Fängelsestraff - en föråldrad metod?

Sporthorse

Trådstartare
Vad tänker ni kring detta ämne? Är fängelse en ineffektiv och föråldrad metod? Många kriminella (majoriteten ) återfaller i sin kriminella livsstil efter avtjänat straff, SAMT skapar ett större kontaktnät inne i fängelset? Läste en blogg där personen efter fängelsestraffet låter oerhört hatisk mot samhället. Finns ju statistik som bevisar att fängelset som det ser ut idag knappast är speciellt brottsförebyggande. Däremot är kärlek och religion ofta väldigt effektivt.

Borde man ändra synen på brott och straff?

Vad tänker ni kring detta ämne? Är fängelse en ineffektiv och föråldrad metod? Många kriminella (majoriteten ) återfaller i sin kriminella livsstil efter avtjänat straff, SAMT skapar ett större kontaktnät inne i fängelset? Läste en blogg där personen efter fängelsestraffet låter oerhört hatisk mot samhället. Finns ju statistik som bevisar att fängelset som det ser ut idag knappast är speciellt brottsförebyggande. Däremot är kärlek och religion ofta väldigt effektivt.

Majoriteten skulle jag då inte kalla det. Enligt BRÅ återfaller drygt 28% av kvinnorna och 43% av männen inom 3år.

Allt kan ju dock göras bättre. Framförallt tänker jag med bättre uppföljning och krav efter fängelsetiden. Men sådant kan andra betydligt bättre än mig.

Jag tänker är fängelsestraff behöver finnas men är man skulle kunna kunna vinna en del på att än mer utveckla vården under tiden och under utsluss. Någon gång när jag har tid så hade jag velat läsa på om hur det gått när man i många fall ersatte de l"öppna " anstalterna med fotboja.
Som jag förstått det så döms allt färre till rättspsykiatrisk vård och det känns som något jag skulle vilja sätta mig mer in i. För det känns rätt ologiskt.

Det handlar med om att lyfta dessa bort från samhälle och brottsoffer med.
Visst är det så, men det är ju inte alls så lyckat. En dag i fängelse kostar samhället 4000 kr per fånge. Sedan återfaller en stor majoritet i kriminalitet igen.

Dessutom är många fångar sjuka i missbruk. Knark finns även ofta inne på anstalterna. Där inne planerar man ofta nya brott och hela grejen med att låta kriminella umgås med ännu tyngre kriminella känns sådär.

Fast så är det ofta. Frälsning och kärlek får ofta kriminella att byta bana.
Jaha. Och hur är det ett svar på det jag skrev? Jag säger att det knappast är görligt att ha det som system - välkommen till Sverige här frälsar vi våra kriminella eller överöser dem med kärlek.

Konkretisera gärna exakt hur detta skulle kunna vara en fungerande metod för en stat.

När skallarna är söndersupna och trasiga av knark och ev bakomliggande störningar så är det nog inte så lätt ändå. För många räcker det nog inte med att byta till det mentala knarket religon och tro att de sköter sig om de har någon att hålla i handen.

Sen frälsning till vadå? Många frälsta i olika religoner som är långt ifrån några snälla lamm som vandrar på den smala vägen enligt vårat samhälle.

Kostar de inte i fängelset så kostar de i vården istället, eller så blir det mer jäkelskap som kostar.
Där finns de som både lyckas och får hjälp att komma på en bättre väg igen, men det bygger på att de vill själva. Så enkelt är det inte.

Vad anser du är en bra lösning? Skaffa dem en partner som älskar dem villkorslöst och mata in dem i kyrkan? Kärlek är klart att det har positiv påverkan men religion är ju orsaken till mycket ont också.

I dagsläget tror jag på fängelse. Som någon nämnde innan kanske större fokus på utslussningen för det är nog där man kan göra den stora skillnaden. Jag kände tidigare en person som satt många år på behandlingshem för droger. Han blev ganska instututionsskadad så dessa var ju hans trygghet. Han hade behövt långt mer fokus där för det gick ändå bra på programmen han gick på hemmet. Hjälp att komma in i nya, renare, kretsar i stället för att landa tillbaka i yrkeskriminella gängen som kändes trygga. Jag kan tänka mig att kriminalvården inte är helt olikt. Större möjlighet till att anpassa utslussningen kanske? Jag vet inte riktigt hur den biten funkar i detalj för kriminalvården. Sen är det ju skitsvårt. Många som hamnar snett har ju ett bagage av "någonting". Det går ju knappast att bara radera det. Redan där står man ju inför ett ganska komplicerat problem.

Tycker det enbart bör finnas så folk kan dömas till slutenvård på obestämd tid. Då är chansen iallafall större att dom kommer därifrån faktiskt friskare än vad dom var när dom kom dit. Jag har svårt att tro att dom är friska så att säga. Bara fängelse och sedan komma ut igen tror jag inte mycket på, dessutom ingen fördel för brottsoffrerna som då kommer möta personen igen som är säkerligen mer eller mindre likadan som den var när den åkte in.

Jag tycker de borde göra fler saker obligatoriska i fängelset. Mitt ex, som suttit flera gånger för kvinnomisshandel, fick delta i en grupp som bearbetar ilska och våld i nära relationer på frivillig basis. Deltog han? Nej. Sånt borde inte vara frivilligt. Det borde vara en del i rehabiliteringen.

Sen kan jag tycka att utslussningen till samhället kan effektiviseras också, men det ligger ju på kommunerna. När det gäller missbrukare kan de ha en chans att avtjäna delar av straffet på behandlingshem, eller åka direkt från fängelset till behandlingshem. Men då måste de ju vilja det.

Jag tycker fängelsestraff är den rätta vägen, men man skulle kunna göra mycket mer för de som är straffade. Speciellt de som åker in första gången, har korta straff osv.
Å andra sidan ser man ju samma saker på behandlingshem. Ungdomar på behandlingshem knyter kontakter, eggar varandra och lär sig alla nya trick. Det är svårt..

När det finns anhöriga/andra som "råkat ut" för handlingar som den fängslade gjort så tycker jag det finns en poäng.
En stor poäng!
Det kan vara läkande, skyddande, "rättvist" för offret och alla andra att den fängslade får ett straff för sina handlingar.
Jag tänker mest på våldtagna, misshandlade, förföljda kvinnor och barn som blivit utsatta.
För anhöriga när deras anhörige blivit mördad, svårt skadad, invalidiserad osv.
Även män som blivit misshandlade, mördade och våldtagna såklart.

I övrigt måste jag nog sätta mig mer in i frågan för att kunna säga något om den fängslade personens perspektiv.

Senast ändrad:
Jag har inge bra lösning, vill mest höra andras åsikter och tankar. Givetvis kan en stat inte frälsa fångar och ge dom kärlek. Det skrev jag aldrig. Jag skrev enbart att få fångar blir normala efter ett fängelsestraff och funderar på vad man gör fel? Finns det andra sätt än de vi har idag?

För mig är det viktiga att vi i en modern stat får undan hämnd som orsak för att döma till fängelsestraff. Det hör inte till.

Motiven ska handla om rehabilitering från kriminalitet och samhällets skydd för nya brott.

Om fängelse då har effekten att skyddet från nya brott försämras så bör vi definitivt vara öppna för att diskutera alternativ, såsom mer öppen vård och villkorliga domar med fotboja och andra lösningar där man inte förstärker den kriminella identiteten utan istället arbetar bort den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka