Sv: Fångringar/ränder?
Jag hade utbildad hovslagare, men litar inte på honom för 5 öre... För några år sedan vägrade han verka hovarna på min häst för de var för "fina", hästen var inte verkad på ca 1 år vid det tillfället. Han har verkat sönder hovarna på många hästar, ska se om jag kan ta en bild någon dag. Av diverse orsaker verkar jag mina hästars hovar själv. Ni tycker säkert att jag är helt sjuk i huvet som gör det, och då får ni väl tycka det då.
Min gammelhäst har haft dåliga hovar länge trots regelbunden verkning av olika utbildade hovslagare. Nu på ålderns höst har hon lite svårigheter att stå med frambenen uppe länge, och hovslagarna tyckte att det var jobbigt att behöva pausa ofta. Därför började jag verka henne själv i somras för att jag har inget emot att verkningen tar lång tid. I dagsläget är hon mycket piggare och fräschare än vad hon någonsin har varit under de 2 år jag har haft henne. Hon rejsar, bockar och har fått tilbaka livsglädjen igen. Även svårigheterna att hålla uppe frambenen länge har förbättrats avsevärt, och det enda som har ändrats är att jag verkar hennes hovar.