Fångtråd för oss som har fånghästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd för oss som har fånghästar

Jobbigt med en häst som får återkommande anfall. En del av de hästar som får det är insulinresistenta. Det märks mest på att de har fettnacke (dvs mkt kraftig hals), fettansamlingar ovanför svansen och på andra ställen. Nu vet jag ju inte alls om det stämmer in på din ponny. Men dessa hästar måste bantas innan de kan gå på bete igen.

Jag hade haft den i grushage i början av våren och sedan ungefär vid midsommar släppt den i en annan hage mkt försiktigt med munkorg på. Min ponny hade munkorg from april till december.

knapplån

Kul att så många har svarat.

Men hur har ni gjort? Finns det någon risk? Har ni två eller fyra broddar? Det känns som att det kanske skulle räcka med två broddar, men jag gillar inte den lutningen det blir på hoven då (påminner för mycket om hovbensrotation tycker jag:crazy:).

Jag har två broddar som jag skruvar i när jag ska rida/promenera (fast det går inte att gå vid sidan om i den djupa snön). Jag diskuterade detta med två eller fyra med hovis sist. Han kom med ett bra argument för att bara ha två st. Tyvärr så minns jag det inte helt tydligt. Jag är inte bra på detta med olika skor osv och har aldrig haft mer än ett par broddar. Men jag tror att han menade att det blev för stumt/stelt/ på ngt sätt med fyra.
Jag förstår vad du menar gillar inte heller riktigt tanken på vinkeln. Men jag rider inte när det är asfalt och barmark och hon har broddarna i. Inga problem nu för vägarna är täckta av ett tjockt lager med snö. Men innan när det inte var så mkt snö så gjorde jag så.

Han har ingen bra förklaring, annat än om det varit fuktigt. Då kan det bli så. Samtidigt så minus 15 - 20 ger inte mycket fukt, och det fanns inget mellan sula och sko när vi tog av (typ snö/is, gödsel eller något), och den andra foten är ju normal. Men det var därför han la i tjärdrev, om utifall att, för att torka upp. ANnars kunde det vara att kroppen producerade väl häftigt eller hur han förklarade. Sulan kändes dock inte fuktig/rötig/nåt sånt. Men just det där porösare det såg ju jag med. Det blev dock lika när han stod inne för sitt fång, liksom överflödig sula som var porösare, då berodde det ju på att sulorna inte slets alls. Inte dubelsula alltså, utan bara att iom frånvaron av den naturliga nötningen gjorde att det där som annars effektivt försvinner då inte försvann.

Jag minns att min ponny hade annorlunda sula/sulor för ett tag sedan. Jag fick förklaringen att det hade med fången att göra. Alltså att förändringarna i hoven förändrade sulan men inte att det var frågan om att hovbenet pressade ner.

Men nu har väl inte din några förändringar i och för sig.

Det finns redan en fångtråd varför jag tycker att man fortsätter i den, frågeställningen är densamma och därför rätt onödigt att ha två trådar i samma ämne.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka