgården som är ganska känt. Hästarna gick i hagar på Gärdet i acceptabla storlekar och var välmående och glada :)

Det mest centrala stallet är väl Kungliga Hovstallet, hur det ser ut med hästarnas utevistelse där kan jag tyvärr inte svara på.

På den här filmen ser det dock ut som att man löser det genom att låta hästarna springa lösa på stallplan och hästarna ser glada och spralliga ut ;) ; http://www.kungahuset.se/kungligasl...igagoromal.5.70e7de59130bc8da54e80001307.html

Hej!

Hon har definitivt tittat på ryttarstadion. Inga riktiga hagar, däremot små sjukhagar där hästarna får vara ute max 1 timme /dag.

TS frågade hur hästarna blir.. De flesta hästarna accepterar det hela med jämnmod. De är ute ur boxen kanske max 3 timmar/dag (privathästarna) och då räknar jag 1 timme i hagen, 1 timme i ridhuset och ca 1 timme göra iordning före och efter. Ansvarskännande hästägare har skötare som går ut och betar/promenerar med hästarna. Men som sagt, de flesta hästarna accepterar situationen och är vana vid den.

Lektionshästarna däremot tar gärna ut sina frustrationer på eleverna, ett par av dom slänger sina ryttare åt fanders efter 1 dags vila.

Det är inte ett optimalt sätt att ha häst på, tycker jag, men har man massor med pengar och inte sett hur bra ens häst mår med andra hästar i stor hage- ja, då är det lätt att fastna i att "hästen mår bra"-tänk. Dessutom är det ju bra träningsmöjligheter..

/Lavinia, som har sin häst utanför stan, skulle aldrig stå ut med att ha den på stall så mycket.

Hade ingen aning om att det såg ut så på Ryttarstadion! :O Usch vad tråkigt :(

Jag vet bara ett stall i Stockholm det är så i. Hovstallet vet jag ej. De flesta av oss som har häst och är bosatta i Stockholm har våra hästar utanför stan. Mina står ca 2-3 mil norr om stan. De ska få lång hagvistelse och jag vill kunna rida ut. Ngt annat är inte ok. Så tänker alla jag känner med.

På K1 har de två rasthagar, vilka inte är större än sjukhagar, och en skrittmaskin. Där roteras hästarna under dagen någon timme var. På sommaren går de i omgångar i sommarhage i parken på andra sidan vägen från K1.

Är det ens tillåtet att ha hästar så som ni beskriver? :crazy:
Klart, kungen och militären står kanske över lagar och regler...

Det är tyvärr helt tillåtet att ha såhär.

Däremot får man inte ha hästar ute hur som helst året runt :grin:

Det har jag också undrat många gånger, men tyvärr verkar det ju så.

Är det ens tillåtet att ha hästar så som ni beskriver? :crazy:
Klart, kungen och militären står kanske över lagar och regler...

har för mig att hästen ska ges möjlighet att fritt röra sig i sina naturliga gångarter minst 1 timme/dag.
men står inget om hagens storlek eller ens om det ska vara hade, räcker kankse med ridhus...?

Nu har det väl, eller åtminstone ska, komma regler om storlek på hagar, 10x30 meter för en häst tror jag minimåttet var.

Det kommer inte bli några regler på hur stora hagarna ska vara, däremot en rekommendation med ungefärliga mått. Hästarna ska kunna röra sig i alla gångarter, men det är helt beroende på underlag osv hur stor hagen behöver vara.

Tror faktiskt det är ganska få hästar i Sverige som är inne hela dagarna? Och jag kan tycka att det är lika illa när folk slänger ut en gäng hästar i en "lösdrift" och där är de, i ur och skur med dåliga ligghallar. Finns ju såklart bra lösdrifter också, men det gäller ju att komma åt det dåliga både för hästar som är inne för mycket, och hästar som är ute för mycket...

Senast ändrad:

har för mig att hästen ska ges möjlighet att fritt röra sig i sina naturliga gångarter minst 1 timme/dag.
men står inget om hagens storlek eller ens om det ska vara hade, räcker kankse med ridhus...?

Från jordbruksverket
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html

Så det räcker med att släppa hästen i ett ridhus bara ett par minuter för att uppfylla kraven och det är alltså fortfarande tillåtet att inte släppa hästen lös i hage. Men det går ju i alla fall sakta åt rätt håll hoppas jag då denna regel är ny och ett liten pyttesteg i riktning mot att alla hästar ska få gå i en hage dagligen

Senast ändrad:

ahaaa. För en "lantis" låter ju konstig med ingen utevistelse. Men då till en följdfråga. Hur blir dessa hästar som aldrig går ute
Alla har nu möjlighet att gå ute, även inne i stan, frågan är hur de som äger hästarna tänker när det inte VILL att hästen ska gå i hage (för det är vanligare). Jag håller på intet sätt med de som anser att små sjukhagar någon timme om dagen är okej hästhållning heller, men förbjudet är det inte. Min uppfattning om hur hästar mår när de inte får möjlighet att ströva runt som de vill en god stund varje dag är att de blir stressade och svårhanterliga. Inte sällan kombineras denna korta utevistelse med onödigt mycket kraftfoder vilket i sin tur ger små krutdurkar att rida på. Vid senaste besöket hos ett av ryttarstadions stall var man i funderingen att låta ridskolehästarna gå på galopp-banan. Inte helt fel val skulle jag säga :) Jag hoppas att det blev så också, för pållarnas skull!

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 752
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar