Sv: Fånghäst, hur skulle ni ha tänkt?
Det där låter precis som min häst, och jag kan ju berätta hur jag/vi gjorde!
Hästen är född 1987, och var alltså 24 år när hon fick första anfallet sensommaren-hösten 2011. Innan dess hade hon aldrig haft problem med fång, men sommaren 2011 var ett riktigt fångår här, med många hästar som "normalt" inte ska drabbas som blev sjuka. Veterinär kom ut i oktober, hästen sattes på butta och boxvila, men eftersom hon i princip inte åt något kraftfoder alls innan så gjordes på veterinärens inrådan inga direkta förändringar i fodret vid det tillfället. (Hon åt hösilage, samt mineraler och lite, lite uppblött pellets för att få ner medicinen.) Två veckor senare visade hästen inga som helst tecken på hälta, fick gå ut i sjukhage några veckor och därefter ut med de andra i vanlig hage.
Tre-fyra veckor senare kom fångattack nummer två. Hela proceduren gjordes om, samma veterinär. Längre tid i sjukhage. I slutet på januari var hästen återigen igenom hela processen och släpptes ut i mindre hage med min unghäst. Bytte givorna inne (insläpp och kväll) till torrhö, samt lunchen. Hon åt alltså bara hösilage på morgonen. Det verkade gå bra, och jag började planera för att börja motionera lite försiktigt, när stallägaren krävde att hästarna bytte till en annan hage. Där låg det mängder av hösilage kvar som en av de andra tjejerna skulle tagit bort, men inte gjort och inte sagt till mig (stallägaren skötte utsläppen och påstod att där inte fanns något hösilage kvar), fångattack tre kom som ett brev på posten.
Detta var i slutet på februari 2012. Tredje rejäla anfallet på ett halvår, och den här gången var hon riktigt, riktigt dålig. Låg bara i boxen, 25 år gammal. Vi (jag och pappa) var helt inställda på att ta bort henne, men veterinären ville ändå ge henne en chans till. Den mannen står absolut överst på listan över folk jag känner tacksamhet till, för hon blev frisk. Jag vägrade ge henne ens ett strå hösilage på säkert ett år, sen fick hon något mag-tarm-medel av veterinären som skulle göra övergången enklare plus att hösilaget i mitt nya stall är mycket finare och bättre kvalitet än i det förra. Idag är hästen 26 år, hon klarar att gå på bete (dock med betesreducerare) som alla de andra, hon rids ett par gånger i veckan lite lätt och hon är precis som vilken annan ponny som helst i den åldern. Jag får nästan kräkas bara jag tänker på hur nära det var att jag tog bort henne, men bara för att det hjälpte på henne behöver det ju inte hjälpa på andra.
Vad säger veterinären? Min häst har aldrig varit stressad, och har klarat av att vara själv i både boxen och sjukhagen, det kan ju naturligtvis ha bidragit. Jag fattade det som att den inte klarar att vara själv ens om det går en annan häst i hagen bredvid, så att de bara skiljs åt av en lina? Annars hade ju det kunnat vara ett alternativ?