Får henne inte i form

C

Cissi94

Hej :)
Jag har en medryttarponny som jag haft i 2 månader nu. Hon är helt underbar! pigg, framåt, positiv, uppmärksam och samarbetsvillig. MEN... Hur jag än försöker får jag inte ner henne i form. Någon gång har hon böjt lite på nacken i galopp på en volt, men hon lägger då all vikt på framdelen! Hon kan vara lite stel i nacken, men hon mjukar inte upp sig trots att jag försöker jobba med ställning, volter och serpentinbågar. Om vi rider ut i skogen går vi ofta slalom mellan träden. Jag har också kollat på filmklipp av mig när jag rider, men ser inte vad jag gör fel. Försöker dessutom hela tiden jobba med min egen sits. Har fått andra hästar att gå i form, men jag lyckas inte med henne. Jag har funderat på att köpa en lektion av en tränare (Men vill helst inte detta, eftersom det är rätt så dyrt) och att köpa inspänningstyglar att longera med. Är det något ni tycker jag ska göra?
Vill gärna ha hjälp med detta, så ge så många bra tips ni kan!! :confused:
Cissi

Sv: Får henne inte i form

Tänk på att formen inte är något man ska stressa fram, det kommer när det kommer. Jag har haft min egna ponny sen i april och det har fortfarande inte fungerat så bra med formen än. Dock kommer det oftast i slutet på ridpasset för oss, då hon är ordentligt lösgjord.

Fast du ska få ett tips ändå, jobba mycket med ÖVERGÅNGAR <- heligt ord på sommarens ridläger :p

Lycka till! :)

Sluta tro att formen sitter i böj på nacken till att börja med. Men eftersom det är en medryttarponny kanske det kan vara en idé att ta hjälp av ägaren som ju borde känna sin häst tillräckligt väl för att veta vad som funkar på henne.

Jag är fullt medveten om att formen inte sitter i nacken. Trodde det framgick av mitt inlägg :) Hyr hästen av ägarens pappa. Han i sin tur vet inte lika mycket om hästen.

Okej! jag antar att det bara är att jobba på! Håller henne sysselsatt hela passen igenom, och hon är alltid uppmärksam, men inte ens i slutet brukar hon forma sig. Tack för tipsen!

Ta hjälp av en tränare. Att köpa inspänningstyglar och longera är ingen lösning på problemet.
/MVH

två månader är ju ingen tid alls.. vet folk som inte ens lyckas rida sin hästar "perfekt" på 6 månader. prova ändra din ridning lite då och då och prova dig fram till vad som funkar. prova olika bett, kolla över så allt sitter rätt så kommer det säkert lösa sig=)

be någon kunnig kompis att hålla en lektion för dig, det kan synas glasklart från marken vad du gör för fel eller var ponnyn gör konstigt..
om du får så låt din kompis rida så kanske även du ser vad ponnyn behöver för hjälper..

Om jag var du skulle jag spara ihop till en privatlektion. Det är guld värt att få tips av en duktig tränare, även proffsen rider ju för tränare regelbundet och det finns såklart en anledning till att de gör det.

Om jag var du skulle jag spara ihop till en privatlektion. Det är guld värt att få tips av en duktig tränare, även proffsen rider ju för tränare regelbundet och det finns såklart en anledning till att de gör det.

Precis!!!:):bow:

Okej! Men hur fungerar det? Kan man be en tränare komma till ens eget stall, eller måste man köra iväg hästen? Har ni något tips på någon tränare i Göteborg/Mölndal? Tänker nog försöka jobba mig till det lite själv först, kanske ta hjälp av mina systrar. Jag känner mig nämligen rätt fattig för tillfället ;) Men tar gärna emot ännu fler tips! Tack för alla jag redan fått förresten!

Jag köpte ett sto för ett år sedan och hade väldigt svårt att få henne att gå i rätt form. I början gick det framåt när jag tog lektioner av min hästkunniga mamma och andra duktiga tränare. Men sen gick det plötsligt inte alls. Hon var stel och väldigt ovillig!
Kontaktade kiropraktor som upptäckte att hon hade två vargtänder och hade världens infektion i kroppen! :(
Nu är vargtänderna borttagna och vi ska snart få förslag på vad vi kan göra med infektionen. Inte konstigt att hon inte var så villig att gå på tygeln... :crazy:
Men jag tycker att du ska ta lektioner för tränare. Det är dyrt, men det är det värt!

Jag köpte ett sto för ett år sedan och hade väldigt svårt att få henne att gå i rätt form. I början gick det framåt när jag tog lektioner av min hästkunniga mamma och andra duktiga tränare. Men sen gick det plötsligt inte alls. Hon var stel och väldigt ovillig!
Kontaktade kiropraktor som upptäckte att hon hade två vargtänder och hade världens infektion i kroppen! :(
Nu är vargtänderna borttagna och vi ska snart få förslag på vad vi kan göra med infektionen. Inte konstigt att hon inte var så villig att gå på tygeln... :crazy:
Men jag tycker att du ska ta lektioner för tränare. Det är dyrt, men det är det värt!

kan kiropraktorer kolla i munnen också?

om du säger att hon är lite stel i nacken så är det förmodligen i det de ligger.
Som tidigare talare sagt, mycket Övergångar är bra. Öppna, sluta och skänkelvikningar är också bra för att få hästen mjuk och arbetsvillig. Testa henne lite också på hur bra hon svarar för dina hjälper; fram och bakdelsvändningar tex. mycket halter. väv in halter som tex trav-halt-trav.

Lycka till med henne! :)

"Få ner i form" hua :crazy: korrekt form kommer av ridning bakifrån o fram o handlar inte ett skit om att kröka på nacken!
Ta hjälp av en duktig tränare, att ha tränarhjälp är bland det viktigaste som finns!

Du kan väl lägga pengarna, som du tänkte köpa inspänningstyglar för, på en ridlektion. Enklast är att kontakta närmaste ridskola, där brukar det även finnas möjlighet till privatlektioner.

Om hon flyttar vikten till bogarna när hon böjer på nacken borde du inte köpa inspänningstyglar, tycker jag!

Jag köpte det en gång till en häst som jag tyckte gick alldeles för högt med huvud och hals. Använde den bara en gång för den hästen flyttade direkt vikten framåt när den blev tvungen att sänka huvud och hals.

Det som däremot hjälpte var att träna upp bakdelen, mycket ridning i svaga nerförsbackar hjälper hästen att flytta in bakdelen under kroppen. Halvhalter i alla gångarter, galoppfattningar från skritt och andra övningar som jag inte kan komma på just nu...

""Få ner i form" hua :crazy: korrekt form kommer av ridning bakifrån o fram o handlar inte ett skit om att kröka på nacken!"

Detta vet jag som sagt redan. Kröken på nacken brukar dock komma när bakdelen gjort det. Åtminstone efter mina erfarenheter?
Säger man inte "få ner i form"?

Längtar efter att få prova allt! :)

äh.. pretto jag :)

Men lycka till, även jag tror på att det är bäst att skaffa en tränare.

Senast ändrad:

Nej man säger inte "få ner i form". <- det är snarare att med kraft tvinga hästen att böja på nacken :crazy:

Säger man inte "få ner i form"?

Man kan säga vad man vill, folk kallar ju det alla möjliga saker men menar för det mesta samma sak. Att haka upp sej på en sån sak är onödigt tycker jag när man vet vad personen menar.

Man kan säga få ner i formen, är det en häst tex som gärna går upp i en för hög form som man vill sänka för att få med sej bakben och rygg så kan man säga "få ner i formen". Precis likadant som man kan säga "få upp formen" när hästen går för lågt. Många verkar vilja tro ibland att man enbart koncentrerar sej på vart huvudet är när man säger så.

Sen är det givetvis skillnad om en person enbart frågar hur man får ner huvet på hästen. Då kan det ju vara läge att förklara att det kanske är bäst att försöka få igång bakben och rygg istället och koncentrera sej mera på att mjuka upp hästen än att enbart titta på huvet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På kvällens första lektion stod jag uppskriven på Arnica. Arnica är ett mörkbrunt sto med mycket ögonvita, lite långsmal, stel och...
Svar
0
· Visningar
331
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vilken ridkväll och vilket glädjepiller – kunde väl knappast ha varit bättre! :love: :love: Det känns som att min ridkänsla finns...
Svar
0
· Visningar
462
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama