Fångfråga

K

Kat

Kan en häst ha "lite" fång uppåt ett år, utan att det visar någon rotering?

Sv: Fångfråga

Stel, ömfrotad, linkar. Inga klara fånganfall och ingen kraftig försämring. Blir mjukare efter rörelse.

Ja det kan den...

Men ofta så ligger det en smygande förgiftningsfång från ex. annan sjukdom eller allergi/obalans bakom.

Därför bör din häst utredas om du misstänker detta, du kan bli hånskrattad åt och inte betrodd så bered dig på ev. strid i värsta fall.

Hade en sådan häst som gick med det i fyra års tid.

MVH/

sissu skrev:
Ja det kan den...

Men ofta så ligger det en smygande förgiftningsfång från ex. annan sjukdom eller allergi/obalans bakom.

Därför bör din häst utredas om du misstänker detta, du kan bli hånskrattad åt och inte betrodd så bered dig på ev. strid i värsta fall.

Hade en sådan häst som gick med det i fyra års tid.

MVH/

Det är väl snarare så att jag är lite tveksam till veterinärens bedömning och därför vill veta lite mer.
Hon är röntgad och visar ingen hovbensrotation. Däremot så har hon en inflammation i hoven. Men det kan ju även bero på annat.

Hon beter sig ganska mycket som en reumatiker och reagerar positivt på massage. Det är en relativt gammal häst, men inte ålderdomlig.

Min var inte gammal men han reagerade också så, han hade en förgiftning från ek. Men klarade sig bättre om han fick en mkt. låg kvot i foderstaten och kraftfoder med LÅG stärkelse och lite socker.

Fick han exempelvis havre om en bara en näve så fick jag nästan bära honom för han blev så påverkad och ont. Av andra sorter kunde han få stora ödem och andra bölder m.m.

Sedan mådde han bättre av att hållas igång kontinuerligt.

Det gäller ju att hitta grundorsaken och gör man inte det eller att hästen påvisar att den mår dåligt eller inte blir bättre av förändringar så tycker skall inte låta den lida..

MVH/

Den här hästen är inte min, så det är inte mycket jag kan göra egentligen. Det är möjligt att hon HAR fång, men det låter lite konstigt just i hennes fall, tycker jag.

Hon går på mycket lite kraftfoder och har inte visat några direkta förändringar vid bete eller så. Det enda möjliga skulle kunna vara foderbyte i så fall. Men det har verkligen kommit smygande, så det känns inte heller riktigt rätt.

Kat skrev:
Den här hästen är inte min, så det är inte mycket jag kan göra egentligen. Det är möjligt att hon HAR fång, men det låter lite konstigt just i hennes fall, tycker jag.

Hon går på mycket lite kraftfoder och har inte visat några direkta förändringar vid bete eller så. Det enda möjliga skulle kunna vara foderbyte i så fall. Men det har verkligen kommit smygande, så det känns inte heller riktigt rätt.

Vissa sorters fång kan komma smygande och vara diffusa.. Nu vet du i allafall svaret på sin huvudfråga om det kan och det kan det.

MVH/

sissu skrev:
Vissa sorters fång kan komma smygande och vara diffusa.. Nu vet du i allafall svaret på sin huvudfråga om det kan och det kan det.

MVH/

Ja, det var bra. Tack.

Nu är det bara att hoppas att det _inte_ är det

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
350
Senast: Malva1978
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka