får era hästar komma ut i naturen?

L

Lizza

hur mycket rider ni ut i skogen med era hästar? . jag rider ut minst 3 dagari veckan de andra dagarna tränar jag med in häst. Jag tycker synd om de hästarna som aldrig kommer ut i skogen , som alltid vistas innaför ridhusets väggar som aldrig kommer ut. Och när dom väl gör de så blir dom alldelses till sig så att ingen vågar rida ut på dem igen . Som sagt dem hästarna tycker jag synd om. För hästar ska vara ute i naturen där dom är födda, de tycker jag iallafall :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: får era hästar komma ut i naturen?

absolut! ridning, tömkörning eller promenad.
är gärna ute i naturen!

kul att du också tycker om att vara ute i naturen med din häst :) . Det är så de ska vara!!!.

Min medryttarpålle kommer ut flera gånger i veckan.
Dessutom har vi inget ridhus, så all ridning sker utomhus.

Just nu rids min pålle mest bara ut.

Annars brukar jag rida på ridplanen kanske 3 ggr i veckan max. Men just nu är det så dåligt underlag så nu blir det ingenting.
Tycker inte om att rida ut i mörkret själv, men som tur är så har vi en upplyst väg som vi kan rida efter.

Jämt. :eek: :cry: :eek: Så ofta att min häst kräks på utomhusridning. Han har nästan slutat att ta sitt "arbete" på allvar för att det är så mkt ut... Ingen ridbana i närheten. Han vill åka till ridhuset, men matte tycker att det är för halt, kallt jobbigt och lite onödigt att åka nu..

Detta är en gammal tävlingshäst så att ni vet :-) Han känner sig underskattad om han inte får gå "innanför vita staket" lite regelbundet..

Det borde vara en självklarhet för ALLA! Har inte tillgång till ridhus så de vackor jag inte tränar rider jag ute i skogen alla dagar men de veckor jag tränar blir det "bara" 2-4 dagar... såfort jag inte ridit henne i skogen på kanske 2-3dagar så blir hon som galen när hon får komma ut :D

Rider alltid ute - vi har ingen ridbana. Pållen blir faktiskt överlycklig vid de sällsynta tillfällen då vi lånar en paddock - då vet han att det är en massa härligt dressyrtragglande som väntar... (ja, han är knäpp - att jobba är det absolut bästa han vet. :eek: :D )

Självklart! :D

Ena pållan är dessutom en import, så hon snubblade nästan fram på slät mark och har aldrig i hela sitt liv innan gått i skog och mark. Vi tog det lugnt, stannade och nosade om hon ville och red rätt ut i skogen utan stigar eller vägar, över stock och sten och nerfallna träd så hon fick lära sig att se sig för och lyfta på fötterna. Nu går hon fram som om hon aldrig gjort annat. Hoppar terränghinder med liv och lust och går jakter utan problem. :bump: Mina andra är som stengetter på hovarna, flyter fram över ojämnheter och tar sig fram utan problem oavsett underlaget. Är jag som får se till att inte välja för tokiga vägar bara. :o

Absolut! Minst 2 ggr per vecka rider jag ut (även om min polle är överallt d, han tycker att det är så skoj :p) Det är ju skönt att få komma ut i naturen...

Jag rider ut i skogen ibland. En eller kanske två gånger veckan. Men å andra sidan har jag dem gärna ute hela dagarna i skogshage och rider oftast i paddock och inte i manege!

Jag skulle ta död på min häst om jag försökte få honom att gå i ridhus hela veckorna...... Vi rider alltid ut så mycket vi kan. Sedan har jag en utebana, så all träning är utomhus.

Just nu är det lugna rundor (hästen är konvalecent) o jag undviker paddock så mycket det går. För om inte ens jag tycker att det är kul att skritta omkring på banan - hur ska jag då kunna motivera hästen?

Och har man en trög häst, så funkar det mycket bättre att träna ute i skogen, då man har lite framåtbjudning. O då tycker han att det är kul de få gånger han går i paddocken också!

Minst tre dagar i veckan. Försöker varva dressyrridning med uteridning så att hästen och jag inte ska bli uttråkade.
Under sommarhalvåret skrittar jag gärna ut först i en halvtimme, och rider sen dressyr lika länge.

Rider max 2ggr i ridhus i månaden. Det beror oxo om det tillåts att åka på vägen.(halt) då stannar vi hemma. Jag rider ut för det mesta men tar gärna ett dressyrpass på någon vall. Men jag har blivit lite harig sedan jag gick omkull i ett dike. Så vägen är mycket nogrann utvald. Tex ej brevid djupa diken, ej trafikerad väg, nötkreatur(jättefarliga djur)gärna lite utrymme där jag ska rida. Så därför är det begränsad uteritter. Dom blir trevligare när man rider ut dom i naturen. Tycker inte man ska rida för ofta i ridhus.

Rider aldrig i paddock med den här hästen. Vi har helt enkelt ingen nytta av att rida på bana just nu.

Andra hästar försöker jag variera det för. Inte mer än två ggr/vecka på bana/i ridhus.

Den ena hästen rids ut i skogen 2-3 gånger i veckan, men de resterande 2-3 gångerna jag rider så rider jag utomhus på en bana.
Den andra rids ut i skogen 1 och ibland 2 gånger i veckan. 2 gånger rids hon i ridhus och sen 1-2 gånger ute på banan.

Jag gillar och vara ute i naturen och tycker det är speciellt viktigt för min häst som endast är blivande 4 år. Har dock inte haft henne så länge så hittills har det mestadels blivit prommenader vid hand ute, ca 2 dgr i veckan. Det är lite jobb med att få ut henne, då hon t.ex. ska gå på en bro för att komma upp i skogen, oftast möter man mycket folk som är ute med och är hästen inte stabil så blir den lätt skrämd. Men det är en bit vi jobbar på eftersom att jag vill att hon ska komma ut så mycket som möjligt.

Tycker också synd om hästar som aldrig/sällan får rida ut. Men sen tycker jag även synd om alla ryttare som inte verkar ha förstått hur skönt det faktiskt är att komma ut! Rida i skogen är så avslappnande!

Medryttarhästen jag har går nästan bara ut i skogen, han är 23 år och har pensionerats lite...går i ridhuset ibland om underlag eller väder ute inte är så inbjudande.
Shettisen jag kör får bara komma ut i skogen med mig (har han 2ggr/vecka) så jag försöker ta mig ut så ofta det går. Men han är också lite skum för han älskar typ ridhuset. Där blir han så jäkulskt pigg och glad och åker man ut blir det bara inte lika skoj längre...om man inte har sällskap. Är hästen sjuk?
Jag tycker det är konstigt att folk har hästar som dom inte vågar rida ut på..tidigt att skaffa häst eller skaffat fel sorts häst? Håller med Zmulan, stackars dom som inte insett hur härligt det är att rida ut i skogen!!!

Jodå unghästen o jag traskar runt i skogen än så länge går det bra, men den dagen kommer väl när jag får syna naturen på den lägre nivån riktigt noga
Nin

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 194
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama