Fångringar eller foderränder

Sv: Fångringar eller foderränder

KL

Är det inte så att även felaktig verkning/skoning kan stressa hoven/horntillväxten och ge ringar?

Jo det är rätt och jag nämnde även det i mitt inlägg fast det kanske inte noterades eftersom jag inte skrev det i klartext så som jag brukar skriva.

Förlåt om jag va otydlig i skrift.

delvis knapplån

Det var lite min poäng med att lägga in en egen bild i tråden, även om ingen svarade på min fråga. Det finns så mycket som kan orsaka ränder på hovarna. I fallet med min bild är det mkt kraftig lymfangit som orsakat den tjocka randen.
Därför tycker jag att det blir så konstigt när folk tvärsäkert yttrar det ena eller det andra...

Hoven på min bild är gammelskodd, skoddes 2 dgr senare, och att sömmarna sitter lite lattjo beror på tappsko. Det var trasigt på vissa ställen, så då får man spika där det går ;)

Och jag fattade inte ens att det var en annan häst :angel:
jag har glapp överallt och kan inte scrolla, så allt hackar för mig

Men visst har du rätt tvärsäkra uttalanden skall man akta sig för.
och precis, angående svullnad att det självklart påverkar, sedan så är det en massa mer; medicinering, sjudkom och allt annat påverkar och försvagar.

Bäst med ett öppet sinne :laugh:

framförallt är det bra om man är vaken :o

Senast ändrad:

*delvis KL*

Allt som orsakar en störning i tillväxten ger väl/kan väl ge ränder? Så har iaf jag fattat det?

Nu är jag helt säker, hästen är tydligt halt på ett framben. Hon nickar med huvudet och vill inte trava alls, Fång? Ingen värme eller svullnad eller nånting sånt.

Du måste ta hästen till en klinik, snarast. Du kan ta ut veterinär hemma med, men det blir ofta när det gäller hältor som inte har en uppenbar förklaring (hovböld, sårskada etc) bara ett extra besök och extra kostnad då man dels ogärna bedövar och behandlar leder i stallmiljö, och därför har svårt göra en korrekt utredning, man sällan har röntgen och dessutom oftast inte har samma faciliteter som på klinik, vad gäller löpargång etc.

En ytterligare fördel med klinik är att de ofta (inte alltid, så kolla) har en klinikhovslagare. För den hästen behöver oavsett vad felet är en BRA hovslagare, och JAG personligen skulle vilja ha röntgenplåtar på hovarna innan den verkas/skos.

Men du måste låta en veterinär titta på hästen snarast.

Du måste ta hästen till en klinik, snarast. Du kan ta ut veterinär hemma med, men det blir ofta när det gäller hältor som inte har en uppenbar förklaring (hovböld, sårskada etc) bara ett extra besök och extra kostnad då man dels ogärna bedövar och behandlar leder i stallmiljö, och därför har svårt göra en korrekt utredning, man sällan har röntgen och dessutom oftast inte har samma faciliteter som på klinik, vad gäller löpargång etc.

En ytterligare fördel med klinik är att de ofta (inte alltid, så kolla) har en klinikhovslagare. För den hästen behöver oavsett vad felet är en BRA hovslagare, och JAG personligen skulle vilja ha röntgenplåtar på hovarna innan den verkas/skos.

Men du måste låta en veterinär titta på hästen snarast.

Jag kan bara skriva under på det! :bow:

Det var en hovböld på vänster framben. Hästen haltade på vänstra frambenet och ville inte trava alls, det gick inte att lyfta höger framben.Veterinären öppnade bölden för fyra dagar sen och hästen blev mycket bättre.

Nu kan hon både trava och lyfta båda frambenen men hon är fortfarande lite oren på vänster fram både i skritt och trav, hon nickar med huvudet. Hur ska jag tolka dom här symtomen brukar hästen inte bli frisk efter att man öppnat bölden? :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Funderar på det här med att köpa sadel när man inte har tillgång till utprovare... hur gör man? Sadelutprovning verkar inte förekomma i...
Svar
14
· Visningar
2 223
Senast: Luem
·
Hästvård Hej Detta är inte min häst, och det ända jag vet om den är att den är 10år gammal, är inte inriden och har haft fång. Vad säger er...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: moonstruck
·
Hemmet Jag tänkte köpa 7 stolar (se nedan) och klä om, kanske stoppa om lite också. Har ni några tips eller smakråd? :) Lägenheten i övrigt...
Svar
16
· Visningar
2 453
Senast: svea
·
Hästvård Hej! Jag tänkte höra om det är någon som kan ha en aning om vad min häst har för bula/utbuktnad i kronranden. Han har pålagringar i...
Svar
9
· Visningar
1 949
Senast: Twinkle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka