Får hingstar lättare muskler ?

T

Trilskan

Jag håller precis på att börja rida in en av mina hingstar och är osäker på om man skall vänta med kastreringen så länge som möjligt. Han blir 4 nästa år och är idag stor och fin i kroppen.
Har bokat kastrering nästa vecka men börjar känna mig lite osäker.

Testosteron ökar ju på människor muskelmassor, blir en hingst mycket snyggare i kroppen om man väntar med kastrering tills efter inridning, eller tappar han ändå samma mängd muskler ?

Sv: Får hingstar lättare muskler ?

absolut!!! nästan alla ras of häst sluter växa vid 6, så längre han få producera testosterone bättre musclar han får, jag har sagt att om en hingst få para sig en gång blir de ett harmonisk valack sen, men ingen häst är lik den andra.

Sv: Får hingstar lättare muskler ?

Det kanske förklarar varför just han är så lugn, trots att han fått betäcka !
Du menar alltså att det kan göra dom lugnare.. knepigt... frågan är om han är lika lugn då våren kommer, vänder det inte då stona börjar brunsta även på denna snällaste av hingstar ?
Han går idag granne med ett gäng ston utan att ens kolla på dom.

Så du kanske tycker jag gör rätt att strunta i att kastrera och vänta tills han är fem.. sex åtminstone ?
Är så svårt beslut att ta, kan man inte vinna en massa karisma och häst på att vänta ? Då känns det ofantligt dumt att kastrera nu för sakens skull!
brukar alltid kastrera ungahingstar tidigt, men denne killen tänkte jag ha kvar och tävla med, så jag vill att allt ska bli perfekt!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 090
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 901
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar