Fantastisk hovslagare?

Vederbörande har skott hos de han anger, resultat vet jag inget om.
Men en reflektion är att om man marknadsför ett "hästskoprojekt" som revolutionerande och pratar om att skoning kan hela halta hästar etc. etc. Men inte en rad om vad projektet går ut på, vad är revolutionerande, inte ens en bild på en hov eller en modern sko. Ska jag "hoppa på" något (i alla dess betydelser) så vill jag först kunna bilda mig en uppfattning om vad det hela innebär. Jag är jätteförvirrad.

Det finns en risk att man hamnar med skägget i det blå skåpet sas, om behörigheter saknas om/när något går snett.

Det står väl också i agrias villkor nu att man måste använda sig av en godkänd hovslagare vid sjukbeslag om man ska få ersättning för det?

Jag tycker också att det är för mycket "travhästfokus" över hemsidan för att jag, med ridhäst, ska bli intresserad.

Finns det hovslagare som inte har utbildning, som "bara" har yrkeserfarenhet(mångårig) som ni skulle kunna tänka er att anlita?

Ja. Min hovslagare, som är amatörtravtränare har skott hästar i mer än 40 år. Han skor mycket bra, och flera veterinärer har berömt hans yrkesskicklighet när vi varit på klinikbesök eller haft veterinär hemma.

Det står väl också i agrias villkor nu att man måste använda sig av en godkänd hovslagare vid sjukbeslag om man ska få ersättning för det?

Jag tycker också att det är för mycket "travhästfokus" över hemsidan för att jag, med ridhäst, ska bli intresserad.
Ersättning för sjukbeslag är ju en sak, det kan man ju betala själv om man vill. Tråkigare är ju om fb tex vägrar ersätta en hälta tex om de misstänker att en ej utb. hovis varit inblandad. Om det kan hända..

Ersättning för sjukbeslag är ju en sak, det kan man ju betala själv om man vill. Tråkigare är ju om fb tex vägrar ersätta en hälta tex om de misstänker att en ej utb. hovis varit inblandad. Om det kan hända..

Ja det har hänt långt innan FB började ta upp det som villkor, en bekant till mig började verka sina hästar själv enligt en omskriven verkningsmodell. En av hästarna blev halt och en utredning startade, som resulterade i att FB bedömde det som att ägaren själv åsamkat fram skadan pga sin egen insats i form av verkningen. De hade betalat en del av utredningen, men sen blev det stopp och hästen togs senare bort och ingen ersättning betalades ut av FB på livdelen.

Ja det har hänt långt innan FB började ta upp det som villkor, en bekant till mig började verka sina hästar själv enligt en omskriven verkningsmodell. En av hästarna blev halt och en utredning startade, som resulterade i att FB bedömde det som att ägaren själv åsamkat fram skadan pga sin egen insats i form av verkningen. De hade betalat en del av utredningen, men sen blev det stopp och hästen togs senare bort och ingen ersättning betalades ut av FB på livdelen.
Inte kul :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka