Fånig fundering från en nästan nybörjare.

G

Ganti

Jag har läst mycket här om vikt och hur stor man får vara för sin häst.
Men med stor menar ni lång och tung då eller bara tung?

Jag funderar såklart att köpa pålle när jag har blivit mer erfaren, vi har möjlighet att ha pållen hemma på gården.

Men hur stor häst skall jag ha? Kollar för skojs skull på annonser redan nu, men har inte fattat det där med hur hög en häst skall vara för att passa mig. jag rider lektion på Islandshästar och får alltid de som är större.
Jag är mest intresserad utav Island och Basjkir. Tinker är också fin...:bump:
Och Nordsvensk.

jag är 179 cm lång och väger 58 kg

Kan ni vägleda mig?

Kram

Sv: Fånig fundering från en nästan nybörjare.

Vikten är ju inget problem för din del, utan det är längden som kan göra det besvärligt. Du får känna efter själv lite, känns det vingligt och fötterna sticker nedanför magen på hästen så kan det bli svårt att jobba den bra. Kallblod är oftast bredare, så även om de är lägre över manken hamnar inte fötterna så långt ner. Rider du i westernsadel så bygger den också mer än en vanlig, så hästen kan vara mindre (min pappa på 1,77 ser inte orimligt stor ut på araben på 1,48 med w-sadel).

Islänningar är ju rätt små, men med den ridstilen så funkar det även med långa ryttare. Nordsvenskar och tinkrar är bredare, så dina ben hamnar antagligen inte så långt ner. Även basjkiren är en lite kraftigare typ av häst. Med ett kallblod kanske du kan klara dig med en på 1,50-1,60. Ska du ha ett skrangligt halvblod däremot, så lär den behöva vara bortåt 1,70 för att det ska se riktigt bra ut.

/Ida

En generell regel som jag använder när det gäller
varmblodiga hästar (travare, hbl, fbl o.s.v.) är:
Max vikt = 1/6 av hästens vikt.
Max höjd = hästens mankhöjd + minst 20 cm.

För dig skulle det betyda en varmblodig häst på
minst 360 kg och 159 mkh.
För kallblod går det oftast bra med mkh + 10 cm.

Max. ryttarvikt på islänningar och araber vet jag inte hur
man räknar ut.

Vikten är definitivt ingen problem för dig i alla fall.
Vet dock att det är ganska jobbigt att vara lite längre när man rider (jag e 1.80) så jag har alltid valt att ha hästar som är lite högre i manken för att det ska kännas lite bättre. Vet dock inte vad det är för mankhöjd på Tinkerhästarna.

Hoppas du hittar någon bra häst som passar dig :banana:

Jag är lika lång som dig , vägar dock några kg mer :smirk:
Jag har ett franskt varmblod på 168, vikt vet jag inte riktigt :o
men han är helt perfekt storlek, benen är där dom ska, det ser snygg ut när jag rider, allt är bara el perfecto:rofl:
good luck ! :D

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Är osäker på om den här tråden ska ligga här eller under Gnägg, moderator är välkommen att flytta den. För två veckor sedan åkte min...
2
Svar
33
· Visningar
3 307
Senast: karini
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 808
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II