Får hem min nya häst!

M

mammamu

Jag kommer att få hem min islandshäst i februari (min första häst):love: till ett nytt stall och vill gärna ha tips och råd om hur jag ska förhålla mig i början.

Eftersom jag vet att det är en stor omställning för en häst att byta stall, foder, kompisar rutiner mm. så vill jag att denna omställning ska bli så smärtfri som möjligt för honom.
Det är även en stor omställning för mig när det gäller rutiner, ansvar mm.

Min tanke är att de första två veckorna mest gosa och promenera runt med honom i omgivningarna för att han ska känna sig hemma - därefter börja rida så smått ...

Jag är tacksam för mer tips och råd från Er med erfarenhet.
 
Sv: Får hem min nya häst!

Va kul!:love: men vet du hur mycke det kostar med en egen häst hela året runnt ? för jag behöver veta ska kanske köpa en häst jag med snart
 
Sv: Får hem min nya häst!

Jag tkr dt va en bra idé !
Men du kan ju rida honom men ta dt lite lugnt och skritta mycket och kanske busa lite xD
 
Sv: Får hem min nya häst!

Jag brukar låta hästen "bo in sig" uppemot en vecka (individuellt hur snabbt de anpassar sig) innan jag börjar jobba med den och ta den utanför gårdsplanen.

Det viktigaste för hästen är att den känner sig trygg med flocken och rutinerna i stallet, omgivningarna utanför gården osv kommer senare.
 
Sv: Får hem min nya häst!

Jag kommer att få hem min islandshäst i februari (min första häst):love: till ett nytt stall och vill gärna ha tips och råd om hur jag ska förhålla mig i början.

Eftersom jag vet att det är en stor omställning för en häst att byta stall, foder, kompisar rutiner mm. så vill jag att denna omställning ska bli så smärtfri som möjligt för honom.
Det är även en stor omställning för mig när det gäller rutiner, ansvar mm.

Min tanke är att de första två veckorna mest gosa och promenera runt med honom i omgivningarna för att han ska känna sig hemma - därefter börja rida så smått ...

Jag är tacksam för mer tips och råd från Er med erfarenhet.

Jag har inte varit hästägare så länge och jag gjorde ungefär som du, tog det superlugnt i början. Så såg jag till dom första veckorna att vara där minst 2 ggr om dan, bad särskilt om att få vara med om att släppa ut så jag var den första han träffade på morgonen, och dom dagar vi inte hade haft ngn promenad el dyl för oss så åkte jag till honom och ryktade och klappade om honom lite. Allt för att han skulle förstå att det var han o jag nu :love: och känna sig trygg med mig och för att vi skulle lära varandras kroppsspråk.
Han har varit kolugn hela tiden och inte visat någon oro egentligen, men jag märker ändå nu efter tre månader att något har lossnat hos honom - han har tidigare varit lite reserverad mot mig, drog undan huvudet osv när jag ville pussas men nu får jag gosa och snusa allt vad jag vill :love: :love: ,och plötsligt ser han glad ut när jag kommer och ser lite avundsjuk ut om jag klappar en annan häst - polleten har definitivt ramlat ner hos honom! Men det tog som sagt ett par-tre månader så visst måste man ge dom lite tid.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp