Fånghäst, hur skulle ni ha tänkt?

Sv: Fånghäst, hur skulle ni ha tänkt?

Under den korta tiden jag började med igångsättning blev hästen lite trevligare att hantera igen, men fortfarande långt ifrån sitt vanliga snälla, trevliga sätt. När veterinären ville se hästen i rörelse var det med fara för mitt liv i princip, hästen hoppar åt alla håll, sparkar osv :crazy: Men som sagt, det blev lite bättre.
Kan de bli "förändrade" för alltid av sånt här eller kommer de förr eller senare tillbaka till hur de brukade vara, förutsatt att de blir friska?

Ja, den är (har varit) tjock och har gått på absoluta minsta möjliga giva av hösilage sedan den blev sjuk.

Tack för tips om hur man blötlägger på bra sätt!

Ta för guds skull inte bort saltstenen. Hästen behöver salt för att bl.a. reglera vattenintaget och inte bli uttorkad.

Detta råd har jag fått i det akuta stadiet vid fånganfall. Kommer inte ihåg exakt varför de rekommenderade det.

Även i en liten sjukhage där hästen ser kompisarna är den stressad och mår inte bra av att vara själv
En tanke som slog mig är kanske just att den är stressad som fången inte vill ge sig.
Du har inte möjlighet att ha en kompis i hage jämte en sjukhage, så att den får lite mer närhet?

Jag har också varit inne på om det är stressen som är problemet.
Första sjukhagen hästen gick i var intill kompisar, men det spelade ingen roll. Den var lika stressad ändå. Och om sjukhagen ska vara stor nog för den hästen och en kompis blir den ju för stor :crazy:

Det där låter precis som min häst, och jag kan ju berätta hur jag/vi gjorde!

Hästen är född 1987, och var alltså 24 år när hon fick första anfallet sensommaren-hösten 2011. Innan dess hade hon aldrig haft problem med fång, men sommaren 2011 var ett riktigt fångår här, med många hästar som "normalt" inte ska drabbas som blev sjuka. Veterinär kom ut i oktober, hästen sattes på butta och boxvila, men eftersom hon i princip inte åt något kraftfoder alls innan så gjordes på veterinärens inrådan inga direkta förändringar i fodret vid det tillfället. (Hon åt hösilage, samt mineraler och lite, lite uppblött pellets för att få ner medicinen.) Två veckor senare visade hästen inga som helst tecken på hälta, fick gå ut i sjukhage några veckor och därefter ut med de andra i vanlig hage.

Tre-fyra veckor senare kom fångattack nummer två. Hela proceduren gjordes om, samma veterinär. Längre tid i sjukhage. I slutet på januari var hästen återigen igenom hela processen och släpptes ut i mindre hage med min unghäst. Bytte givorna inne (insläpp och kväll) till torrhö, samt lunchen. Hon åt alltså bara hösilage på morgonen. Det verkade gå bra, och jag började planera för att börja motionera lite försiktigt, när stallägaren krävde att hästarna bytte till en annan hage. Där låg det mängder av hösilage kvar som en av de andra tjejerna skulle tagit bort, men inte gjort och inte sagt till mig (stallägaren skötte utsläppen och påstod att där inte fanns något hösilage kvar), fångattack tre kom som ett brev på posten.

Detta var i slutet på februari 2012. Tredje rejäla anfallet på ett halvår, och den här gången var hon riktigt, riktigt dålig. Låg bara i boxen, 25 år gammal. Vi (jag och pappa) var helt inställda på att ta bort henne, men veterinären ville ändå ge henne en chans till. Den mannen står absolut överst på listan över folk jag känner tacksamhet till, för hon blev frisk. Jag vägrade ge henne ens ett strå hösilage på säkert ett år, sen fick hon något mag-tarm-medel av veterinären som skulle göra övergången enklare plus att hösilaget i mitt nya stall är mycket finare och bättre kvalitet än i det förra. Idag är hästen 26 år, hon klarar att gå på bete (dock med betesreducerare) som alla de andra, hon rids ett par gånger i veckan lite lätt och hon är precis som vilken annan ponny som helst i den åldern. Jag får nästan kräkas bara jag tänker på hur nära det var att jag tog bort henne, men bara för att det hjälpte på henne behöver det ju inte hjälpa på andra.

Vad säger veterinären? Min häst har aldrig varit stressad, och har klarat av att vara själv i både boxen och sjukhagen, det kan ju naturligtvis ha bidragit. Jag fattade det som att den inte klarar att vara själv ens om det går en annan häst i hagen bredvid, så att de bara skiljs åt av en lina? Annars hade ju det kunnat vara ett alternativ?

Om du blöter höet, så dammar det ju inte längre och då borde det inte vara ett problem även om det är en hosthäst.

Men jag tycker att det låter som om du redan bestämt dig för att ta bort hästen, men liksom vill få bekräftat att det är ok.

Så länge hästen står på mjukt underlag så den inte belastar hovarna fel så spelar inte storleken någon roll. Men ju större hage med mjukt underlag ju dyrare förstås.

Har den ingen kompis som den tyr sig lite extra till? Utan att den måste gå i flocken, då blir det jobbigt. Stress är det minsta denna hästen behöver just nu.

Vad säger veterinären?

Men om all tips du fått känns som att det inte skulle funka, så är det nog så att låta hästen få somna in är rätt beslut.

så gammal häst och 2 ordentliga(?) fång anfall på kort tid + att hästen visar smärta trots smärtstillande.. jag hade nog låtit den gå vidare. men såklart inte utan röntgen på alla hovar och råd från veterinär.
har en 15 åring shettis som fick "lättare" fång när hon var 4, och 5, och 7 osv :/. nu säger vi att får hon ett anfall till som betyder boxvila så tar vi bort henne, hon måste dock ha hört det för hon är nu smalare än någonsin(dvs i normal hull), fet nacken håller på att försvinna, hovarna ser bättre ut än någonsin(bock hov fram och ömfotad på grus men rejsar runt i hagen utan problem :bow: till hovslagaren). glansig i pälsen och har inte haft ont i fötterna på 3 år.
men vi var alldeles för okunniga om fång innan och lät det gå alldeles för länge, hade vi varit kunnigare för 10 år sedan så hade vi inte låtit henne lida så mycket.

Senast ändrad:

När det gäller salt har jag också fått rådet att ta bort det i det akuta skedet, den förklaring jag fick var att salt binder vatten, eller gör att hästen dricker mer, i alla fall får den mer vatten i kroppen och detta ökar trycket i hovarna vilket ökar smärtan.

Det låter nästan som min oxå. Har varit fångfri de sista 5 åren, och hon är så fin nu. Superfint hull, fin päls, bra i magen och fina hovar.
Men min lilla dam har aldrig haft någon kraftig förändring på sina hovar som tur är.
Och det bästa är att hon har börjat kunna gå på gräs med munkorg och vara lite i skogshage.

Men kan säga att utan sin bästa kompis (min andra häst) som hon hela tiden har haft som sällskap, då hade hon nog inte fixat det. Är en shettis med ack så lättstressad, måste ha sin kompis med annars funkar det inte.

Var något åt det hållet som de sa till mig oxå, men var ett tag sen så man glömmer. Vet bara att - "salt bort vid det akuta skedet".
Har gjort så på min de gånger hon blivit sjuk och hon har inte mått dåligt för det.

När det gäller salt har jag också fått rådet att ta bort det i det akuta skedet, den förklaring jag fick var att salt binder vatten, eller gör att hästen dricker mer, i alla fall får den mer vatten i kroppen och detta ökar trycket i hovarna vilket ökar smärtan.

Jag vet att många veterinärer ger detta råd. Förmodligen kommer rådet från någon på SLU. Nu är det inte hos SLU som den största kunskapen om laminitis/fång finns utan de ledande länderna i forskning om fång är Australien och USA. Det var väl bara några år sedan som personer på SLU reste land och rike runt och varnade för fruktan i gräset som påstods vara det som orsakade fång. Det är väl endast under de senaste åren som det har gått upp för forskarna på SLU att hästar kan bli insulinresistenta och att det är hyperinsulinemi som orsakar laminitis.

Hur som helst, jag har diskuterat denna fråga med en av världens främsta experter på IR, PPID och laminitis, Dr. Eleanor Kellon. Här är hennes kommentar:

“I've never heard this, and physiologically it makes no sense. Feeding salt does not cause the legs, or anywhere else, to hold more fluid unless the horse was severely salt depleted and therefore dehydrated. Any excess salt is rapidly excreted in the urine. Salt is a nutritional requirement and blood level is very tightly regulated. If salt is withheld, the body will mobilize it from bone storage sites. If levels are low, the compensation will be to excrete water until blood level normalizes again - i.e. create a state of body dehydration.”

Det va intressant, alltid lär man sig något nytt.
Då vet jag det om jag får något fånganfall på nån mer häst.:)

Jag hade en supertrevlig duktig häst som fick fång, han var verkligen värd att hjälpa till ett bra liv, men eftersom han inte svarade på smärtlindringen så som vi önskade togs han bort efter fyra hemska veckor i box.Till saken hör att psyket på hästen var jättebra, han hade inga problem att stå i box, men för hans egen skull togs han bort,ingen häst skall stå och ha så ont .

Efter att själv ha haft en fånghäst som inte blev bra inom rimlig tid, så skulle jag överväga att ta bort hästen...

Jag försökte, verkligen, men stoet (högdräktigt!) blev inte bra, magen tog stryk av medicinerna och hon mådde verkligen inte bra!

Tog bort henne till slut (två veckor före beräknad fölning :(), i samråd med veterinär....

Mitt råd är annars att kontakta Strömsholm, de har väldigt goda prognoser på fånghästar, dock kostar det en hel del (såvida det inte går på försäkringen, gjorde det inte för mig).

Tror dom hade 80% som blev bra.

Dock måste du se till DIN situation, hur mycket orkar du??
Hästen är ju inte ung, så jag anser inte att du behöver ha dåligt samvete om du låter den vandra vidare...

Att ha fånghäst (som inte blir bra skapligt snabbt) är oerhört jobbigt, både arbetsmässigt och psykiskt.

Gör det som känns bäst för dig. Vill du fortsätta kämpa så finns massor av bra dokumentation att ta del av!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 397
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 653
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 411
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka