Fångponny inför våren/sommaren

fettso

Trådstartare
Jag har ett 17-årigt Shetlandssto som fick fång för första gången förra året, det var på det första vårgräset i April.
Hon har sedan dess inte fått gå på gräs alls, heller inga återfall.
Hon är nu dräktig och ska föla på sensommaren(Augusti).
Hon äter 3,5-4kg hö/dygn och Mineraler+Vitaminer.

Hur ska jag tänka inför våren sommaren?
Hur gör ni med era som haft fång?

Jättetacksam för svar!:)

Sv: Fångponny inför våren/sommaren

Jättesvårt det där! Dräktiga shetttisston som skall föla.. Vad är det för stam på ponnyn och vad blir det för pappa till fölis? Hör inte hit, men har själv shettis så är intresserad!
Min shttis har ev oxå haft fång, är dräktig nu med Hamras Fridolf, men har gått på gräs hela förra sommaren. jag skulle nog inte våga chansa med din, fast de säger att de tål mer då de är dräktiga/ger di. Hage med dåligt gräs och tillskottsfodra? Skulle inte våga släppa bete, trots dräktigheten. kanske då föis har kommit i aug. men då kommer ju frosten sen i september med lite otur.. Svårt!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 250
Senast: Tagliabue
·
Foder & Strö Dräktigt sto, fölar inom närmsta månaden. Hade rejält fånganfall mitt i vintern före betäckningen på enbart grovfoder. Var inte...
Svar
8
· Visningar
1 491
Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 126
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10