Får finnhästar fång?

lovehorses

Trådstartare
Det är just vad min fråga är. Jag har hört det men nu vill jag få det bekräftat. Gärna om ni har en internet sida att visa.
Är finnhästar känsliga hästar? alltså att dom är lite som ponnysar, får lätt fång m.m.

Sv: Får finnhästar fång?

Fång är ingen sjukdom som hoppar på vissa raser, detta kan vem som helst få..så det är liksom inte rasbundet.

Lite rasbundet är det allt. Visst kan alla hästraser få fång men vissa raser är mer benägna än andra.

Ja, finnhästar kan få fång, men hittills har dom inte hört till dom mest fångbenägna hästarna. Men det finns nog orsak att vara försiktig även med finnhästar.

Tacksam för alla svar!
Kan man förebygga det på någotvis? typ ge lite hö så att det blandas ut lite i magen. finns det något annat tips.
Har hästägarens örtabok ska glo i den men e det någon som har ett annat tips så är det välkommet...

Du förebygger genom att INTE göra snabba foderbyten. Och detta gäller både gräs/hö/kraftfoder. Alltså...ett byte från ett parti till ett annat räknas som foderbyte..samma med byta gräshage..likaså om gräset växer dåligt under sommaren och sedan får det sprutt och växer enormt mycket på sensommaren...detta är foderbyte också. Håll koll på hur fodret ges/invänjs samt grästillväxten.

Då är det ju inte rasbundet....rasbundet är ju när bara vissa raser kan få en sak men inga andra raser...Att vissa raser kanske är mer disponerade har ju ingenting med rasbundheten att göra.

Upps det har blivit lite så nu.... snabba foderbyte :angel:
Det är bra att fråga efteråt och vara efterklok men jag får tänka på det under resten av sommarn och vintern och hålla koll på hästens fötter.
Jag märkte dock ingenting förra sommaren och då tänkte jag inte alls på det. (det är andra sommaren jag har hästen).

Men det är ju bra att man lär sig det någongång... :p

Förebygg fång genom att inte ha en fet häst och vänja honom långsamt vid gräs och annat foder som andra sa. Sen finns det teorier om att det är något i frostigt gräs som kan ge fång, så man ska låta frosten tina/smälta innan man släpper ut hästarna på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30