Fångrisk och vallfoder

B

Bananas

Kan ni hjälpa mig att reda ut vad som egentligen gäller, jag har funderat så jag blir snurrig. Om man har hästar som tidigare haft fång och man försöker hålla nere sockerinnehållet i grovfodret, vad blir då bäst?

För några år sen utfodrade jag med hösilage, relativt torrt, och ena shettisen fick fång. Jag fick då för mig att det var hösilaget som var orsaken och gick över på hö.

Har gett hästarna hö sista åren men förrförra året var kvoten så hög att vi beslöt att inte gödsla. Dumt. Förra året fick vi höskörder med 14,5- över 20 % socker. Gödsla vallen blev därför en dyrköpt erfarenhet. Två shettisar fick fång.

I år står jag här och kliar mig i huvudet. Har läst lite här och lite där och tror, med betoning på tror, att kanske inplastat vallfoder ändå vore bäst? Men för att vara säker på att sockret fermenteras bör vallfodret bli ensilage och inte hösilage. Hur påverkar då ph-värdet i ensilaget tarmfloran?

Vad jag förstått så kan sockerhalten i hösilage till och med vara högre än i hö, vilket jag läste i en uppsats från SLU av Sofia Fridh.

Hur stor är risken att man misslyckas med en ensilering? Hur sjutton ska jag tänka. Bor dessutom i Skåne där vi alltid har fuktigt och det är svårt att lagra hö. Har möjlighet att installera skulltork men vill inte göra större grejor om jag inte vet hur jag ska ta hand om vallfodret.

Vilka erfarenheter har ni av de olika foderalternativen torrhö, hösilage och ensilage till fångbenägna hästar och vad säger forskningen?

Bananas, som verkligen känner sig bananas nu...

Sv: Fångrisk och vallfoder

Har du lågenergikrävande ponnies är det nog säkrast med bra halm som bas.

Torrare silage blir ju som du skriver - mindre fermenterat.

Jag tvivlar oxå på att PH-värdet i silage är bra- även om man inte hittar ngn sdn undersökning. Dock har hösilagebönder med egna hästar funnit att ca 70% TS verkar vara lämpligast.

jo jag tror mer på dessa som har många många hästar o som ser som i en väldigt långvarig studie- i åratal.

att blötlägga är ju ett bra sätt även om det är obekvämt.
Man kan ha ett badkar som man lägger ner dagens ranson till alla hästar- man drar sen bara ur proppen o slipper handhava höt när det är som tyngst.

Sv: Fångrisk och vallfoder

För lågsockerhö el hösilage är tidpunkten som ni skördar samt grässorterna det viktigaste, samt att det är gödslat.
Alla de saker är vad som kan stressa gräset och höja sockervärdet.
Alltså bör man skörda på morgonen och helst inte när det varit torka el frost.
Rajgräs ska man inte ha i vallen då det är det gräset som kan ge högst sockerhalt.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?