"Får-hö" till häst?

ylvalill

Trådstartare
\"Får-hö\" till häst?

Jag har en konvalecent som står på boxvila/sjukhage och därför fortfarande äter hö. Nu börjar dock stallägarens hö ta slut och jag försöker få tag på nytt hö (lättare sagt än gjort har jag märkt...). Den enda som jag har fått tag i som har hö kvar (som inte är mögligt...) är min granne. Det hö han har är dock enligt honom "får-hö", dvs det är anpassat för att passa till får. Jag tittade på höet och det luktar fräscht, dammar inte och är grönt och fint. Det enda som ser lite konstigt ut är att det är väldigt fina (tunna) strån så det ser inte riktigt ut som vanligt hö. Vad tror ni, är det ok att ge sånt hö även till en häst? Det finns ju inte någon analys på det så jag har inte någon aning om vad det kan vara för näringsinnehåll på det...
 
Re: \"Får-hö\" till häst?

Är höet av hygiensikt god kvallitet så kan du ge hästen det. Fårhö brukar bestå av samma växtsorter som vanligt hö men det kommer från gamla vallar som inte gödslats. Därför är stråna tunnare.
Ta en analys av det om du är osäker på näringen och du vill ha kontroll på foderstaten. Annars kan du ge ganska mycket av detta... då har hästen dessutom något att plocka med på dagarna.
 
Re: \"Får-hö\" till häst?

Ok, tack! Som sagt verkar höet vara väldigt fräscht och fint så den hygieniska kvaliteten är nog inget problem med. När det gäller näringsinnehåll så får jag nog chansa, det är inte så många balar så det känns inte som det är lönt att göra en analys på det (räcker kanske nån månad, max...) Men med tanke på att det då troligtvis är taget från ogödslad vall så borde det ju vara ganska lågt näringsinnehåll på det så då har man ju nånting att utgå ifrån iaf.
 
Re: \"Får-hö\" till häst?

Troligtvis är höet mkt näringsrikt och har lägre fiberhalt (=tunnare strån) än vanligt häst-hö. Om så är fallet kan hästen möjligen må lite dåligt pga för mkt energi och för lite fiber(blir dålig i magen). Jag har jobbat på en gård på island där de föder upp hästar och får, de är noga med att inte ge dem samma hö, i alla fall inte under längre tid. Får är nämligen idisslare och kan bättre ta till vara det "fina" höet än hästarna som behöver grövre foder.
Fast å andra sidan så är islandshästar lite speciella med längre tarm än andra hästar så man kan kanske inte jämföra :confused:
Hade jag varit i din situation hade jag provat får-höet under en vecka och varit mkt uppmärksam på hur hästen mår, verkar den nöjd så är det ju bra! Man kan ju prova att blanda upp med halm(om pållen äter det) för att få mer fiber.
 
Re: \"Får-hö\" till häst?

oj, det verkar som om jag och saxen har helt olika åsikt om näringsinnehållet i får-hö :confused: Men jag kan ju ha helt fel, jag vet bara att fåren på island får näringsrikare hö än hästarna, det är kanske inte så vanligt i sverige.
Kan du inte fråga han som säljer höet om detta?
 
Re: \"Får-hö\" till häst?

Täänk vad olika det kan vara :D Här runt omkring där bönderna säljer fårhö så brukar det vara just från äldre ogödlade vallar.... hade samma problem en vår som trådskaparen... då fick jag lära mig detta som jag skrev...
Nu förtiden bärgar jag mitt eget hö..... Så det är nog kanske klokast att fråga den som säljer....
Eva
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 546
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 572
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Horse1738
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp