Fångdiagnos utan röntgen

Piek

Trådstartare
Jag sitter och kollar på Sos djur där de besökte en häst med misstänkt fång. Veterinären ställde diagnosen att det var fång efter undersökning med visitertång, kollade pulsen och rörelsekontroll.

Jag har lärt mig att man inte kan säga säkert att det är fång utan en röntgen eftersom fång innebär att hovbenet släpper från hovväggen och man ser skillnad på vinkeln på en röntgen.

Så nu är frågan om jag har fel? Kan man ställa fångdiagnos utan röntgen?
Hästen i avsnittet hade haft fång innan, kan det ha gjort att diagnosen ställdes så "enkelt"?

Jag vet många som fått diagnosen fång utan röntgen... mer än de som faktiskt gjort röntgen eftersom man inte vill transportera hästen när den har som ondast (att man sen kanske röntgar är jag inte insatt i, har bara varit med i akuta skedet :p). Det, eller "misstänkt fång/eventuell fång" och så behandlar man det som det.

Jag tänker att det måste vara ännu lättare om hästen haft fång förr att ge diagnos?

Jag har en Iphone 5s och sambon Xperia. Jag har hållt på rätt mkt med Xperian och kan inte se ngn fördel utöver minneskortet. I övr tycker jag telefonerna är likvärdiga.

Iphone 6 skulle jag aldrig stå ut med pga storleken.

Jag sitter och kollar på Sos djur där de besökte en häst med misstänkt fång. Veterinären ställde diagnosen att det var fång efter undersökning med visitertång, kollade pulsen och rörelsekontroll.

Jag har lärt mig att man inte kan säga säkert att det är fång utan en röntgen eftersom fång innebär att hovbenet släpper från hovväggen och man ser skillnad på vinkeln på en röntgen.

Hästen i avsnittet hade haft fång innan, kan det ha gjort att diagnosen ställdes så "enkelt"?

jag har också fått diagnosen fång mha visitertång, puls och rörelsekoll. Röntgen kommer ju i ett senare skede .En häst kan ju ha fång utan att något sker med hovbenet. Så en röntgen kan ju visa inga förändringar alls även om den haft fång. Om jag förstått det rätt är det om man inte lyckas stoppa anfallet fort som risken för att inflammationen ger en försvagning i hovens lamellager som då leder till att hovbenet sänks eller roteras. Men det finns säkert andra som kan förklara det bättre.

@Saigon
:laugh: Tyvärr kan det i min erf hända när man svarar från mobilen ibland även om
Det inte är jätteofta . Skit drygt och jobbigt ;) Men jag fattade direkt...

Det är ju en helt korrekt diagnos utifrån misstanke utifrån symptom osv .

Röntgen ang ev förändringar görs senare . Många diagnoser man inte förrän en tid senare kan se på röntgen/ultraljud för att bekräfta /avfärda.

Fång behöver inte innebära att hovbenet släpper från hovväggen - det händer inte i första skedet och förhoppningsvis inte alls. Röntgar gör man i ett senare skede, just för att se om något sådant har hänt. Det är alltså helt normalt att diagnostisera fång på det sätt som gjordes i programmet.

Det beror på att ordet “fång” används felaktigt av många hästägare men även av veterinärer.

Fång är en översättning av det engelska ordet ”founder” och betyder att hovkapseln har förskjutits i förhållande till hovbenet. Hovbenet behöver dock inte släppa helt från hovväggen. Fång kan uppkomma hos hästar som har laminitis. “Laminitis” betyder egentligen inflammation i lamellranden och är den diagnos som veterinären i ditt fall skulle ha ställt. Många veterinärer kallar dock laminitis för fång ofta för att hästägare inte vet vad laminitis innebär.

Klicka först här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Founder

“Founder, a hoof ailment caused by Laminitis

sen klickar du på ordet Laminitis i ovanstående mening.

https://en.wikipedia.org/wiki/Laminitis#Rotation.2C_sinking.2C_and_founder

anatomical changes in the position of the coffin bone with visible separation of the laminae, colloquially known as founder

Det beror på att ordet “fång” används felaktigt av många hästägare men även av veterinärer.

Fång är en översättning av det engelska ordet ”founder” och betyder att hovkapseln har förskjutits i förhållande till hovbenet. Hovbenet behöver dock inte släppa helt från hovväggen. Fång kan uppkomma hos hästar som har laminitis. “Laminitis” betyder egentligen inflammation i lamellranden och är den diagnos som veterinären i ditt fall skulle ha ställt. Många veterinärer kallar dock laminitis för fång ofta för att hästägare inte vet vad laminitis innebär.

Klicka först här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Founder

“Founder, a hoof ailment caused by Laminitis

sen klickar du på ordet Laminitis i ovanstående mening.

https://en.wikipedia.org/wiki/Laminitis#Rotation.2C_sinking.2C_and_founder

anatomical changes in the position of the coffin bone with visible separation of the laminae, colloquially known as founder

Diagnoskod för DV är fång/laminitis men laminitis har inte slagit igenom språkligt.

Vi säger ju fång och hovbensrotation/sänkning. Ser inte vad problemet blir jmf med laminitis och founder?

Ja, det kan man. Har man en gång sett ett typisk fånganfall så går det inte att ta fel på vad det är. Röntga gör man sällan initialt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag har en häst som av okänd anledning har fått känsliga sulor. Det visade sig tidigt i höstas. Först misstänktes fång men när det...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 688
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 736
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar