Får era hundar följa med er till stallet?

H

Hugolina

Jag brukar inte ta med min galna terrier till stallet längre... har verkligen försökt att vänja honom vid att vara där, att bli en "stallhund", men DET GÅR BARA INTE!!! Han är helt tokig, äter hästbajs allt han orkar, morrar o skäller på hästarna och springer runt som en galning. Har aldrig haft honom lös där och kommer aldrig att kunna ha honom lös där i framtiden heller...:( :( . Och jag tycker att det är så synd... den här rasen brukar ju vara kända som riktiga "stallhundar"...bläää.
Hur uppför sig era vovvar i stallmiljön?

Sv: Får era hundar följa med er till stallet?

Så orättvist...vad har du för hundar?

6 st Australisk Terrier, 2 st Border Collie, 2 st Jämthundar och 1 st Finsk Spets (De tre sistnämnda är sällan med, men När de är det, så uppför de sig bra :) )

Min hund följer bara med ibland. Väldigt sällan men det händer. Han får bara följa med om jag ska mocka och alla hästar är ute i hagen.

Anledningen är att när jag är i stallet måste jag kunna koncentrera mig på hästen helt och hållet. Det skulle bara inte funka att ha med Jason när jag arbetar med hästen.

Min hund var med dagligen till stallet under 1 års tid. Han fick även hänga med på ridturer osv. Det gick toppen. Hade lite problem ibörjan att han ville jaga hästarna. Men det gick att få bort, så i dagens läge funkar han toppen! :love:

Jag har haft med min hund sedan hon var liten...inga problem förutom att hon som fyra månader tyckte att det vore lagom att jaga häst...hästen vände och jagade henne - så hon har lärt sig att hästar är farliga fram, men helt ofarliga bak (och hon blev aldrig skadad och hade inga problem att ta sig ifrån hästen).

Problemet är snarare att hon tycker det är kallt i stallet och att vi inte får ha hundarna lösa (kollektiv stall). Kan därfö bli lite långtråkigt och får hon följa med på ridtur är det mycket stora bilvägar och möter hon rådjur/hare sticker hon...Har henne ibland kopplad, men det förutsätter att hästen inte ska gå så hårt (hon springer inte alls lika gärna kopplad) . Men visst går det - vi har tom galopperat så...
Dessutom blir hästen lätt irriterad när jag lägger 70% av energin på hunden (oavsett kopplad eller lös...). Därför följer hon inte med så ofta nu mer, men ibland så...

Mina hundar e så illa tvungna att uppföra sig då vi bor på gård.
Den yngste pojken är bästis med den ena hästen, dom brukar leka.
Fast med sura tanten får dom där emot se upp med, hon gillar inte hundar.
Min andra hund e lite mer misstänksam mot hästana, vill gärna gnaffsa efter dom. men han e så lydig så han är hos mig hela tiden.
Den enda nackdelen är just hästskiten. Dom brukar klättra runt i högen och smaska. rena smörgåsbordet! enl. dom. urk.

Min hund var precis så som du skriver. Hon jagade hästar, bet dom i benen och hängde i svansen på dom mer eller mindre. :crazy:
Sen en dag tog jag helt enkelt i med hårdhandskarna. Hästen jag har är världens snällaste och har aldrig rört en fena trots hennes hemska beteende så jag tog ut honom i stallgången och gick förbi honom med hunden. När hon gjorde utfall snärtade jag till henne på rumpan med kopplet och sa "NEJ!" men så farlig röst jag bara kunde.
Jag vände, passerade hästen igen, hon gjorde utfall och jag svarade med samma sak. "NEJ!" och en snärt med kopplet.
Sedan nötte vi. Det tog tre gånger så gjorde hon inte utfall mer när vi passerade bredvid honom och jag berömde henne massor. Sen började vi passera framför honom och så fort hon gjorde minsta antydan till att vilja smaka på honom räckte det med ett klart och tydligt "NEJ!" så förstod hon att jag menade allvar och vi kunde tjoa och tjimma lite när vi passerade och jag försökte göra det till något roligt att gå förbi häste och det tog inte många minuter så gick hon bredvid mig med superkontakt och svansen på högvarv.
När det inte längre var några problem när hästen stod stilla tog jag hästen i ett snöre och hunden i ett annat och så gick vi tillsammans. Gick hur bra som helst. :bow:

Nu har jag henne med lös i stallet. Medan jag borstar och sadlar hästen mm sitter hon vid min sida och håller uppsikt så att allt går rätt till. :D
Medan jag mockar gräver hon i spånet så det sprutar och jagar bajs som flyger och tycker att stallet är det roligaste stället som finns.

Så hon har gått från att vara världens hemskaste (skojar inte) till att charma större delen av folket i stallet. Dom tycker att hon är så söt där hon skuttar bredvid mig i stallet och ska vara med på allt skoj jag hittar på. :D

Har min hund med och lös hela tiden. Hon uppför sig och tycker att hästar är hemska stopra varelöser som man gör bäst i att undvika.
När jag rider har hon fått vänta i boxen eller varit med min mor och hennes sambo när de är med (vilket är ofta)

Hon äter inte så mkt hästskit (vad jag har sett iallafall ;) ) men däremot hovar när hovlsgaren varit där. *uäck* och när hon ska bajsa så springer hon ut på gödselstacken :D

Min vovve är oftast med! Uppför sig väldigt bra! Nu när det är plusgrader och stalldörren kan va öppen tar han en del egna strövtåg men kommer ofta in för att kolla vad jag pysslar med, eller så ligger han i boxen och halvsover när jag mockar, ligger vid kärran och hoppas jag ska tappa ngt bajs så nära nosen att han hinner ta det innan jag säger nej... *le*

Har INGEN respekt för hästarna visserligen, kanske för att min inte bryr sig ett jota om honom utan han kan springa runt hovarna på henne. (ganska stor hund dock så han kan ju inte springa mellan benen men dock under magen ibland...) Ponnyn som hatar hundar har han respekt för dock...

Får följa med på ridturer då och då beror på tillfällig lydnadsstatus... (har ej haft jycken så länge...) Det tycker han e KUL!

Har egen gård och hästarna hemma. Fick en omplaceringshund för en månad sen, en 2-årig labrador.
Går tyvärr inte så bra att ha med honom i stallet då han jagar hästar och vill naffsa dem i svansen, äter hästskit och springer runt som en tok. Dessutom är han dåligt uppfostrad och lyssnar inte alls på inkallning.
Han får vara med i stallet när hästarna är ute och jag mockar, dessutom är han med när vi kvällsfodrar. Ska jag hantera hästarna eller rida så får han stanna inne.
Hoppas på att det går uppfostra honom så han kan följa med även på ridturerna, han skulle behöva den motionen:angel:

Min hund är med mej i stallet varje dag. Hon är snart fem månader och har vart med mej från det att jag fick hem henne. Hon är verkligen jättesmidig att ha med sej, jag har henne lös hela tiden. När jag mockar/gör sånt som behövs göras när inte hästarna är inne är hon med mej i stallet eller är ute och leker eller leker med kaninen. När hästarna är inne (dom har hon respekt för som tur är) är hon ute och leker, annars ligger hon innanför dörren och sover.

När jag rider brukar hon få vara i bilen och då ligger hon och sover.

Än så länge har det fungerat utmärkt!!

Min ena brukar vara med i stallet. Hon uppför sig väldigt väl. Men det gör hon iofs i alla miljöer.
Hon ser till att hålla sig ur vägen för hästarna och är städad på alla sätt. Hon följer med på ridturer också.

Min andra lilla hund har ingen självbevarelsedrift. Och blir lätt stressad. Så vi tränar försiktigt med henne. Hon får följa med korta turer till nya ställen. Och måste vara kopplad i stallet. Så hon inte blir mosad. (Hon väger bara 3 kg).

min är rädd för hästarna och sätter inte sin fot i stallet när dom är inne. då springer han raskt till boningshuset för att lägga sig på trappen o vänta. han vänder ganska tvärt om han ser att jag är på väg o hämta in hästarna också. är ganska nöjd med detta. skulle oroa ihjäl mig om han sprang runt bland hästarna... för mina skulle inte tveka att kicka till. är det tomt på hästar i stallet springer han dock gärna runt o käkar hästskit :d

Har haft med min hund enda från första början så det är absolut inget problem. Hon springer runt stallet å nosar och har sig. Att dom äter hästbajs får man liksom ta.
När jag rider på banan så ligger hon utanför och väntar tills jag är klar sen när vi går tillbaka till stallet igen så kan hon börja busa, när jag rider ut så håller hon sig på behörigt avstånd från hovarna. När jag kör så får hon springa bakom vagnen annars så trissar hon upp hästen till max (iaf just denna häst som ja kört).
Hon älskar att få vara med i stallet, hon är alltid lös.
:bump:

Japps jag har allltid med mina vovvar till stalllet..Har 2 amstaff..det går super med dom..Har varit med sen dom va valp så:)

Min papillonvalp är nästan alltid med till stallet.
Funkar jättebra, han går lös med stalldörren öppen.

min hund e alltid med mig till stallet... och när vi är där nere så uppför hon sig som en ängel ...
ligger alltid utanför stallet och kolla ... men gå inte där i från .. aven om jag rider eller hämta hö....

I början var han en odåga :p Men nu ligger han eller sitter mest stilla. Måste vara kopplas. Stallet är tråkigt tycker han, men han älskar när jag är ute och rider så därför är han med :D

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 928
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 761
Senast: Dino
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 362
Senast: Dopy
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar