Fångfrågor....

mirage

Trådstartare
Hur långt ska det gå innan man måste avliva en häst pga fång/hovbensförändring? Är det vanligt att man avlivar fånghästar pga fånget? Har någon här behövt göra det?

Jag är fodervärd åt en shettis som har fått fång när jag hade honom. Ägaren är helt galen och beskyller mig både för det ena och det tredje trots att jag följt hennes instruktioner till punkt och pricka. Hon är helt övertygad om att hästen kommer dö bara för att jag tog hältan och stelheten som en hälta och att han var stel pga att han är så fruktansvärt fet (jobbar på det) plus att han vilade. Lät honom vila en vecka och när ingen förändring skedde ringde jag ut veterinären som konstaterade fång. Metacam och bakåtvända skor dagen efter och på måndag ska vi röntga hovarna.

Är hennes hysteri berättigad? Kommer hästen troligtvis att bli avlivad på plats som hon verkar tro? Hur lång tid tar det innan hovbenet roterar tillbaka förutsatt att det är en hyfsat mild grad av rotering? Hovis hittade en gammal hovböld i den hoven som ponnyn är halt på och han vågade inte karva jättedjupt (var nere 2 cm i hoven och konstaterade att det är nånting lurt eftersom det annars skulle sprutat blod för längesen) innan vi hade röntgat eftersom han inte visste om bölden hade dränerat sig själv eller om den fanns kvar. Har varit där länge isf eftersom den har trängt undan hela kötthoven. :crazy:

Ni får gärna komma med synpunkter, svar och tips på saker man kan göra för att underlätta för hästen.

Bör man röra på den innan man vet om den har rotation eller ska den stå stilla så mycket som möjligt? Han får ju Metacam nu och ska få MINST tom måndag (en vecka).

Mvh Linda

Sv: Fångfrågor....

Jag är fånghästägare och delvis partisk i frågan...
Jag är av den uppfattning att man bör avliva fånghästar om man inte är beredd att strukturera om hela ens tillvaro efter hästens behov. Jag anser också att man ska bedöma alla fall individuellt med hästens bästa som mål. Jag har sett smärtsamma behandlingar fortgå i månader, jag har också sett hästar återfalla och få anfall efter anfall...

Utöver det kan jag säga att min häst är idag glad och frisk och har en förhållande vis hästigt-tillvaro med motion, mat och hagvistelse. Nyckeln är att hitta den tunna stigen mellan vad som är möjligt och vad man bör undvika och frestelsen är stor...
Härliga sommardagar när nu hästen har varit frisk så länge skulle man vilja låta honom beta några minuter till; men till vilket pris?

Sådan val står man STÄNDIGT inför, varje dag i hela hästens kvarstående liv. Hela tiden medveten att rätt som det är kan fång återkomma.
Tips är att bestämma sig tidigt för hur länge man ska hålla på, det är inte lätt att besluta när man väl är mitt i cirkusen...
När och hur hovbenet återställs får du veta efter röntgen, jag undviker alla former av rörelser tills hovslagare och veterinär har fått chansen att se bilderna.

Frågan kvarstå om JAG har en mänskligt-tillvaro... :p

Sv: Fångfrågor....

Jag förstår att din hästägare är orolig för sin häst! Man får aldrig glömma bort att fång är en mycket allvarlig sjukdom, som faktiskt skördar många hästars liv varje år. Det är bara att titta på tex Agrias statistik...

Jag kämpade i fem år med min häst som fick kronisk fång innan jag tvingades att ta det svåra beslutet att avliva henne pga ytterligare hovbenssäkningar och rotationer. Under dessa fem år fick hon flera återfall. Hon kunde dock leva ett bra hästliv däremellan och gick i träning och tävlades även en del. Hon var en glad, pigg och positiv häst trots de inskräkningar som jag tvingades göra, tex gick hon alltid i grushage.

Överleva ett fånganfall är en sak men det är ju sedan det stora arbetet börjar med att hålla sin häst symptomfri. Man måste precis som armada skriver ha en plan.

Jag tycker absolut att hästen ska vara i stillhet tills hovarna är röntgade. Jag hoppas det går bra för er..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar