Fånghov utan fång!?

Jofta

Trådstartare
Min nya häst sedan 5 månader tillbaka har ränder på hovarna, speciellt på de i fram. Han har dragit av sig skorna X antal gånger på båda fram under dessa månader och speciellt en hov har blivit väldigt liten och ful...
Ränderna i fram är djupa och på den mest drabbade hoven (som han även innan han kom till mig hade hovböld på) så har det blivit som en fånghov, alltså djup rand och ny vinkel?! Den andra framhovar har samma djupa rand men inte någon ny vinkel.

Nu när jag sökt runt lite blir jag jätteorolig!! Kan hoven ha fått det utseendet av allt trauma? Innan jag började googla runt trodde jag att det över randen var orginalformen på hoven och att det under blivit en annan form av allt skit hoven drabbats av? Kan det vara så? Hästen har inte visat täcken på fång över huvud taget?! Hovslagaren kommer på tisdag men jag blir ju jätteorolig!! Har tyvärr ringen bild men kan försöka fixa i morgon..

När dom är så djupa och med ny vinkel? På den dåliga hoven är det som en helt annan hov över och under randen?!

Har hästen haft fång innan den kom till dig? Fråga ägaren annars, kan ju vara så att den haft det och då vill jag minnas att ränderna kommer i efterhand och försvinner ju mer hoven växer ut och sedan verkas
Men min första tanke var också foderränder, de kan också vara ganska markanta

Hästen är bara fyra år och har aldrig visat tecken på fång. Det har ju dock hänt mycket under hans liv på kort tid. Inte nog med alla tappskor och hovbölden så har han flyttat för första gången i sitt liv.
För varje gång han tappat skon har ju hoven blivit lite mindre. Det ser ut som det är ny frisk hov som kommit ovanför randen. Kan det vara så bra?!

När dom är så djupa och med ny vinkel? På den dåliga hoven är det som en helt annan hov över och under randen?!

Lägg upp bilder hovarna kanske? Det är lite lite svårt att föreställa sig exakt vad du menar utan att se hovarna. (Ah. Nu såg jag att du inte har bilder, men ska försöka fixa!)

Hur säker är du på att hästen under sin tid hos förre ägaren inte haft fång/visat fångsymtom? Det KAN vara lurigt, och kan missas av ägare och ibland till och med veterinärer och hovslagare. Då är det ju inte säkert att det syns förrän långt senare, och då i hovarna.

Det kan vara tecken på en rotation i hoven, Min fick det efter en hålvägg som fick skäras upp på just den hoven.

Lägg upp bilder hovarna kanske? Det är lite lite svårt att föreställa sig exakt vad du menar utan att se hovarna. (Ah. Nu såg jag att du inte har bilder, men ska försöka fixa!)

Hur säker är du på att hästen under sin tid hos förre ägaren inte haft fång/visat fångsymtom? Det KAN vara lurigt, och kan missas av ägare och ibland till och med veterinärer och hovslagare. Då är det ju inte säkert att det syns förrän långt senare, och då i hovarna.

Hästen har aldrig tidigare visat symtom på fång och därför heller aldrig blivit undersökt för det. OM den trotts det skulle ha haft fångkänningar är det något man ska göra nu mer än att vara försiktig i framtiden?

Ja, en ”fånghov” kan uppkomma utan ”fång”. Mer korrekt är att säga att rotation kan uppkomma p.g.a. annan orsak än laminitis. Antingen genom bärrandsröta/hålvägg i tån som i EmmaWs fall eller p.g.a. felaktig verkning (för lång tå) i kombination med ridning på hårt underlag. Den vanligaste orsaken är dock laminitis och eftersom din häst verkar ha ”fångränder” på samtliga hovar har den säkerligen haft laminitis, dvs. det som många här kallar för ”fång”.

Ja, det var svårt att se på de fotona.

En tydlig rand på hoven kan det bli efter sjukdom, foderbyte eller annan förändring i livsföringen.
Man kallar dem ofta för foderbytesränder.
Dessa ränder skiljer sig från fångränder genom att de sitter på samma avstånd från kronranden hela vägen runt hoven. Efter fång får ränderna den egenheten att avståndet mellan dem - för det är ofta flera - är större i trakterna än framme vid tån.

(ska leta och se om jag hittar någon bra bild)

Hittade den här bilden, där man ser rätt tydligt vad jag menar, att ränderna inte är parallella med kronranden utan divergerar i trakterna.
Dango-framhovar-sida2-2-sep.jpg

Jag ser inte på dina bilder om de är så på din häst, så du får jämföra själv.

Hittade den här bilden, där man ser rätt tydligt vad jag menar, att ränderna inte är parallella med kronranden utan divergerar i trakterna.
Dango-framhovar-sida2-2-sep.jpg

Jag ser inte på dina bilder om de är så på din häst, så du får jämföra själv.

Nu har jag bättre bilder. Vårt att få randen på bild dock.. Det mörka är ovanför randen. Framhovar är som ni ser ful och dagen till ära hade han dragit av sig den skon oxå...

http://dayviews.com/jossilini/518487685/

http://dayviews.com/jossilini/518487684/

Enligt mig är randen parallell med kronranden och alltså inte en typisk fånghov?

Enligt min uppfattning är det där inga fånghovar, utan det är nog foderbytesränder du ser.
Möjligen eventuellt kanske det skulle kunna finnas någon form av påverkan på hoven som haft en böld (sånt händer, går nog inte att se utifrån), men som jag ser det så är det ingen fara med det utan korrekt normalskoning räcker gott.

och där skulle jag säga att man inte ska döma hovslagarens arbete efter att bara ha sett ett foto

Min teori av egen erfarenhet-
Fram ser det lite ut som att hästen en period har fått för långa tår, och därför har hoven ändrat vinkel lite, ärav "randen"och inbuktningen
Eller också är det en yttepyttereaktion (kanske en liten rotation) efter hovbölden. Det kan man inte veta utan vidare undersökningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 703
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 427
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka