Får dom göra så här?!

Danaa

Trådstartare
Jag tar de hela från ruta 1. Min häst har varit behandlad för kotledsinflammation då fick hon hos A**ia en reservation för hältor= okej. Men för över ett år sedan fick hon en gaffelbandsskada på sitt högrabakben och då beslutade jag mig för att betäcka henne, så då ringde jag för att livförsäkra henne och avelsförsäkra. De gick ju smidigt men hon skulle få en reservation på sin gaffelbandsskada högerbak.

Hitills är ju allt ok, men nu under dräktigheten så har hon fått en gaffelbandsskada i sitt vänstrabak så nu blir hon mest troligt utdömd. Då ringde jag agria för att kolla upp så allt var okej men då är inte de första gaffelbandet specificerat på höger utan de står bara reservation gaffelbandsskada. Får dom göra så? Måste de inte vara specificerat, för nu lär jag ju inte få en krona!? Dom kan väl inte bara generalisera gaffelbandsskada som att hon har haft de på alla ben när jag försäkrade!?:confused:

Känner mig mest förtvivlad nu...:cry:

Sv: Får dom göra så här?!

Jag vet inte exakt men min kompis har en reservation på sin häst eftersom den föddes felaktigt och inte är besiktad efter det (hon köpte hästen obes). Hon hade den fullvärdig i ett bolag men bytte och fick då inte reda på att den fick reservation.
Iallafall, hon har ju då reservation på alla ben fast det enbart var ett ben det var fel på. Och det gäller inte bara hältor utan ALLT på alla ben, sårskador osv.

Så det verkar ju praxis att f-bolagen gör så.

Jag fick jätte bra hjälp av min veterinär i ett liknade fall. Han fick den att helt ta bort reservationen, efter att för agrias egen veterinär redogjort för felaktigheterna i deras resonemang. Nua hade jag turen att ha en engagerad veterinär som var måttligt förtjust i bolagets översittar fasoner.

Hör med din veterinär om det finns möjlighet för denna att kontakta Agrias veeterinär och höra lite.

Tycker det är fult gjort, men kan i o f s förstå att man får reservation på andra ben om man har problem i ett ben. Har hästen ont i höger fram kommer den sannolikt belasta de övriga tre benen fel för att försöka spara sitt onda ben. Vilket ju ger slitningar i kroppen och övriga ben.

Däremot känns det underligt att Agria (som haft mycket storm runt sig vad gäller sina generösa reservtioner) inte är mer tydliga mot kunden vad gäller de reservationer som finns i försäkringen.

KL

Är det någon som vet om man bara får en reservation utan att de meddelar detta till kunden? Min häst har varit behandlad i ett ben, kan han ha reservationer där nu utan att jag vet om det?

Har aldrig varit med om att någon häst fått reservation för att dom är behandlade för kotledsinflammation?? Sedan skall ju benet vara specificerat och så skall det gå att ta bort reservationen med ultraljud för en sådan skada som gaffelband

*KL*

De kan sätta generella reservationer, och även om de inte gjort det hade de mest troligt satt reservation båda bak. Nästan alla bolag sätter res för 'jämna benpar', då om ett ben inte är helt sjysst så belastas det andra mer och löper större skaderisk.

Det du kan göra är att överklaga.

Min häst fick reservation för hältor pga det inte gjordes riktigt
böjprov vid besiktningen.
Men när hon trampat sig å skadat sig i böjsenan så att den
gått av till 2/3 så var det inga problem med försäkringen.
Jag fick ersättning av bolaget. Detta var iofs 3-4 år sen å kan ha
ändrats.....:)

Gör en skriftlig överklagan av deras beslut och se vad som händer. Mina hästar har inte fått reservationer efter behgandlingar så det låter ganska märkligt. Har du ändrat försäkringen efter första skadan? jag gjorde det och fick reservation men den plockades bort efter jag skrev till den och ifrågasatte deras beslut.Har samma bolag.

Det rör inte din egentliga fråga, men något du nämnde i ditt inlägg. :)

Var hästen oförsäkrad när den fick kotledsinflammationen? Eller fick du reservationen på en redan fullförsäkrad häst?

Tycker det låter knepigt att man bara får utnyttja försäkringen en gång per "skadesort" isf, även om hästen var frisk när den fösäkrades? :confused:

Så är försäkringar i t ex UK, skitläskigt. Men ska ju inte vara så här, utan bara vid ändringar av försäkringen som skador som skett inom försäkringstiden påverkar. So far, Agria har väl börjat ändra lite på det men inte såpass strikt

Jag hade ett liknande problem för något år sedan med min häst. Hon hade precis haft lymfangit när jag försäkrade henne och jag tänkte inte på att uppge vilket ben det var så jag fick reservation för lymfangit kort och gott. Brydde inte mig så mycket om det eftersom kostnaderna för det sällan överstiger självrisken.
Men så fick hon lymfangit (i ett annat ben) samtidigt som en annan skada som försäkringsbolaget redan var inblandade i och det var faktiskt inga problem att få ersättning för det. Det räckte med att jag fixade journalkopior från första lymfangiten och skickade in så de kunde se vilket ben det var så ändrade de reservationen till det benet.
(Har Agria.)

Däremot känns det underligt att Agria (som haft mycket storm runt sig vad gäller sina generösa reservtioner) inte är mer tydliga mot kunden vad gäller de reservationer som finns i försäkringen.

Kanske just därför dom utsatts för sådan storm samtidigt som dom fått så många försäkringar utifrån sin otydlighet..

Ursäkta men enligt mig det största lögnaktiga försäkringsbolag på marknaden,, lovar guld å gröna ängar i sina försäkringsvillkor men det är bara rena lögner när det kommer till kritan.

Jag rekomenderar alla mina kunder i detta bolag att snabbt som fasen så snart det går omgående byta bolag och ingen av mina kunder har varit missnöjda med det tipset.

Det är vanvettigt att byta bolag om man har haft hästen försäkrad hyfsat länge i ett bolag. Det kan jag absolut inte rekommendera någon, oavsett om man sitter hos Agria eller någon av konkurrenterna.

Så knepigt. Min häst var halt i 6 leder och vart inte frisk förrän nästan 2 år senare, inga reservationer där inte. Däremot några år senare när jag ville höja försäkringsbeloppet och vid vet.besiktningen så var han 1-2 grader halt vä fram, då fick jag reservation på just det benet.
Har inte ställt till med några bekymmer alls, han var halt i våras hö fram och det togs röntgenbilder och allt, försäkringen gick in och täckte utan problem.

Har samma bolag.

Jag tar de hela från ruta 1. Min häst har varit behandlad för kotledsinflammation då fick hon hos A**ia en reservation för hältor= okej. Men för över ett år sedan fick hon en gaffelbandsskada på sitt högrabakben och då beslutade jag mig för att betäcka henne, så då ringde jag för att livförsäkra henne och avelsförsäkra. De gick ju smidigt men hon skulle få en reservation på sin gaffelbandsskada högerbak.

Jag förstår inte riktigt det jag fetmarkerat. Hade inte hästen en försäkring innan den fick gaffelbandsskadan?

Kl
Har pratat med kvinnan som satte reservationen på gaffelbandet, hon sa att de måste ha blivit något fel eftersom de inte var specificerat på något ben, men hon kunde inte lova något. Hon tyckte som någon hade skrivit att min vet skulle prata med deras vet. Och man borde kunna ta fram Journalen och understryka att de var högerbak när försäkringen teckandes.

Pinky: Hästen var försäkrad när hon fick reservationen för hälta när hon behandlats för kotledsinflammation. Hon var behandlad flera gånger, kan vara därför hon fick reservationen. Sen tog jag bort livförsäkringen när jag köpte henne.
Men då hon fick gaffelbandet bak och jag betäckte henne skulle jag avel och användbarhetsförsäkra henne så då var jag tvungen att livförs och då gjorde jag de, nu är de ingen jättesumma de handlar om, de känns mest förjäkligt att ta bort henne så en liten slant kan ju vara en tröst fast de aldrig ersätter henne..

Vi får se vad vet säger när vi kommer på återbesök förhoppningsvis kan han hjälpa mig försäkringen när han pratar med Agrias vet.

Det är vanvettigt att byta bolag om man har haft hästen försäkrad hyfsat länge i ett bolag.

Kan du ge en mera detaljerad information av detta "vanvett" för för mig är det ngt helt nytt.

Vanvettigt vore väl i så fall att behålla samma försäkring där man inte får ersättning utifrån försäkringsvillkoren i det bolaget när man får det i konkurerande bolag efter att försärkingen varit aktiv i 6 månader.

Jag förstår inte mer än att jag tolkar att du är ett försäkrings ombud.

Förklara gärna mer ingående för detta låter ytterst intressant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är jag grinig :mad: K är försäkrad i Agria, införsäkrad som 2 dygn gammal föl den 16 april 2003. Hon har således årsförfallodag...
Svar
17
· Visningar
1 549
Hästmänniskan Hur gör jag, då jag vill överklaga till försäkringsbolaget, vilka papper ska in osv.... I kort ligger det till så här: Köpte en...
Svar
19
· Visningar
2 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka