alltså HERREGUD... Ni som har skrivit: läs igenom och se så löjligt det låter...
Ni snackar som om det vore nån skillnad på svenskar, norskar eller danskar..
Jag tror som så att du som säger att halvblod är korkade, ja tror nog att det är du som är korkad..
Det går INTE att döma hästen efter sin ras. Isåfall har du nog inte specc bra erfarenhet av varje hästs individ av dem så kallade 100 halvblod du hanterat.
En islänning jag red och hanterade mycket förut var lugn och harmonisk medans min kompis häst var väldigt framåt och jättebusig.
En annan kompis till mig i samma stall hade en islandshäst som gjorde allt vad hon ville men om man skrämde honom drog han!
Alla 3 var alltså islänningar men ändå var alla tre totalt olika. Se inte allt från utsidan. Gå in på DJUPET om du ska uttala dej såhär korkat som du har gjort.
Sen kan du komma med en vettig åsikt.
Det finns ingen elak, trög, korkad häst. DET ÄR MÄNNISKAN SOM SKAPAR DOM BETEENDERNA.
Så lilla gumman,
om du har hanterat 100 halvblod och du tycker att dom alla är korkade och tröga; Då tror jag faktiskt att det är dig det stora felet sitter på eftersom ingen i den här diskussionen har upplevt att halvblod skulle vara korkade?
Sätt dej vid en hage och titta på hästarnas beteende så kanske du fattar att dom förstår lika mycket av oss som vi förstår av dem.
När jag har problem med någon häst så börjar jag undra, varför är han så "trög", vad gör JAG antagligen för fel??
SKYLL INTE PÅ DJURET NÄR DET EGENTLIGEN ÄR MÄNNISKANS FEL.