Sv: Får era hundar följa med er till stallet?
Min hund var precis så som du skriver. Hon jagade hästar, bet dom i benen och hängde i svansen på dom mer eller mindre.
Sen en dag tog jag helt enkelt i med hårdhandskarna. Hästen jag har är världens snällaste och har aldrig rört en fena trots hennes hemska beteende så jag tog ut honom i stallgången och gick förbi honom med hunden. När hon gjorde utfall snärtade jag till henne på rumpan med kopplet och sa "NEJ!" men så farlig röst jag bara kunde.
Jag vände, passerade hästen igen, hon gjorde utfall och jag svarade med samma sak. "NEJ!" och en snärt med kopplet.
Sedan nötte vi. Det tog tre gånger så gjorde hon inte utfall mer när vi passerade bredvid honom och jag berömde henne massor. Sen började vi passera framför honom och så fort hon gjorde minsta antydan till att vilja smaka på honom räckte det med ett klart och tydligt "NEJ!" så förstod hon att jag menade allvar och vi kunde tjoa och tjimma lite när vi passerade och jag försökte göra det till något roligt att gå förbi häste och det tog inte många minuter så gick hon bredvid mig med superkontakt och svansen på högvarv.
När det inte längre var några problem när hästen stod stilla tog jag hästen i ett snöre och hunden i ett annat och så gick vi tillsammans. Gick hur bra som helst.
Nu har jag henne med lös i stallet. Medan jag borstar och sadlar hästen mm sitter hon vid min sida och håller uppsikt så att allt går rätt till.
Medan jag mockar gräver hon i spånet så det sprutar och jagar bajs som flyger och tycker att stallet är det roligaste stället som finns.
Så hon har gått från att vara världens hemskaste (skojar inte) till att charma större delen av folket i stallet. Dom tycker att hon är så söt där hon skuttar bredvid mig i stallet och ska vara med på allt skoj jag hittar på.