Fånghäst hur lång konvalecens?

Mirre

Trådstartare
Nån med fånghäst här?
Hur länge har era hästar stått på boxvila?
Nu verkar inte Hermans vara så enormt allvarlgit men tillräckligt för att stå på boxvila. Står normalt men har väldigt svårt och gå, och är väldigt ovillig till det också. Han får medecin nu och får hoppas att det hjälper. Hur lång tid tog det för era hästar att bli friska? Hur allvarlig fång hade dom?

Sv: Fånghäst hur lång konvalecens?

Min pålle fick fång i september i fjol. Han fick stå på box i.... ja, hur länge stod han? Har lixom glömt, men det va i många veckor. Sedan fick han stå i sjukhage.
Jag har varit på Strömsholm o behandlat honom många många ggr, den hoven som va värst drabbad hade rotation på 7-8 grader......
Nu ett år senare så har han fortfarande breddad lamellrand, men fungerar i ridningen. (röntgade honom sista gången i sept, o då hade han ca 1-2 grader kvar) Men strömsholm sa att jag skulle sätta i gång honom ändå, och han är pigg o glad..... Har nog aldrig varit så pigg o frammåt som nu. :) :)

oki, vet sa att han hade början till fång, visar tydliga tecken på det, men att vi upptäckte det så tidigt och kan då hinna sätta in behandligen i tid. Hoppas verkligen att vi slipper åka in med honom, han går ju inte och lasta anant än i storlastbil :crazy:

Min häst fick fång i våras och numera börjar man ju lära sig symptomen :smirk: (har inte de klassiska). Han kom till vet. direkt när det brytit ut (har följt din tråd och Hermans är ju också ny), med medicin stod han i 2 veckor och fick sedan gå ut i hage. Motion fick vänta, endast promenader i 2-3 veckor och sedan lugn igångsättning.
Hoppas han blir bra.

jag hade en ponny som hade "kronisk" fång, dvs fick fång så fort något inte stod rätt till, mot slutet fick hon ett anfall varje vår. Vi blev alltså riktigt vana vid att känna efter minsta lilla tecken på fång.
Vår hovslagare ordinerade rörelse vid första tecken, alltså fick jag gå ut med hästen på promenader samtidigt som medicinen sattes in. Vid "snälla" anfall gick det över på en dag. Vid värre kunde det ta tre dagar innan hästen var helt ohalt.
Hon fick dock gå med PG-beslag fram de sista tre åren iaf. Den ponnyn avlivades när jag växt ur henne och inte längre kunde motionera nog för att hålla fången i schack

(OBS! Detta var innan jag blev "barfotaentusiast")

Vad tycker veterinären?Jag tycker man ska försöka att ha en sjukhage så hästen får komma ut i friska luften men har den för ont för att ta sig dit kan man ju inte göra ngt åt det.

Zindy16 skrev:
Nån med fånghäst här?
Hur länge har era hästar stått på boxvila?
Nu verkar inte Hermans vara så enormt allvarlgit men tillräckligt för att stå på boxvila. Står normalt men har väldigt svårt och gå, och är väldigt ovillig till det också. Han får medecin nu och får hoppas att det hjälper. Hur lång tid tog det för era hästar att bli friska? Hur allvarlig fång hade dom?

Egentligen så tycker jag att ni borde röntga så att ni ser om hovbenet är roterat eller inte.

En av våra fick fång, hovbenet var roterat. Han blev gipsad och fick gå ut i liten hage med i princip en gång. Sedan var han gipsad i flera omgångar, till slut så blev han "friskförklarad" (dvs rotationen gick tillbaka till i princip ursprungsläget). Sedan var det långsam igångsättning. ´Det tog ca 4-5 månader innan vi kunde börja igångsättningen iaf.

min ponny fick fång för ca 1½ år sedan. hade en rotation på höger fram. nu har han gått barfota sedan augusti och jag rider nästan helt normalt utom på grus där han fortfarande ömmar. tar nog ca ett halvår till innan han e helt återställd. efter det första anfallet var han inne på natten och i sjukhage på dagen i ca 3 veckor. han stod i boxvila i 10 dagar efter det sista anfallet i april i vår (ett lite mildare än det första).

Senast ändrad:

hade honom bara på boxvila några dagar, så snart han kunne gå ordentligt så fick han komma ut i en liten hage. Uten gräs då givetvis. Han frisknade till ganska snabbt, men är dock fortfarande mer känslig i hovarna än han var innan. Tänk på att har hästen haft fång en gång, så får den det lätt igen. Den blir aldrig riktigt frisk så, man får vara extra försiktig.

PÅ min häst bröt fånget ut på 30 min.
Först så hämtade jag honom i hagen,( då gick han som vanligt), ställde sedan upp honom på stallgången, där fick han stå i 30min med magnet täcke(körde det på låga frekvenser), sedan så skulle jag ta ut honom på en ridtur, men jag fick honom knappt av stallgången.

Så här i efterhand så funderar jag på om magnet täcket kan ha något med det hela att göra, (typ fått bägaren att rinna över)

Alltså, först så har han då ätit för mkt av det goda + att det blev ett nytt bete, han hade bytt miljö 2 v tidigare ,och så hade han en del problem med det ena och det andra (dvs varit ofräsh) och så kanske man satte igång någon process......?

Det skulle kunna vara stressrelaterat. När min häst fick fång första gången hos mig hade han varit utlånad tidigare till en tjej som inte skötte honom. När jag sedan flyttade honom därifrån fick han gå i grushage för att minska risken att drabbas av fång. 2 veckor senare hade den kommit ändå. Hans dåliga skick samt miljöombytet var orsaken enligt veterinären.

Stressen har väl påverkat allmäntillståndet, som i sin tur påverkar bla störning i mag/tarm kanal, och då kommer fånget som ett brev på posten...

Ja precis. Det finns en pellets sort som går att köpa på djursjukhuset kommer inte ihåg vad den heter bara. Den ska iallafall hålla rätt på tarmfloran och hjälpa till att hålla fången borta.

han har varit lite rinnig i baken efter att han har bajsat.
Skiten har ju varit bollaktig, men en aning lös. Har provat olika preparat för tarmfloran, men det har inte hjälpt.....
Behandlar honom själv med akupunktur,och det har fått stopp på det blöta rinnandet, förhoppningsvis kan jag underhålla honom, och ev förhindra fler anfall

Herman gick bättre idag. Dock ömmar han fortfarande, skulel vilja göra sjukhage men det är fruset och knöligt överallt just nu och enligt vet så måste han stå på mjukt underlag tills han är sympromfri.
Men han äter, skiter och så som vanligt nu. Och vill uuut! :D
Är en stor lättnad bara att han är piggare och glad igen! Var riktigt orolig ett tag. Men han är fortfarande stapplig och stel men mycket bättre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka