Fångkänning?

J

Jeeves

Beskriv typiska, säkra, tecken på fång. De allra första tecknen hur utläser ni dem? Vill gärna ha svar från er som har stor vana av detta!

Är i valet och kvalet om att åka in till klinik med min shettis, 3 år - lita inte ett jota på våra distriktare och deras sk diagnoser så dem är det inte lönt att ringa efter alls:(
Men så blir man lite tveksam om det är överdrivet att kasta sig iväg för en magkänsla - han är inte halt, står inte i någon typisk fångställning eller så. Det är bara det att han är inte som vanligt, har har tappat bjudningen ( körs 1-2 ggr i veckan f n ), kommer inte in först av alla vid insläpp och jag tycker att han knäar lite i bakkärran på gången emellanåt. Det är så vaga saker jag ser att det känns lite svårt att ringa til en klinik och beskriva symptomen:(
Han har haft lätta upphakningar bak på morgnarna, inte mer än att han hakar en eller två gånger för att sen kunna röra sig obehindrat. Funderingar.

Tar som sagt gärna emot era erfarenheter kring tidiga symptom på fång och gärna också patella.

Sv: Fångkänning?

Jag har inte ngn stor erfarenhet av detta men svarar ändå. Jag har själv funderat kring detta en hel del och har haft minst en tråd om detta själv antagligen fler. Men jag har inte lyckats komma fram till ngt. Vad jag har förstått så märks inte det första stadiet på hästen, dvs inte förrän det redan har skett en förändring i hovarna.

Jag hade tagit bort hästen från gräs (om den nu går på det) och varit extra försiktig. Jag hade också gett den ngt som hjälper tarmarna bakjäst eller liknande. Min fånghäst var varm i sina hovar och hade svag puls i dem första dagen snön hade försvunnit. Hon går i en hage med en del gräs. Jag begränsar nu den tid hon går på gräset och hovarna är kalla som vanligt. Men det behövde inte betyda att det var ett fånganfall på gång. Jag hade nog väntat med att åka in med hästen men det är min bedömning och kanske inte alls rätt.

jag har också förstått det som att en häst som har fång har svårt att vända. det hade jag testat.
Det finns hästar som får fång utan att det märks i det akuta stadiet.

När min ponny fick fång visade det sig först som stelhet, först i ett bakben, sen mer och mer, men han var aldrig halt och jag gick flera dagar och grubblade på vad som gjort honom stel. Det var väldigt diffusa symtom.
Efterhand började han gå lite som om man ryckt skorna på honom, såg ömfotad ut, satte tydligt ner trakterna innan tån, ovillig att vända och ingen bjudning framåt.

Det är så himla svårt det här med vissa veterinärer och fång. Vi tog ut vet. för att få koll på "hältan/stelheten" vänster bak, han böjde, vi sprang, longerade, och jag såg ju att något är fel, men vet. såg ingenting och skrev ut Metacam för säkerhets skull :smirk: Efter tio dagar återbesök, hästen är märkbart försämrad, fick ännu mer Metacam och ordinerad hagvistelse.
Det var sen hovslagaren som kom ut och sa att det är tydlig fång, och då åkte vi till Strömsholm.

Magkänslan har ofta rätt, om det nu inte är fångdin häst har så verkar det ju vara något, annars reagerar man ofta inte. Hoppas att det går bra för din pålle!

Typiska Säkra kännetecken kan vara :
Feber innan det bryter ut
Förstärkt Puls
Lite allmänt håglösa samt dåliga i magen .
jag todde min shettis fått fång igen, så jag åkte och röntgade honom,
för han hade ökad puls,i höger fram samt haltade lite lätt.

Men det visade sig vara bakterier som kommit in i lamellranden som var skadad pga fånget . Jag fattade aldrig om det var lite bärrandsröta .
Vet gjorde rent och sen åkte jag och skodde honom .
Han är fräsch nu .
Min andra fångis fick faktiskt likadant men där var det så mycket tydligare ( Länge sedan )

Hej från hambo

Såg det där om patellan också....
Jag hade nog åkt till klinik och kollat upp just det .
Vet ej var i skåne du bor, men jag PM:ar dig förslag på en BRA VET med röntgen !
Hej från hambo

Tack för era tips, många bra:bow: Jag ska ta och ringa min hovslagare på måndag också, innan vi ev åker till klinik.

jag tycker du ska behandla hästen som om det vore fång. ställ på bädd, ta bort kraftfoder och gräs, ge mag/tarmmedel och tejpa på stöd för strålan.

sen avvaktar du och ser vad som händer efter ett par dagar. är det ett fånganfall på g så är det Inte bra att transportera hästen och det är ändå inget dom kan göra på kliniken förutom att skriva ut butta. och eftersom han inte har så ont är det ingen hast med det och egt är det bäst om man kan undvika smärtställande då det sätter magen ännu mer ur balans.

baserat på hur han svarar på detta, blir han bättre/sämre så får du besluta om du ska åka in eller ej..

Två frågor bara; förklara hur du tejpar är du snäll + är det Pronutrin/Protexin du menar med mag/tarmmedel, eller finns det ytterligare ngt som är bra?

ta det du får tag på. ;) vanlig bakjäst funkar det med!

du kan göra såhär:
http://www.laminitis.org/fitting frog supports.html

finns även att köpa färdiga, tänkte jag göra så man har i beredskap.
http://www.equilife.co.uk/frogsupports.htm

jag har tillverkar mina egna specialre: slaktar neoprenboots med tjockt och kraftigt neopren, viker dom dubbelt och klipper dom i rätt form. sen tejpar jag med silvertejp. då är det enkelt att ta av dom och kolla hur det ser ut under - lindar man som på bilden blir det mkt bandage som går åt om man vill kolla på hoven morgon o kväll (som jag vill). på min stora häst tar det ett par dagar innan neoprenet är så ihoptrampad att jag får göra nya stöd. men en shettis väger så lite så där räcker dom nog längre.

blev stor skillnad på min häst då jag satte på dessa stöd, så det är tydligt att det funkar! och han hade mkt ont, fick sträva länge för att öht kunne lyfta benen... men när dom väl satt på plats så lindrades smärtan. dom hjälper även till att stödja upp hovbenet så det inte sjunker..

konstigt att det är så få som känner till det här i sverige, på nästan alla engelska och amerikanska sidor står det om hur viktigt detta är. jag hade ingen aning om det tills jag läste om det hos the laminitis trust. :bow:

Jag har för mig att ngn av hovslagarna som skriver här har tipsat om att man kan ta liggunderlag eller sittunderlag och klippa sönder och sedan tejpa under hovarna.

Proviva är något som många tycker funkar också, jag använde det till min när han rymt ut i stora beteshagen och matte fick återfalls-panik :angel: Har även använt vid foderbyten som förebyggande.

Ok, tack för tipset! Man undrar ju varför han, om det nu är fångkänning, får det nu:confused: Inget foderbyte, inga förändringar ö h t - samma grovfoder, kraftfoder, mängd samt hagar.
Är det det pyttiga nya gräset som kommer upp ( väldigt små mängder som växer upp här i a f ) som kan ha en sån effekt tro?

Har inte haft fång på någon av mina hästar förut:(

Här har vi en del gräs. Jag vill inte säga att det är mkt men de kan nog få i sig en del. Det hade börjat växa innan snön kom, den som försvann för ngn vecka sedan. Stressat gräs ska vara det som innehåller mest fruktan. Jag antar att man nog kan säga att gräset som finns nu är så. Dessutom är det fortfarande ganska kallt vilket inte heller är bra. Men detta med när gräs är farligt är jättesvårt att veta. Sedan är de ju inte vana vid att äta gräs nu efter vintern heller. Jag är mkt försiktig med min fånghäst just nu. Hon går på gräs, men inte hela dagen.
Hon får dessutom vanlig bakjäst.

Tycker du ska ta in din häst på klinik och testa levervärden. Skulle även rekommendera att lita på din intuition. Känn på digitalpuls vid kotan, om du känner det tickar är det ngt galet. Be veterinären lära dig hur man känner puls på dem.

Hälsningar

Min häst fick fång av gräset som kommer upp nu i mars typ, men det året var det jätte mycket smältvatten så det blev jätte energirikt. Nu försöker jag ge mer silage i hagen så hon inte ska gå och gräva efter det..

Jag skulle verkligen se till att få hästen röntgad på klinik snarast möjligt! Fång är förrädiskt som bara den! Shettisar är ofta väldigt smärt-tåliga och visar inte alltid på några riktiga "fång-symtom" förrän det kan vara för sent att göra något! Min ena shettis blev lite "stel" i sina rörelser. Vi tänkte att han kanske hade blivit sparkad eller kanske sträckt sig. (detta var mitt i vintern) Inte förrän han verkades upptäcktes fånget! Vi kämpade i över ett år med honom i hopp om att klara honom, men vi fick ge upp till slut - fånget var för långt gånget och hovbenet hade roterat. SÖK HELLRE HJÄLP EN GÅNG FÖR MYCKET så det inte blir för sent!!

man ska inte röntga i det akuta skedet..... utan vidta åtgärdar för att stabilisera hovbenet.

endast om det finns portabel röntgen så kan den röntgas i det akuta stadiet av fång. annars ska man Inte transportera hästen till klinik innan den är stabil. den ska vara helt i ro.

Man ställer inte en häst som har så ont som en fånghäst normalt har, i ett släp bara för att åka till klinik och konstatera att det är fång. Det är att utsätta hästen för onödigt lidande.

När den är smärtfri igen så är det däremot lämpligt för att se hur det ser ut i fötterna på den.

En häst i mitt stall har fång och står på boxvila, han har varit riktigt dålig och knappt kunnat gå, imorgon ska de till klinik och röntga. Vad jag förstår så kollar man då hur långt det gått eller ? Om hoven ändrat sig eller? Vad är det för prognos om hoven ändrat sig... Är mest nyfiken på detta och det känns svårt att fråga dom, för de är ledsna som de är.

Liknande trådar

Hästvård Djuret lyckades få sig 'en släng' av fångkänning med symptom som varm i bff, digitalpuls, dålig mage och lite öm på hårt underlag för...
Svar
1
· Visningar
2 291
Senast: animalasia
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 500
Senast: akleja
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 169
Senast: Nominous
·
A
Hästvård Ja, ni kanske känner igen att jag svarat på tidigare inlägg om fång, MEN, denna mystiska sjukdom :devil: blir man aldrig helt klok på...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka