Fångponny-Försäkring

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 914
F

fopp

Hej hur har era försäkringbolag ställt sig när ni fått avliva pg fång:cry:. Har dom gått på a1 eller a2? Vilka bolag har ni haft?

Sv: Fångponny-Försäkring

Jag har ingen fånghäst själv, men en bekant tvingades ta bort sin häst pga svår fång och här täckte en A1 men det hade inte A2 som är en renodlad olycksfall och dit räknas inte fång.

Fick tyvärr ta bort en häst i somras på grund av Fång:cry: Hade agria och a1, var inget problem att få ut livförsäkringen, fick även en del av kostnaden för bultning och omhändertagande därutöver.

A2 är en ren dödsfallsförsäkring (hästen bryter benet, blixten slår ner), jag har svårt att tro att något bolag lämnar livbelopp för fång på A2.

Beror på vilket bolag, Folksam har tex valt att bygga upp alla sina "special" försäkringar med A2 som grund så där styr om du har några tillägg eller inte vad den ersätter. Tex har vi "tävling extra" som tillval och då täcker A2 i stort sett allt som en A1, i stort sett är det bara förslitningsskador som inte täcks finns tom användbarhetsförsäkring i den. Finns flera olika tillval att göra till A2 där kommer inte ihåg alla.
Väldigt mkt billigare försäkring än A1.

Har avlivat på grund av fång.

A1 försäkring
IF
Inga problem att få ut ersättning.

Hade Agria A1 och hade inga problem att få ut livvärdet. Dock var hästen så pass gammal, så livvärdet täckte inte hela kostnaden. Men som sagt, inga problem alls.

Med tilläggsförsäkringar i det fall så finns, går det säkert att försäkra upp sig. Men en ren A2 tar knappast fång.

Med tilläggsförsäkringar i det fall så finns, går det säkert att försäkra upp sig. Men en ren A2 tar knappast fång.

Kan ju faktiskt bero på under vilka omständigheter, då den faktiskt täcker akut sjukdom där hästen behöver avlivas eller dör. Så frågan är om inte ett akut svårt fånganfall där hästen avlivas direkt kan räknas in.

Tja, jag gick inte ens godkänt på A1 att avliva, utan att ha försökt behandla minst ett par omgångar. Då pratat vi om 3 mm till hovbenet genom sulan.

Avlivning pga fång hösten -10.
Klinikvet. dömde ut på 2:a besöket , då det även roterat på andra hoven.
Folksam A1 .. inga problem med ersättning.

Hej hur har era försäkringbolag ställt sig när ni fått avliva pg fång:cry:. Har dom gått på a1 eller a2? Vilka bolag har ni haft?

Om hästen enligt veterinär expertis måste avlivas akut pga fång så täcker A2 Liv försäkringen i mitt bolag.

Men om användbarheten försvinner och hästen kan leva vidare med behandling så måste det finnas en A1 Liv och användbarhet för att täcka.

Detta är If.

Kan ju faktiskt bero på under vilka omständigheter, då den faktiskt täcker akut sjukdom där hästen behöver avlivas eller dör. Så frågan är om inte ett akut svårt fånganfall där hästen avlivas direkt kan räknas in.

Det kanske är olika i olika bolag men i "mitt" bolag så är det som du skriver, om anfallet är akut och hästen omedelbart måsta avlivas så täcker A2.

Instämmer.

IF A2 har täckt för oss. Dräktigt sto med akut fång... Ingen rotation kunde ses vid röntgen, men smärtan gick ej att bedöva bort.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 620
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 086
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka