Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ja jag har läst om fall på nätet där dom legat ner i flera veckor. på ett sätt är det ju kanonbra att dom ligger! då tas all vikt bort från hovarna. men jag är fundersam på hur bra det är för organen om hästen ligger ner HELA tiden. ligger mkt är ju en annan sak. om du googlar laminitis treatment så lär du hitta en hel del fallbeskrivningar.
Men det beror nog på hästen också.
Har inte haft en antydan till kolik här. Snarare liggsår
Att hovkapseln släpper i olika grader är en definition på rotation- hur mkt den har släppt o även ev. har sjunkit.Hovbenet ska inte vara helt markparallellt, sen flexar det neråt vid tryck ovanifrån mot underlaget.Om trakterna är höga, tån för lång med dålig eller ingen överrullning och lamellerna släpper från hovväggen kan hovbenet penetrera sulan. Detta beror inte på att hovbenet roterar utan att hovkapselns läge ändras i förhållande till hovbenet eftersom lamellerna inte längre håller den i rätt läge. Har hästen höga trakter ligger naturligtvis inte hovbenet parallellt med marken utan lutar neråt. Har man sett hur en hov ser ut inuti och hur den rent anatomiskt fungerar förstår man att det inte finns någon möjlighet att hovbenet ska kunna rotera. Dessa kunskaper har inget med om hästen går barfota eller har skor att göra, jag har både skodda och oskodda hästar och ser till vad som är bäst för varje individ. Eftersom det inte finns en hov som är exakt lika en annan, inte ens på samma häst, är det självklart att verkningen och skoningen anpassas efter varje enskild hov.
Eftersom du nu skriver att hästen springer omkring i hagen är det inte då rimligt att hästen skulle kunna åka transport 14 mil för att få en riktig bedömning av vet med röntgen. Om du inte tror att hästen klarar av att åka transport men ändå tänker ha hästen springandes i hagen så kanske den borde få somna in... för hästens skull.
Varför är den skodd överhuvudtaget?