Fångkänning?

Sv: Fångkänning?

Hej
De erfarenheter vi har på vår ponny (som aldrig någonsin haft rejäl fång ) tex att de gärna står med frambenen fråmåt och lite brett.
Vår ponnys symtom har varit att han motvilligt går på grus (ömmar)
och att han har svårare att vända sig i trängre utrymmen (mer osmidig) . De har alltid en ökad puls . Vi har alltid varit snabba med att sätta in behandling vilket är viktigt.
Men eftersom du inte litar på distriktsveterinär kanske du kan få dit er hovslagare , de sägs ju vara bättre än veterinärer på att bedömma fång (Det är ju en hovsjukdom.)
Behandlas med Fenylbutazon.
Om han nu skulle få något kraftfoder så skall det defenitivt plockas bort omgående.
En del veterinärer vill att man plockar bort allt även vatten och hö medans andra blir förtvivlade och säger att hästen kan få andra problem om den inte får mat och vatten och det tror jag mer på.

Det blir hovslagaren i morgonbitti för rådgivning. Jag tycker att det är svårt att känna puls, blir osäker på om det är normal puls man känner eller om den är förhöjd.

Han har inte de vanliga uttalade symptomen som du beskriver, det är mer diffust, liksom ngt stelare, tappat ngt av sin vanliga bjudning, kommer inte först av alla vid insläpp som han brukar göra.

Oavsett så känner jag att han måste av hovis och ev av kliniken för det är något som inte riktigt stämmer med honom. Det måste ju inte vara fång men det är det som ligger närmast till hands att undersöka tycker jag.

Tack för alla råd och inlägg på tråden - jag återkommer med en liten rapport på vad de ev hittar på honom:bow:

Har själv haft en "fång" ponny samt arbetat på ridskola där fler av ponnýsarna hade fång.
Stela i "bakkärran" ,vinglig gång,puls i benen nere vid hoven/kotan.
"tröga",sega i allmäntillståndet..... Kan vara riktigt halta i "ett ben". Kan te sig lite olika men har man sett en "fånghäst" är det lätta att känna igen..... Kan även "bukandas" ,vara flåsiga, andas tungt....
Och en liten shettis!!!! Ganska vanligt tyvärr!!!!
Sedan är det så häsr att det är ej bara under sommarhalvåret dom fr fång då dom äter gräs.
Vanligt att det uppträder höst/vår då dom smaskar i sig annat i hagarna som är "giftigt". Mk protein i hö/hösilage/kraftfoder för dom "små liven"... En shettis bör bara äta Halm/hö eller proteinsnålt hösilage.
Lycka till med din lille polle!

Vanligt att det uppträder höst/vår då dom smaskar i sig annat i hagarna som är "giftigt". Mk protein i hö/hösilage/kraftfoder för dom "små liven"... En shettis bör bara äta Halm/hö eller proteinsnålt hösilage.
Lycka till med din lille polle!

Detta att fång skulle bero på för mkt proteiner är ngt som man trodde på förr. Alla hästar behöver grovfoder som innehåller bra proteiner speciellt dessa lättfödda små ponnyer.

Måste uppdatera! Det var inte fång, tack o lov:)

Och nu ska ni höra ngt märkligt...hovis nämnde ju att det fanns en hel del hästar i trakterna som haft stora besvär av löss:eek:och att detta kan göra hästarna håglösa och inte alltid klåda, vilket jag trott. På rek behandlades ponnyn med Switch och om det är tillfällighet eller det verkligen har gjort verkan vet jag inte men han är sitt gamla jag igen i a f!

Bjudningen har kommit tillbaka i körningen och han är pigg rent allmänt:)

Alla mina shettisar får kraftfoder i någon form, samt hö av medelvärde. Däremot är jag försiktig med tidiga beten eller bete på sådd mark. På tal om inlägg ang foder till shettisarna.

Har själv haft en "fång" ponny samt arbetat på ridskola där fler av ponnýsarna hade fång.
Stela i "bakkärran" ,vinglig gång,puls i benen nere vid hoven/kotan.
"tröga",sega i allmäntillståndet..... Kan vara riktigt halta i "ett ben". Kan te sig lite olika men har man sett en "fånghäst" är det lätta att känna igen... Mk protein i hö/hösilage/kraftfoder för dom "små liven"... En shettis bör bara äta Halm/hö eller proteinsnålt hösilage.

där har du fel...
det finns hästar/ponnys som har fått fång-roteration utan att det har synts/visat tydliga tecken alls, där inte ens veterinären misstänker fång innan röntgen är gjord.

har varit med om det 2 gånger. första gången (halvblod) upptäcktes det av slump pga. röntgen av ben/hovar av annan orsak (transportolycka, vet. konstaterade traumautlöst) måttlig roteration, men fick tas bort pga. skador efter olyckan-förträngning/pålagring i halskotpelaren.

andra gången ( D-ponny) pga. något ändrat rörelsemönster, men inte halt, ingen förhöjd puls eller värme (ponnyn hade fått dubbelkur av kortison för sin bronkit, därav röntgen den gången) lindrig roteration som gick helt tillbaks efter några mån.

en shettis har samma behov av näring som alla andra, mina shettisar får samma grovfoder som våra halvblod. silage i vinter med kvot på 9.3. dessutom fri tillgång, dom är fina i hull, blanka och välmående. den gammla har vi haft i 28 år (hon är 37 nu) och har aldrig haft fång trots att hon alltid fått bra grovfoder och även kraftfoder dom år det behövts. den yngre är 5 nu (har haft henne sedan hon va föl) inte heller hon har blivit sjuk av riktig mat

Håller helt med dig ang fodret till de små - de har precis samma behov som vilken annan ponny som helst. Jag tror att det största problemet är att många småttingar är inaktiva och därmed överviktiga. Sen är jag personligen alltid försiktig med första betet eller kraftiga, sådda beten men det är jag i o f sig med de andra hästarna också.

Jag har en egen teori vad det gäller kraftfoder till mina små och det är att de får kraftfoder från början, precis som de andra unghästarna fast i anpassad mängd förstås. Kan det inte vara så att de shettisar som ev får reaktion m fång efter att ha fått kraftfoder får detta p g a att de är uppfödda enl det populära konceptet " en tuss hö"?
Ingen av mina har haft fång, peppar, peppar, och jag hoppas att min teori håller.

Hej, har inte läst tråden men lägger in lite erfarenheter endå:crazy: Det kan ju inte skada;)

Symtom de kan ha:
lite stela
stapplig gång
Varma hovar
Svårt att vända
puls i karled
lite deppiga
vissa kan få feber
i vissa fall hälta

Hovslagaren kan oftast se på hovarna om det kan va fång. Sen är det ju från individ till individ;P och hur långt gånget det är.
Min shettis blir varm i hovarna och stapplig i gången redan vid tidigt stadium.
Hoppas att det går bra för er och att det inte är fång, lycka till:)

resonomanget - dom klarar sig på en tuss hö eller lite halm, eller det man sopar ihop efter övrig fodring är jag allergisk mot :( och när dom sedan är bukiga så kallas dom feta och ska bantas yttligare :mad: så jag tror du har en poäng ;)

Liknande trådar

Hästvård Djuret lyckades få sig 'en släng' av fångkänning med symptom som varm i bff, digitalpuls, dålig mage och lite öm på hårt underlag för...
Svar
1
· Visningar
2 291
Senast: animalasia
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 500
Senast: akleja
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 169
Senast: Nominous
·
A
Hästvård Ja, ni kanske känner igen att jag svarat på tidigare inlägg om fång, MEN, denna mystiska sjukdom :devil: blir man aldrig helt klok på...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka