Fånganpassad hage

Sv: Fånganpassad hage

Jag håller med dig.

Hö är ju också gräs, vad skall dessa stackars djur få äta till slut??
Anpassar man hagen så ska även en häst som haft fång kunde äta gräs.... Tänk på att gräs innehåller mkt mer vatten, så 1 kg gräs ger högst sannolikt MINDRE fruktan/socker än 1 kg hö.

Jag tycker inte man skall bli hysterisk ang gräs, det gränser åt rent djurplågeri att aldrig låta en häst få beta på naturligt vis (dvs utan munkorg). Munkorg anser jag endast ska användas i nödfall, tex morgontimmar efter frostnatt ed. Som sagt, gräs är hästars naturliga mat och hö innehåller också socker.

Den bästa hagen för en fångbenägen häst är ej odlad vall, varierad växtlighet och allra helst träd som ger skugga åt stora deler av hagen.
Det får gärna vara ogräs så sant man vet att ens häst ej äter upp det men väljer att leta gräs i stället. Hagen bör vara stor så hästen kan vandra/springa och få motion utöver träningen.

Man bör även ha hästen i en gräshage under våren, så att den långsamt kan plocka i sig grässtrån allt eftersom det kommer upp. Det är den mest skonsamma invänjingen. Inte på grus hela vintern och sen plötsligt äta gräs under sommaren. Alt handbeta den varje dag.

Haken med hö kontra gräs är att ett hös sockerhalt kan man kontrollera. Gräset är värre.

Min t ex klarar ju inte hö med för mycket socker. Det kan jag enkelt lösa genom att se till att välja ett hö med mindre socker.

Men gräset, där kan jag förvisso få lite ledning av väder/årstid etc ang sockerhalten, men jag kan aldrig oavsett dag/temp/årstid vara säker på att gräset innehåller 'under gränsen' för vad han klarar.

Dvs jag anser inte att 'tål de hö ska de tåla gräs'. Utan tål de allt hö, även sådant med HÖGT socker, så ska de tåla gräs möjligen.

Genom att begränsa (oavsett hur) mängden gräs, så kan man dock se till att minska mängden socker oavsett sockermängden i gräset, och på så vis hamna under gränsen.

Citat:
De senaste vetenskapliga teorierna är att feta hästar får fång om de äter stora mängder socker och/eller fruktan dvs de kolhydrater i gräset som inte räknas till fibrerna
Vad har du fått det ifrån?

Det kan ju många hästar få fång av.
Vad menar du :confused:?
är det inte sant att feta hästar kan få fång av NSC? Bara för att andra också kan få det? Mitt svar måste ses i sitt sammanhang dvs i elation till det jag svarade på nämligen att det är just dessa kolhydrater i gräset som är fångframkallande. Sedan undrar jag om det är rimligt att anta att alla hästar kan få fång av för mkt socker i gräset eller om sockerhalten bara räcker till för att framkalla fång hos hästar med nedsatt insulinkänslighet. Men den diskussionen verkar vara överkurs för denna tråd.

Sålänge den motionerar kan den klara av mkt- annars trillar de lätt över kanten.
Då kan de t o m få beta utan munkorg

Här vill jag nog påstå att du är ute på farligheter om du vill ge det som ett råd till oroliga hästägare. Jag tror inte att motionen kan förhindra fånganfall hos alla hästar.

För min del så handlar det om att väga in både hästens och min livskvalitet i mina beslut. För mig är det viktigt att hästen kan gå i hage med en kompis och äta lite gräs och ha det bra. Jag tror att hästar behöver det för att må bra psykiskt. Att se honom stå i en grushage och titta på allt det gröna skulle jag dessutom inte stå ut med för egen del.... Det här är en hobbyhäst som kommit upp lite i åren och den dagen han inte klarar att gå i en hage med gräs i så får han vandra vidare till de evigt gröna ängarnas land ....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 752
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 237
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka