Eftersom jag tyvärr har alldeles för mycket erfarenhet av fång, så svarar jag på frågorna för en häst i taget.
HABINA
Hur upptäckte du fången på din häst (hur dålig var den)?
Hon var utlånad, så det var fodervärden som konstaterade att hon gick som en fånghäst och tog dit veterinär. Jag misstänker att hon hade obelgrad 3, men fick aldrig veta mer exakt.
Vet du vad den orsakades av?
Ja, tyvärr var det ren förgiftning. Hon hade stått på bantning (vilket inte behövdes!) och fått 3 kg hö/dag, vilket var för lite och hon försökte därför äta allt hon kom åt. Vilket främst var smörblommor, som hon åt fast hon aldrig gjort det tidigare.
Vilken tid på året blev hästen sjuk?
Juli, men hon gick i grushage.
Hur långt efter första symptomen röntgade ni och vad var resultatet?
På den här tiden röntgade man inte, så hon blev inte röntgad.
Hur lång tid tog det innan hästen började ridas?
Jag tog hem henne så snart hon var bättre, men det blev aldrig att hon återhämtade sig helt, så det blev ingen igångsätting.
Fick hästen återfall och vet ni vad som orsakade det isf?
Ja, flera gånger. Första gången fick hon det för att jag bytte från ett kraftfoder utan havre till ett med havre, då hade hon några år innan hon fick fång första gången ätit 2 kg havre/dag utan problem. Sedan blev hon så känslig att hon fick ett anfall vid foderbyte från hösilage till hö. Det var då jag tog beslutet att hon skulle få somna in.
HAMPUS
La märke till att han rörde sig lite ojämnt på morgonen och på kvällen satte han ned höger fram lite försiktigare. Trodde det var hovböld, men när hovslagaren kom morgonen därpå konstaterade hon fång. Obelgrad 1.
Grav fetma.
Han hade de senaste åren fått fri tillgång på bra hösilage och byggt upp ett rejält fettlager. Det var dock en mycket medveten risk från min sida, då han blev oerhört grinig om han fick för lite växttråd (nu pratar vi inte 1 kg ts/100 kg häst utan iaf 2 kg ts/100 kg häst).
Februari.
Vad för behandling sattes in?
Ingen, jag valde att ta bort honom istället, då han varken skulle klarat av boxvila eller bantning.
Var hästen positiv för PPID/EMS?
Han hade flera symptom för PPID men testades negativt. Är ganska säker på att han hade EMS, men då han var livrädd för både veterinärer och nålar så testades han inte.
ARIEL
Jag var bortrest, hästvakten ringde och sa att hon fått korsförlamning då hon inte ville gå. Veterinären diagnostiserade dock snabbt fång, då hon hade obelgrad 2.
Rester kvar i livmodern efter fölning, hon fölbrunstade och då frisattes gifterna från livmodern i blodet.
Juni.
Vad för behandling sattes in?
Hon fick metacam.
Hur lång tid tog det innan hästen var normal i benen (utan puls och kall om hovarna)?
Ett par dagar.
Hur länge stod hästen på box?
Två veckor.
Hur långt efter första symptomen röntgade ni och vad var resultatet?
Hon röntgades efter en månad (då hon var på klinik pga skada) och den visade lindriga hovbenssänkningar i bägge framhovar.
När och hur började ni med hagvistelse?
Efter två veckor, ökade på tiden successivt och efter en dryg vecka var hon ute dygnet runt. Det hela snabbades förstås på av att hon hade en liten fölunge vid sin sida.
Vad för typ av hage fick hästen gå i när den fick börja gå i vanlig hage, fanns det någon växtlighet i hagen, hur mycket och vad?
Hon fick gå i en skogshage med en del gräs, men hennes fång var inte foderrelaterad.
Hur lång tid tog det innan hästen började ridas?
Sju månader.
Hur lång tid tog den innan den var igång i bra kondition?
Ytterligare sju månader.
Fick hästen återfall och vet ni vad som orsakade det isf?
Nej, hon har inte betäckts efter detta.
Var hästen positiv för PPID/EMS?
Hon är inte testad. Men hon har varken några symptom på PPID eller EMS.
Vad är ditt bästa råd till någon som har häst med fång/häst som haft fång?
Ta bort orsaken till anfallet. Dvs för Habina; undvik foderbyten som kan störa magtarmsystemet. För Hampus; se till att alltid hålla i normalhull utan fettdepåer samt motionera lågpulsjobb så många pass/vecka som möjligt, För Ariel; ge livmodersammandragande medicin + spola livmodern de första dygnen efter fölning.