Får en häst stå uppstallad så här??

H

Havregryn

Får en häst stå uppstallad i en spilta, men i stället för att vara vänd bort från gången, lägger man dörrar och hästen står med huvudet mot gången, och så klart fast..

Vad säger lagen?

Sv: Får en häst stå uppstallad så här??

Svårt det där.. :)

Har en box som är långsmal och 8 cm för kort på ena sidan. OM inspektören kommer och klagar så är det bara att binda fast hästen i mitt stolpen så blir det en fin spilta. Vad säger lagen om det då?

Får en spilta vara hur stor som helst, och visst står det inget om att hästen måste stå fastbunden?

/jenny

Hej! En häst får inte stå lös i en spilta för då räknas det som box och måste hålla måtten som gäller för boxar.

En spilta får vara vänd åt vilket håll som helst!
Om hästen står med huvudet mot väggen eller från väggen eller t o m längs väggen spelar ingen roll så länge spiltan har den storlek som krävs.

Det är väl trevligare för hästen att stå mot gången än mot väggen!

Däremot får inte en spilta har dörrar eller grindar, då är det en box, alltså man får inte kunna stänga in hästen i den. Allt enligt Länsstyrelsen.

Enligt Länsstyrelsen? Var står det? Vad har de med mått att göra?

I kompendiet för Häst, utgiven av Djurskyddsmyndigheten står inget om de reglerna, men den är ju inte helt komplett heller.

/jenny

Det som Masse skriver har jag för mig har stått med i Djurskyddsbestämmelser Häst från Djurskyddsmyndigheten. Fast jag såg att det inte stod med i den reviderade versionen som finns på hemsidan nu. Det kanske var i en av de tidigare versionerna som Jordbruksverket gav ut...
Ska leta om jag hittar nå broshyrer här hemma.

Det är det som Länsstyrelsen går efter när dom gör en bedömning om hur något ska klassas. Spilta ska då ha minst en sida öppen. Ett annat exempel är att en ligghall med grindar/dörrar räknas som stall för att man kan stänga in djuren i den m m. Riktig var det står egentligen vet jag inte för jag fick det med i mina papper när jag ansökte om förprövning av djurstall hos Länsstyrelsen.

En hypotetisk fraga:
Om man har en hast som sparkar nar nagon gar forbi, men inte har nagon annan plats an en spilta for den hasten, kan man da inte satta upp en dorr, sa att hasten inte kan sparka personer?
Det raknas alltsa som box da, aven fast hasten ar uppbunden?

Det finns även ett mellanting kallat spiltbox. Det är en spilta som inte har en öppen sida (dvs har en dörr istället)

Enligt vad vi fick veta när det började byggas spiltboxar till en del privathästar på ridskolan (på hästägarens bekostnad) så får hästen inte stå lös eftersom det är en spilta då måtten är för små för box. Dock var det helt OK för ridskolan att ponnyn stod lös i spiltboxen, bara den hade grimma på sig och det satt ett grimskaft (med panikhake) i uppbindningsringen, så att om det kom en inspektör kunde de säga "nejmen oj, har han tagit sig lös nu igen" :D

Detta var för många år sedan så det kan ju förstås ha ändrats sedan dess.

synd.. min häst som stått i spilta i många år fick sig en box som visserligen var för liten på en sida, men hon blev jätteglad! Nu, har hon äntligen fått en riktigt stor box 16 kvm. Fast när vi ska in o träna på hippo, så slappnar hon av på ett annat sätt när hon kommer till spiltan. Hon är lätt att tillfredställa min häst. :)

Finns det några sidor på Länsstyrelsens hemsida?
/j

På ridskolan finns en spilta med dörr bakom, används för häst som är lite bakskygg/lättstressad och kan tänkas slå. Den dörren har dock inget lås så den går inte att stänga utan är bara till för att hästen ska få det lite lugnare. Det har fungerat väldigt bra. Eftersom det är en stor ridskola antar jag att den konstruktionen är godkänd, om det spelar in att dörren inte går att låsa vet jag dock inte.

Vet att på en av ridskolorna här hade så kallade spiltboxar men det fick de inte ha, de räknades som boxar när dörrarna var på o då var de för små oavsett om hästarna stog uppbundna. Numer är dörrarna bortplockade o det räknas som spiltor o godkända.

Svar på den hypotetiska frågan. Nej hästen får inte ha dörr då blir det en box och ska uppfylla måtten för en sådan. Sedan finns det regler för hur bred gången ska vara bakom spiltorna, just bl a för att man inte ska behöva gå så nära att man blir sparkad.

Masse skrev:
Svar på den hypotetiska frågan. Nej hästen får inte ha dörr då blir det en box och ska uppfylla måtten för en sådan. Sedan finns det regler för hur bred gången ska vara bakom spiltorna, just bl a för att man inte ska behöva gå så nära att man blir sparkad.

Fel enligt djurskyddsinspektörerna i den här kommunen och en annan kommun ( i annat län), enligt dem så så länge hästen är UPPBUNDEN som i spilta, och dörren är bakom bakdelen så är det fullt tillåtet att ha dörr, eller för den delen kalla det sparkskydd, bakom.

Det är när hästen är LÖS, och man har en 'spiltbox' som det inte är tillåtet om inte måtten håller boxmått.

Men så länge hästen är uppbunden får du ha dörr bakom utan problem, för att hindra att hästen slår och träffar förbipasserande häst/människa, eller för att hindra folk att i tid och otid springa in till hästen. Eller för den delen för att hindra t ex lösspringande hundar att ranta runt kring benen hos hästarna (som var anledningen i det stall jag vet som har dörr bakom varje spilta)

Så - hästen uppbunden med löpande grimskaft och kloss med huvudet 'inåt' etc som i spilta är dörr TILLÅTET. Hästen lös så är dörr INTE tillåtet om det inte håller minimimått för box, och då är det inte en spilta längre utan en box.

Således kan man bygga om en rejäl ardennerspilta till liten shettisbox genom en dörr t ex.

Allt enligt två av av varandra oberoende djurskyddsinspektörer från olika kommuner och olika län. Mao verkar det råda tveksamhet även bland de som ska kunna ge 'raka svar'

Senast ändrad:

Alexandra_W skrev:
Fel enligt djurskyddsinspektörerna i den här kommunen och en annan kommun ( i annat län), enligt dem så så länge hästen är UPPBUNDEN som i spilta, och dörren är bakom bakdelen så är det fullt tillåtet att ha dörr, eller för den delen kalla det sparkskydd, bakom.

Det är när hästen är LÖS, och man har en 'spiltbox' som det inte är tillåtet om inte måtten håller boxmått.

Men så länge hästen är uppbunden får du ha dörr bakom utan problem, för att hindra att hästen slår och träffar förbipasserande häst/människa, eller för att hindra folk att i tid och otid springa in till hästen. Eller för den delen för att hindra t ex lösspringande hundar att ranta runt kring benen hos hästarna (som var anledningen i det stall jag vet som har dörr bakom varje spilta)

Så - hästen uppbunden med löpande grimskaft och kloss med huvudet 'inåt' etc som i spilta är dörr TILLÅTET. Hästen lös så är dörr INTE tillåtet om det inte håller minimimått för box, och då är det inte en spilta längre utan en box.

Således kan man bygga om en rejäl ardennerspilta till liten shettisbox genom en dörr t ex.

Allt enligt två av av varandra oberoende djurskyddsinspektörer från olika kommuner och olika län. Mao verkar det råda tveksamhet även bland de som ska kunna ge 'raka svar'
Har även jag fått detta svar av djurskyddsinspektörer. Vi har dörr på ena spiltan, dels för sparkrisken och dels för att inte hingsten ska krypa ur grimman och komma lös under natten. Mkt smart!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022