fånghäst-höanalys


Där har de ju missat att det är ESC som är det viktigaste för en häst med IR. Hela artikeln handlar om WSC.

Jag har sett ett antal tabeller över sockerreduktion och det de har gemensamt är att det ofta handlar om en typ av hö som inga svenska hästar äter och det gör resultaten väldigt missvisande. Blötläggningstiden är ofta för kort och det har inte bytts vatten och höet har inte heller sköljts av med rent vatten.
 
Där har de ju missat att det är ESC som är det viktigaste för en häst med IR. Hela artikeln handlar om WSC.

Jag har sett ett antal tabeller över sockerreduktion och det de har gemensamt är att det ofta handlar om en typ av hö som inga svenska hästar äter och det gör resultaten väldigt missvisande. Blötläggningstiden är ofta för kort och det har inte bytts vatten och höet har inte heller sköljts av med rent vatten.

WSC är ju den metod som används att mäta vattenlösliga kolhydrater i sverige. Även den som SLU rekommenderar. Finns ju även en pågående studie som också visar tveksam effekt av blötläggning:
http://hastforskning.se/2013/12/04/ratt-grovfoder-minskar-risken-for-fang/#.VtwcmpzhDWI
 
SLU har så vitt jag vet inte gjort några studier av hur mycket socker som man kan få bort i grovfoder genom att blötlägga höet i kallt vatten under 1 timma eller 30 min i varmt vatten vilket är det man rekommenderar internationellt. SLU har endast studerat blötläggning i 12 och 24 timmar vilket är alldeles för länge eftersom andra viktiga näringsämnen då också i påtaglig omfattning lakas ur.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskningskollen-kan-man-laka-ur-socker.htm?_qStr=ars

I det aktuella försöket skördades en gräsvall och konserverades som ensilage (40 procent torrsubstans), hösilage (60 procent torrsubstans) och hö. Foderproverna analyserades före blötläggning samt efter 12 respektive 24 timmar i vatten.

Dessutom är det inte sockerhalten SLU har studerat utan WSC som är socker och fruktan:

Det som i dagligt tal kallas socker i grovfoder är de vattenlösliga kolhydraterna (WSC).

Fruktan är inte ett socker och ger heller inte upphov till något insulinsvar så hurvida något fruktan lakas ur eller inte saknar betydelse för en IR-häst.

Här är en mer seriös studie av blötläggning av hö även om man här tyvärr talar om NSC som är socker, fruktan och stärkelse:

http://www.horsefeedblog.com/2012/04/hay-soaking-all-washed-up-or-good-management/

Slutklämmen här är dock värd att begrunda:

Hay soaking for short durations (15 to 30 minutes in duration) is an acceptable management method, but should only be used if ideal hay is not available. Hay should not soak hay for greater than 1 hour. Soaking hay for long durations resulted in severely reduced NSC content, high Ca:P ratios, shortage of P in the diet and significant losses in DM.

Sen kan man tillägga att resultatet är beroende av en mängd olika faktorer, t.ex. hur mycket vatten man använder och höets beskaffenhet.

Finns ju även en pågående studie som också visar tveksam effekt av blötläggning:
http://hastforskning.se/2013/12/04/ratt-grovfoder-minskar-risken-for-fang/#.VtwcmpzhDWI

Man skriver här följande:

vår forskning visar att effekten inte är särskilt stor i relation till ökad arbetskostnad och miljöpåverkan.

"Inte särskilt stor"? Var är siffrorna som visar hur mycket socker som man fick bort? Det verkar som att SLU inte tycker att man ska blötlägga hö p.g.a. miljöhänsyn. Har man en fånghäst och ett grovfoder med hög sockerhalt och inte kan få tag på annat grovfoder så är den lilla miljöpåverkan som blötläggning av höet åstadkommer ingenting som jag skulle oroa mig över. Jag skulle oroa mig mer över min häst.
 
Här står lite mer om blötläggning och att effekten varierar mellan vilka grässorter det gäller.
http://stud.epsilon.slu.se/3584/1/pettersson_e_111115.pdf

Givetvis ska man vara rädd om sin häst, det är därför jag analyserar och köper hö med lågt wsc istället för att chansa på att blötlägga. Jag vet att inte wsc och socker är samma sak, men med ett lågt wsc så vet jag ju att värdet på de blodsockerhöjande kolhydraterna iaf inte är högre än vad analysen visar.
 
Vi har thermobar ute med påfyllning.
Just nu dunkar jag vatten hemifrån till hästen på box.

Men den mängden vatten som krävs för att blötlägga effektivt, minst 17 L per kg enligt sidor kan jag inte ordna fram.

Blötlägg det hemma då? Måste ju inte göras just i stallet.
 
Okej. Tack för svar. Ska kolla på båda och se vilket som ser bäst ut i övrigt :)

Jag har skickat ett hö på analys för att få veta sockervärdet. Så får se vad det visar.

Tog det med lägst MJ. Det såg bra ut, kanske inte lika gott som det andra då detta var slaget på gammal vall med skog runt hela ängen. Men det såg bra ut. Så vi får se vad analysen visar.
Jag hoppas det är bra värde.

Svårt det där, bor inte i något hästmecka och det flesta producerar hö för kor. Så jätte svårt att hitta bra foder.
 
Orsaken till fången tror inte


Han är inte super varm i hovarna, känner ingen jätte puls som i början. Nu har han inte ätit någon större mängd av det, 1 kg enligt rek. från vet. Har nu ökat till 3 kg och mer får han inte, resten halm.


Det är jätte svårt med grovfodret tycker jag. Att hitta ett som fungerar bra med tillräckligt lite socker i. Håller tummarna.
Mvh
Pudlan
 
Om man kan tänka sig hösilage är det oftast lättare där. (Hade 9.5% socker/kg TS i år)

Men vad jag läst mig till så spelar det oftast ingen roll om det är t.ex. 9.5% i hösilage och 12% i vanligt hö. Då dom behöver äta mer av hösilage så blir den totala summan socker lika hög. :/
 
Men vad jag läst mig till så spelar det oftast ingen roll om det är t.ex. 9.5% i hösilage och 12% i vanligt hö. Då dom behöver äta mer av hösilage så blir den totala summan socker lika hög. :/

Nej, eftersom socker mäts per kg TS.
Det är kilo foder de måste äta mer av hösilage, för att få samma TS.

Så ett silage med 9.5% socker per kg TS ger mindre socker än ett hö med 12% socker/kg TS. Även om den äter mer kilo doder silage än hö.

Sen får man ändå alltid titta på totalen. Måste den äta 4 kg TS av ett foder för att täcka behoven, men 5 kg TS av ett annat så kan en skillnad i analys utjämnas. Men oftast får du samma TS oavsett foder på de lättfödda..
 
Nej, eftersom socker mäts per kg TS.
Det är kilo foder de måste äta mer av hösilage, för att få samma TS.

Så ett silage med 9.5% socker per kg TS ger mindre socker än ett hö med 12% socker/kg TS. Även om den äter mer kilo doder silage än hö.

Sen får man ändå alltid titta på totalen. Måste den äta 4 kg TS av ett foder för att täcka behoven, men 5 kg TS av ett annat så kan en skillnad i analys utjämnas. Men oftast får du samma TS oavsett foder på de lättfödda..

Förstår vad du menar läste fel på ditt förra inlägg :)
 
Om man kan tänka sig hösilage är det oftast lättare där. (Hade 9.5% socker/kg TS i år)

Det är nog olika analys sätt? För runt 100% och under är lågt på Analycen m.fl när man gör en analys för häst.
Det går åt en del socker till fermenterings processen i ett riktigt ensilage. Så där kan det vara lättare att få lägre sockerhalter i ensilage men skördetiden på verkar som i hö. Men tyvärr få i området som kan göra vettigt ensilage här om man ser hygienmässigt. Hösilage är ofta lite för torrt för att få en riktig fermenteringsprocess och då möglar balar innan de är öppnade när värmen kommer på våren har vi märkt. Vi har tidigare skördat eget hö och ensilage.
Mvh
Pudlan
 
Det är nog olika analys sätt? För runt 100% och under är lågt på Analycen m.fl när man gör en analys för häst.
Det går åt en del socker till fermenterings processen i ett riktigt ensilage. Så där kan det vara lättare att få lägre sockerhalter i ensilage men skördetiden på verkar som i hö. Men tyvärr få i området som kan göra vettigt ensilage här om man ser hygienmässigt. Hösilage är ofta lite för torrt för att få en riktig fermenteringsprocess och då möglar balar innan de är öppnade när värmen kommer på våren har vi märkt. Vi har tidigare skördat eget hö och ensilage.
Mvh
Pudlan

Jag har 45-55% TS och således process i balarna. Högsta socker jag haft är 15% per kg TS, lägsta 8.8%. Oftast 10 eller strax under. Oavsett (svenskt) lab som analyserar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som hade fång för 4 år sen, inga återfall sen dess men en fånghäst är ju alltid en fånghäst. I år får man ju vara glad om...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: Glimris
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 242
Hästvård Det är så här att min fånghäst från förra året idag jagade ut stallägarens ponny ur hagen. Han hade tydligen varit helt förjävlig och...
Svar
7
· Visningar
1 644
Senast: LaMaya
·
Foder & Strö Det är så här att vårt shetlandssto har haft sammanlagt 3 olika fånganfall under sitt 11-åriga liv. 2 av fallen i samband med bete och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp