Fånghästar/tjockisar..

Nobless

Trådstartare
har två D-ponnier som är tjocka... Ett connemarasto med fång-diagnos, har gått ner MÅNGA kilo de senaste tre veckorna (smal över revbenen, har en metabolic-syndrom diagnos, och fortfarande fett-depåer i nacken och ovanför svansen), samt en new-forest-valack med tjock mage (och lite fett på rumpa o nacke) utan problem. Just nu går de två timmar per dag på bra bete, resten i skogshage med ca 20 kvm bete o resten skog. Är det svält? Lagom? Övergödning? Jättesvårt, tycker jag!! Ponnyerna anser ju att de är hungriga...

Sv: Fånghästar/tjockisar..

Det beror ju väldigt mycket på hur dom 20 kvm bete ser ut?
Och resterande skogsdel, är det gräs eller fritt från gräs?

Hur beter de sig när de kommer ut från hagen? Är de sönderstressade och försöker få i sig allt grönt som går eller siktar de medvetet in sig på vissa växter?

En ponny med diagnosen EMS, antar att det är den du menar, är nog alltid hungrig, speciellt så länge den är överviktig och har kvar sina fettdepåer. Jag hade inte haft den i två timmar på ett bra bete. Den klarar sig säkert alldeles utmärkt på ett betydligt sämre, om den överhuvudtaget ska äta gräs. Hur länge sedan är det som den hade fång?

En fet newforest ponny klarar sig säkert också bra i en annan hage.

Det är inte synd om ponnyerna. Det blir det den dagen de får ett fånganfall pga felaktig utfodring (för mkt sockerrikt gräs). Men man bör se till att de hela tiden får tillräckligt med fibrer och proteiner och sedan då minimalt med lättlösliga kolhydrater och så lite energi som möjligt.

Detta är inte lätt, det är jag väl medveten om.

Varför ha dom på gräs alls? Det är inte synd om en häst bara för att den får äta noga uppvägt hö..
Du har ingen aning om hur mkt de får i sig på 2 timmar... kanske lika mkt som om de gick ett helt dygn... om dom vräker i sig. Skulle tro att dom äter oavbrutet i dom två timmarna oxå.

Håller med, det där är nog den absolut sämsta taktiken man kan använda sig av, en hungrig häst kan få i sig massa gräs på två timmar.

Skulle inte haft de hästarna på gräs öht utan gett analyserat hö. Även tjocka hästar/fånghästar behöver näring och skall INTE svälta. Om det lilla foder du ger har hög sockerhalt så är det som att hälla tändvätska på elden. De mår mkt bättre av större mängd men med lågt sockerinnehåll.

Jag missade biten att de går på bete 2 h per dag. Det är inte konstigt alls då att de upplevs hungriga. 2 timmar per dag skjuter insulinnivåerna i höjden när de får i sig det extra sockret och då blir de hungrigare den andra delen av dygnet eftersom de måste stabilisera det höga blodsockret. Det är alltså livsfarligt att släppa EMS-hästar på bete ett par timmar per dag.

Mina hästar går i hagar med extremt "dåligt" bete och de får dessutom magnesium-tillskott för att stabilisera blodsockret ytterligare. De var mattokiga första veckorna innan deras kroppar hunnit vänja sig av med socker-överskottet. Nu är de inte alls mattokiga längre, jag tömkör mitt russ i gräs som går upp till magen på henne och hon tar bara någon tugga ibland.

20120714_084018.jpg

20120714_084201.jpg

Hon kan gå ner ytterligare men i dagsläget är jag faktiskt nöjd med att hon kan gå ute dygnet runt utan munkorg.
20120624_185130.jpg

Rör inte dina örnbräken/ormbunkarna?

Det gör mina om betet är 'noll' i övrigt. Tyvärr :S

Är hästarna ute i skogshagen dygnet runt? får dom stödfodring med hö lr klarar dom sig med betet? vi har en skogshage tillgänglig som jag funderar på att flytta hästarna i men då blir de utan lunchhö,anv lunchgrind nu. Hittills har det varit så jäkligt med mygg att stora hästen vägrat gå där...

Magnesium - är det bevisat att det fungerar att stabilisera blodsockret?

Jag tycker det är rätt logist med tanke på att du svälter dina hästar. De äter ju vad som finns till och med boxväggar...

Jag tycker det är rätt logist med tanke på att du svälter dina hästar. De äter ju vad som finns till och med boxväggar...

Ja det är verkligen jättesynd om dem att de inte får äta sig tjocka/sjuka utan istället "svälts" med mer än sitt minibehov TS per dygn.

Men det går ju naturligtvis inte en enda dag som jag tittar på pigga, friska och glada hästar i bra hull och istället undrar varför jag inte fodrar dem tjocka, IR och fång istället. Helt obegripligt faktiskt.

För självklart är det bara för jag tycker det är så roligt som de inte får mer mat.

Ibland undrar jag faktiskt om du gör dig dum eller om du på riktigt inte förstår när du gör sådana där goddag yxskaftsuttalanden.

Senast ändrad:

Magnesium - är det bevisat att det fungerar att stabilisera blodsockret?

Inte vetenskapligt nej.

Däremot så kan man ställa till det om man bara lägger på magnesium på en foderstat som är i balans, och därmed orsakar obalans. Så ska man ge tex mg-tillskott ovanpå normalbehov etc så bör man se till att man bibehåller balansen ändå, tex mellan ca/mg. :)

Jag anser inte att det är friskt att äta upp hela boxväggar och giftiga växter. Man kan inte leva efter tabeller och statestik.

Varför är du så otrevlig mot Alexandra? Är det någon knepig vendetta som jag har missat eller? Bara för att dina hästar reagerar på ett annat sätt än vad hennes gör så är jag helt övertygad om att ni bägge två gör vad ni kan för att hålla era hästar så friska det går.
Jag nojjar över att min är för tunn. Han har fettansamlingar kvar nedanför manken men är verkligen inte fin i kroppen. Tror du något hade blivit bättre av att någon sagt till mig att han ser för jäklig ut? Jag mår ju dåligt nog som det är ändå och jag läser och försöker lära mig så mycket jag bara kan för att han ska leva ett så bra liv som det bara går trots hans IR. Mår du bättre av att kasta skit på andra eller? Varför inte försöka hjälpa varandra istället med nya tips och råd som övriga kanske har missat.

Jag anser inte att det är friskt att äta upp hela boxväggar och giftiga växter. Man kan inte leva efter tabeller och statestik.

Därför ser jag till att det inte finns örnbräken i hagen. Väggen så som sagt de får fix ide/mani, hänt två gånger, kommer pang poff och försvinner pang poff. Och äts på vägg trots att det finns trädstammar och grenar att gnaga på.
När det kommer och när det försvinner så det är precis samma mängd foder etc. Kanske händer det en tredje gång - kanske inte.

OM jag kunde leva efter tabellerna vore jag glad, då kunde mina få mer mat. Men jag måste leva efter hästarnas hull och välmående.

Men du får jättegärna tala om både vad som är svält med att ge en 400 kg D-ponny 9 kg silage/50 MJ-dygn? (Tabellbehov 60 MJ)

Du får gärna tala om vad du skulle gjort annorlunda? Gett mer TS och låtit honom bli fet, sjuk och dö? Liksom vad är det du klagar på, och hur anser du det skulle göras?

Många hästar har magnesiumbrist. Och även om det inte är bevisat ännu så har man sett många goda resultat av att ge magnesium till överviktiga hästar. http://www.equinews.com/article/importance-magnesium-horse-diets

Som sagt, se till att hålla koll så totalbalansen är okej så går det utmärkt lägga på magnesium om man vill, oavsett varför (det påstås kunna ge lugnare hästar med).

Men om man bara lägger på magnesium rakt på en välbalanserad foderstat så blir det knas, så man måste se till att behålla balansen. Makromineralerna samspelar med varandra 'kors och tvärs'. Och överskott på en kan ge brist på en annan och ställa till saker man inte räknat med/var ute efter.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka