Fånghästen våran och knepiga beslut

Sv: Fånghästen våran och knepiga beslut

jo det är olika hur man gör. men vanlig tåkappa har jag nog aldrig sett på fånghäst. man använder bakofram skor isf.

lycka till på kliniken, håller tummarna. :)

Men du förstår väl att man inte sätter en tåkappa på kötthoven:eek:

När hoven har sin vägg- Ja!

såhär ser min hästs hovar ut:

Bild004-1.jpg

Bild005-2.jpg

inte så bra bilder men man ser ju någorlunda hur det ser ut.

Herre gud! Jag hade tagit bort den inom en vecka om den inte svarade på medicinering såpass att den inte hade ont. I naturen hade den aldrig behövt lida så här länge. Människor gör djur en stor otjänst när de tar bort möjligheten att få bli tagen bort från det här livet av rovdjur när de har så ont att de inte kan leva drägligt. Nu har jag inte läst hela tråden och ber om ursäkt om jag skriver lite plumpt och okänsligt.

inte så länge sen nu tyvärr. men han har verkats ungefär likadan sedan första anfallet. hur så?

du får gärna komma med synpunkter på verkningen om du har några.

inte så länge sen nu tyvärr. men han har verkats ungefär likadan sedan första anfallet. hur så?

du får gärna komma med synpunkter på verkningen om du har några.

jag insåg det när jag hade skrivit det - att du klart undrar över frågan. Jag är urkass på att se ngt på hovar men försöker lära mig. Jag har svårt att se ngt av att den har haft fång så det var därför jag undrade. Min häst hade fång mkt lindrigt så på hennes syntes det inte alls annat än en mkt svag nästan osynlig vinkel i utväxten (svårt att förklara).

Några synpunkter på verkningen har jag definitivt inte. Jag kan inte bedöma det.

jo fång har han tyvärr haft, ett lättare anfall tidigt i vintras där vi mest trodde det var lederna han ömmade i (var fruktansvärt hårt och knöligt ute) men verkning några mnd senare skvallrade tydligt om vad det hade varit. :crazy:

så blev han sjuk igen för en dryg mnd sen. kom även en böld på ena benet. såg illa ut men han repade sig rätt snabbt den här gången med, det lilla djuret.

Jag hade inget användarnamn eftersom jag är ny på Buke:banana: Det låter ju toppen att hästen har fått tid på klinink, lycka till.

Senast ändrad av en moderator:

0804093.jpg

0804092.jpg

0804091.jpg

Det syns inte men skorna är skålade så att de inte ligger emot sulan.

Börjar bli dags att verka igen tror jag och då kanske fundera på bak och fram skor? Barfota känns inte så "hot" för hon blir hemskt ömfotad då.

Och såhär står hon på frambenen fast det är på hårda gången som hon eg inte gillar.

0804094.jpg

Tycker inte att det ser så farligt ut.

Betänk lite.:idea:
Man ska låta en fånghäst sjunka ner med TÅN i djupt strö- för att avlasta den från att behöva stå på trakterna.
Vad händer då om man sänker trakten- i det läget?

Senare kan den sänkas lite grann.

Var fanken är hovisarna:mad: som kan reda ut begreppen!

Den är ju akut fortfarande, det har bara gått en månad och hon har ngt förstärkt puls. Inga anvisningar ännu men vid nästa åb så kanske det börjar bli dags att göra mer. Då är det hur som helst dags att verka igen.

jag tycker nog hon har hög trakt för att vara frisk häst också? om du förstår vad jag menar. sägs ju att den typen av hovar är särskilt utsatta för fång eftersom hovbenet redan är såpass belastad pga dom höga trakterna.

Fast dem får inte fång av det. Lamellerna släpper inte.
tycker inte att det var så farligt.
om du lägger dig ner o kollar på din häst i marknivå- som fotona är tagna blir det lite annat.

det har jag gjort. ;) det är rätt stor skillnad. även på hur mina andra hästar ser ut.

jag tycker det ser ut som en väldigt hög trakt. min har ungefär hälften av den höjden.

nej dom får inte fång av det men risken ökar enl många hovslagare och veterinärer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka