Fångringar/ränder?

TeamVM

Trådstartare
Nu blir jag säkert idiotförklarad, men är det fångringar på hovarna på de här bilderna??
Framhovarna
30470109.jpg

30470080.jpg

Bakhovarna
30470131.jpg

30470139.jpg

Jag tycker att det inte liknar de "vanliga" foderränderna han kan få i bland, de här går liksom nedåt mer i tån och i trakterna.

Sv: Fångringar/ränder?

Nejdå, det behöver du inte oroa dig för. Troligen bara någon form av foderbyte då när de bildades.

Hälsning Maja

Tack så mycket till er båda, skönt att inte behöva gå och oroa sig längre :laugh:

Jag har också nojat över foderränder och trott de var fångränder. Så du är inte den enda :)

Min tant fick också såna förra våren när stallägarna fick köpa ensilage från en annan bonde plötsligt.

Härligt att veta att man inte är ensam om de här funderingarna :)

Hur vet man skillnaden mellan fångränder och foderränder ?

Någon som har en bild att visa. Jag har aldrig haft en fånghäst ,vilket man ska vara glad för .
Mia

Har ingen bild men fångränder sluttar brant nedåt på sidorna. Dom följer inte linjen så att säga.

Fångringar "divergerar" i trakterna. Det menas att avståndet både mellan ringarna och mellan ringar o kronrand är STÖRRE i trakterna än framtill på hoven.

då måste jag bara få inflika med 2 bilder på min hästs framhovar. hon fick fångkänningar (iafl det jag och veterinärern tror) för ganska precis ett år sedan. men ingen i stallet går med på att det var fång. men veterinären var säker på att det var det och vi behandlade med butta på symtom. men de i stallet är fortf tvärsäkra på att hon absolut inte kunde få fång. en häst kan inte få fång av attäta hö! punkt.

men när jag tittar på bilden som ni lagt ut på den hästen med fångränder så började jag kolla lite närmre på bilder som jag har på min häst. nu är de absolut inte lika markanta som på den. men vad säger ni om dessa??
nu ser det ut som ena hoven inte har kontakt med skon ens men det är genomskinliga snösulor och sulan syns mer på den övre bilden :D:p men jag vet att hon ser risig ut i fötterna :S hovslagarn var bortrest så vi hade en inhoppare den skoningen. bilderna är 3 månader gamla.

bilderna är tagen med mobilkamera så ursäkta för kvalitén :o

30477745.jpg

30477746.jpg

Senast ändrad:

Det där ser ut som foderringar. Fångringar buktar inåt, foderringar utåt. Foderringar har samma avstånd mellan ringarna i tå och trakt

Har du ngn barfotaverkare?

Det ser ut så- hästen står på sin sula.

Hade du en hovis hade den lätt kunnat se om den har haft fång.

Det där ser ut som foderringar. Fångringar buktar inåt, foderringar utåt. Foderringar har samma avstånd mellan ringarna i tå och trakt

okej det låter bra! men jag tycker att ränderna sluttar ganska brant i slutet iafl på v.f. och de går ju som skåror in i trakten. det är defenetivt längre mellan ringarna i tråkaten än i tån. men jag är bara glad om det inte ser ut att vara fångringar!

Min fick också väldigt minimala fångringar, dvs de flesta trodde att det var foder ringar.
Beror det på hur stort fång anfall de får?

Jag hade utbildad hovslagare, men litar inte på honom för 5 öre... För några år sedan vägrade han verka hovarna på min häst för de var för "fina", hästen var inte verkad på ca 1 år vid det tillfället. Han har verkat sönder hovarna på många hästar, ska se om jag kan ta en bild någon dag. Av diverse orsaker verkar jag mina hästars hovar själv. Ni tycker säkert att jag är helt sjuk i huvet som gör det, och då får ni väl tycka det då.

Min gammelhäst har haft dåliga hovar länge trots regelbunden verkning av olika utbildade hovslagare. Nu på ålderns höst har hon lite svårigheter att stå med frambenen uppe länge, och hovslagarna tyckte att det var jobbigt att behöva pausa ofta. Därför började jag verka henne själv i somras för att jag har inget emot att verkningen tar lång tid. I dagsläget är hon mycket piggare och fräschare än vad hon någonsin har varit under de 2 år jag har haft henne. Hon rejsar, bockar och har fått tilbaka livsglädjen igen. Även svårigheterna att hålla uppe frambenen länge har förbättrats avsevärt, och det enda som har ändrats är att jag verkar hennes hovar.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
948
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp