Får henne inte i form

Sv: Får henne inte i form

Fråga ägaren vad som krävs för lösgörande arbete på den hästen. Annars kan du ta hjälp av en duktig tränare.

Det bästa är förståss att rida för tränare, som ger dig korrekta tips och råd på plats.
Om du inte vill lägga pengar på tränare, skulle jag nog för det första sluta tänka så mycket på huvudets placering. Var noga med din egen sits och balans, rid volter (som du skriver att du gör), men även sidvärtsrörelser, och öppna, tempoväxlingar (även inom samma gångart). Innan formen kan komma på rätt sätt måste hästen vara lösgjord, tänk sen på var du har bakben och rygg och ge ett mjukt stöd med handen.

Som alla andra skriver tycker jag att du ska rida för en tränare, fråga ägaren om hon/han rider för en tränare, så kan du rida för samma tränare som vet hur hästen beter sig. Nu vet jag inte hur många gånger du har ridit hästen, men ägaren har förmodligen ridit lika mycket som du på bara några veckor, om du förstår vad jag menar. Jag har själv en medryttarhäst och har haft problem med att jag spänner mig och då rusar han iväg, men när jag en gång red för samma tränare som ägaren så lärde jag mig jättemycket. Jag vet att vissa tränare kan vara jättedyra men kolla runt i stallet och med ägaren så kan du säkert få tips på en bra och förhoppningsvis billig tränare.

Jag red för en ridlärare på An*as ridcenter som kom till stallet, som i och försig inte ligger så långt därifrån och jag tror att jag betalade ca 200 kronor för 45 minuter, vilket jag anser ganska billigt om man jämför med privatlektionerna på min ridskola.

Senast ändrad av en moderator:

Som alla andra skriver tycker jag att du ska rida för en tränare, fråga ägaren om hon/han rider för en tränare, så kan du rida för samma tränare som vet hur hästen beter sig. Nu vet jag inte hur många gånger du har ridit hästen, men ägaren har förmodligen ridit lika mycket som du på bara några veckor, om du förstår vad jag menar. Jag har själv en medryttarhäst och har haft problem med att jag spänner mig och då rusar han iväg, men när jag en gång red för samma tränare som ägaren så lärde jag mig jättemycket. Jag vet att vissa tränare kan vara jättedyra men kolla runt i stallet och med ägaren så kan du säkert få tips på en bra och förhoppningsvis billig tränare.

Jag red för en ridlärare på An*as ridcenter som kom till stallet, som i och försig inte ligger så långt därifrån och jag tror att jag betalade ca 200 kronor för 45 minuter, vilket jag anser ganska billigt om man jämför med privatlektionerna på min ridskola.

Vem red du för? Gick på Annas ridcenter innan nämligen.
Lärde du dig mycket på privatlektionen, och fick du ut det du ville av den?

har inte läst hela tråden men jag tycker såhära.
- prata med ägaren ifall hon kanske inte har lätt att komma ner i form, de kanske är så att ägaren inte är så jätte duktig & låtit hästen gå med "ATG-nacke" & därför har hästen fått fram underhals istället?
hade en c-ponny som hade detta.
mitt största tips är att skaffa en riktigt duktig tränare som kan hjälpa dig med detta!
stressa inte något fram, det kommer när det kommer.
bättre att gå försiktigt fram på RÄTT sätt. :) LYCKA TILL!

Vem red du för? Gick på Annas ridcenter innan nämligen.
Lärde du dig mycket på privatlektionen, och fick du ut det du ville av den?

Jag red för Inga-Lill, jag vet inte vad hon heter i efternamn, men kan det vara hon som halvt äger Annas ridcenter?:d Jag tror i allafall att hon sköter och fixar i stall Hias där min medryttarponny står, alltså privatstallet till Annas. Jag måste säga att jag lärde mig väldigt mycket samtidigt som det jag lärde mig inte gick att ändra på en lektion, men efter den lektionen har jag tänkt mycket på vad hon sa och jag tycker att jag har utvecklats lite i allafall:)

jag har haft min nya häst i enbart 4månader och nu har han börjat att gå i en bra form i skritten är jättenöljd med att han gör framsteg för varje dag som går.huvudsaken är att man har kul tillsammans!stressa inte fram något!

Köp en privatlektion, det är sååå värt det!!!

Vill bara skjuta in här imellan, för hittills är det många som har fattat det som att jag bara är ute efter att få henne att gå på tygeln. Så är alltså INTE fallet! Jag vet att det innebär så mycket mer än att hästen böjer på nacken! Så nu vet alla det :) Fortsätt med tipsen :D Blir jätteglad varje gång jag kommer in, och ser nya råd från andra människor!

Härlig härlig tråd :)
Det är så många där ute som tror att man måste få hästen i form annars kan man inte rida sin häst, visst är det ngt man ska sträva efter! tyvärr brukar resultatet bli att folk sitter och "grejar" för mkt med händerna, slänger på ett hävstångsbett eller dvs inspänningar för att på ett "effektivt" och snabbt sätt få det att se ut som hästen går "på tygel" och böjer på nacke o hals vilket bara brukar hämma hästen steg.

Att ge tips är ju så svårt det finns inte en häst som man kan rida på exakt samma sätt o få den i korrekt form!
det gäller att analysera, kritisera varje moment och känna efter vad hästen "säger". Oavsett om man har vana vid att jobba med olika hästar och att kunna anpassa sig efter hästens behov är det ändå alltid
nödvändigt med en utomståendes synpunkter då man kan bli "hemmablind".

så analysera varje pass dåligt/bra o ta en privatlektion då och då :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På kvällens första lektion stod jag uppskriven på Arnica. Arnica är ett mörkbrunt sto med mycket ögonvita, lite långsmal, stel och...
Svar
0
· Visningar
331
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vilken ridkväll och vilket glädjepiller – kunde väl knappast ha varit bättre! :love: :love: Det känns som att min ridkänsla finns...
Svar
0
· Visningar
462
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama