Fångfråga....igen...

K

Kanon

Vet att det finns 10000 trådar om fång, men då jag inte hittar det jag söker startar jag upp en ny frågeställning....

Min shettis fick, vad jag och vet tror en lindrig fångkänning i onsdags, hon står nu på box med finadyn...
Idag då jag skulle rida min ridhäst så kändes han stel och lite stapplig, hoppade genast av och kollade: ingen nämnvärd puls, svala hovar, ledde honom till stallet, ytterst lite stel i frambenen men ej ovillig att gå..
Tog temp - helt normal. Till saken hör att han hela dagen rusat runt som ene galning i hagen, riktiga racingvarv (lite olycklig över att hans bästis står på vila...)Funderar om det kan vara en sträckning el. annat...
Känns som man är nojjig och ser fångtecken hela tiden.. Har ändå ställt in honom på torvbox över natten och får se om han är som vanligt i morgon..
Det jag undrar över är om det verkligen skulle vara tidigt tecken på fång finns risken att han blir riktigt dålig ifall man väntar ett dygn med ev. medicinering.. kan "känningarna" gå tillbaka av sig självt om man tar bort honom från orsaken = betet?
Det blir ju akutveterinär nu och han mår ju inte alls dåligt...

//Rådvill

Sv: Fångfråga....igen...

Ja, fång blir man lätt nojig av ;-) Jag vet.
Jag tror ändå att det är en sträckning om han har rusat runt i hagen som du säger. Eller så är han jättetrött av allt spring ;-)

För att vara på den säkra sidan så tar du bort honom från betet och ger även den hästen mer begränsat bete och ser vad som sker.
Då får ju hästarna sällskap av varandra och mår bättre på så sätt.

Du får hålla koll och se hur han är imorgon också.
Medicinering vid fång(finadyne el butta) är i första hand smärtlindrande, den antiflamatoriska verkan är inte så stor på fången av dessa mediciner enligt veterinär. Du ska inte medicinera om det inte är fång.
Fång botas med att ta bort orsak i första hand och stabilisera mage och tarm.

Lycka till!

Man kan ju inte utesluta fång helt då det visar sig i många olika skepnader, men jag tycker "racingen" låter som en trolig orsak. Håller tummarna för att han ska vara bättre imorgon!! :)

Tack för era svar:smirk:
Jag hoppas såklart också att det bara är en sträckning... verkar väl vara lite konstigt om han kan rusa på så som han gjort om han skulle ha ont!?
Nåväl jag har en jättebox fylld med torv så nu står bästisarna ihop över natten så får vi se i morrn! Shettisen har vart helt vild i boxen så det var skönt att hon blev lugn när storkillen kom dit... Hennes fångsymtom försvann över första natten så jag hoppas att det inte var så allvarligt med henne, men det blir ju mask på resten av sommaren... Vi har på tooook för mycket bete nu...

vill föresten klargöra att jag gett Finadyne till shettisen efter veterinärs inrådan och inget annat om jag varit oklar...

Tänk bara på att shettisen kan verka bättre av smärtlindringen. Släpp inte ut hästen innan den är medicinfri. Det kan förvärra ev skador som fång orsakar i hoven.
Ta en liten sjukhage i början sedan efter medicineringen, och öka yta sakta. Det kommer du säkert att få råd om av veterinären.
Hoppas att du fått tag i "lagom" värden på hö.

vill föresten klargöra att jag gett Finadyne till shettisen efter veterinärs inrådan och inget annat om jag varit oklar...

Vi hade svår fång på vårat ponny sto. Vi beställde hem ett lass med sand och så fick hon stå på sand i boxen. Vi gjorde även en sandhage utanför stallet. Direkt när hon fick stå på fuktig sand så blev hon mycket bättre.
Det kan jag verkligen rekomendera alla som har fånghästar

jag har väldigt lite kunskap om fång, men en av våra fick diagnosen lindrig fång förra veckan (antagligen pga. att hon fått 2 långa kortison kurer för bronkit)

hon har enligt röntgen mkt. lindrig rotation. behandlingen för henne nu är 20 dagar med butta och boxvila för att inte rotationen ska bli mer. hon får inte heller beta utan äter hösilage och buttan blandas i lite lusern.

hon har inte haft puls eller varit varm, att vi åkte och röntgade va pga. att vi visste att en vanlig "biverkning" på kortisonet är fång och att hennes rörelsemönster ändrats (men inte halt)

vår gamla shettis hade i mitten av -80 en vad vet. då kallade "fångvarning". hon stod sedan i flera år i sandpaddocken på sommaren och käkade hö, efter det har hon gått på gräs och det har gått jättebra.

Vad är lagom värden på hö? En fånghäst har samma näringsbehov som en icke fångis

Skrev jag något annat kanske :confused:
Ett dåligt hö näringsmässigt är väl inte lagom??????????:devil:
Lagom värden för just den hästen är vad den behöver i energi och protein för det den utför.
Jag skulle inte välja ett kraftigare hö då det kan "störa" magen på en fångkänslig häst. Ej heller ett sämre då man måste tillsätta annat.

Ett hö som täcker behovet i näring men inte mer är lagom enl mig. ;)

Vi har ju fördelen att ha en del skogshagar med minimalt med bete, så det är väl tanken att låta kusarna gå i den och låta beteshagen vara...
Visst är det väl så att i slutet av betessäsongen (aug-sep) så minskar väl näringsvärdet rejält i betet så då kanske man vågar prova en liten flik.. (åtminstone om shettisen får mask på sig)

Fö släppte jag ut den stora idag (ej i beteshagen) syntes inget då jag gick med honom, var ingen skillnad alls på gräs resp. grusväg.. hoppas hoppas att det bara var ngt snabbt övergående...

En undran till... Intill skogshagen har vi en liten ängsliknande plätt, rätt mkt gräs, men inte alls så kraftigt som på betet. Funderar på att slå det sedan klippa med gräsklippare så att det blir riktigt kort, kan nämligen inte "spärra av" den biten eftersom den leder in till ligghallen som de alltid sover i på nätterna...

den info. jag fått så är kortklippt/hårt betat gräs mkt. farligare för en fånghäst än långt blommande pga. att det korta skjuter nytt " är stressat". har även hört att risken minskar efter midsommar pga. att tillväxten oftast minskar, och att gräs som får/fått frost ska undvikas.

Vi har ju fördelen att ha en del skogshagar med minimalt med bete, så det är väl tanken att låta kusarna gå i den och låta beteshagen vara...
Visst är det väl så att i slutet av betessäsongen (aug-sep) så minskar väl näringsvärdet rejält i betet så då kanske man vågar prova en liten flik.. (åtminstone om shettisen får mask på sig)

Fö släppte jag ut den stora idag (ej i beteshagen) syntes inget då jag gick med honom, var ingen skillnad alls på gräs resp. grusväg.. hoppas hoppas att det bara var ngt snabbt övergående...

En undran till... Intill skogshagen har vi en liten ängsliknande plätt, rätt mkt gräs, men inte alls så kraftigt som på betet. Funderar på att slå det sedan klippa med gräsklippare så att det blir riktigt kort, kan nämligen inte "spärra av" den biten eftersom den leder in till ligghallen som de alltid sover i på nätterna...

Min vet sa att det blir en ny tillväxt på gräset runt aug och att jag skulle vara försiktig då!

Liknande trådar

Hästvård Mitt russ betäcktes 2011, under tiden hon stod på det mindre russtuteriet fick hon tyvärr något släng av fång. Hingstägaren ringde mig...
Svar
7
· Visningar
1 120
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Undrar om någon känner igen detta, eller har en ide´om vad som är fel på vår häst:-(. Hon har, i ca 10 dagar, uppenbart haft väldigt ont...
Svar
16
· Visningar
2 612
Senast: lewellyn
·
G
Hästvård okej, ska försöka göra det hela förståeligt, för jag behöver verkligen åsikter, ideer, erfarenheter och minsta lilla halmstrå att gripa...
2
Svar
23
· Visningar
4 215
Senast: devere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30