Fånganpassad hage

J

JusticeGirl

Hur ser den bästa fånganpassade hagen ut?

Jag läste någonstans att skogshage är okej?

Jag och syrrans granne ska stängsla in område brevid deras hus och ha våra hästar där. Men då min häst fick fång i sommras, så är jag väldigt noga med att allt ska passa henne. Annars är inte det här möjligt att genomföra.

Vi kommer få klippa ner och få hennes hage nertrampad.

Alla tips jag kan få här är välkommna

Sv: Fånganpassad hage

Vi klarar vår fånghäsen ( äldre halvblod ) genom att ha en vanlig hage där gräset först får växa sig långt ( det är bättre för fånghästar med uppvuxet gräs som helst ska ha blivit grovt och torrt än nyvuxet spätt gräs ). Hagen måste vara långsmal, dvs möjlig att ha den liten från början och sedan göra den större. Vi klipper ner en mindre del av hagen och stängslar av resten med ett staket som går lätt att flytta ( plaststolpar med elrep ) sedan flyttar vi staketet ngn meter var annan dag så att hästen får lagom med nytt gräs att beta. Vi flyttar hellre för lite än för mycket så hästen har hela tiden tillgång till halm för att få i sig tillräckligt mycket grovfoder. En del jobb men det fungerar!

Man bör välja naturgräshage framför odlade vallar. Skuggiga hagar är också bra. Sedan bör man nog ha möjlighet att stänga in den i en mindre hage utan gräs. Betesreducerare är också en möjlighet. Då ska man kanske tänka på att den inte bör ha några möjligheter att få av sig grimman.

Vi klarar vår fånghäsen ( äldre halvblod ) genom att ha en vanlig hage där gräset först får växa sig långt ( det är bättre för fånghästar med uppvuxet gräs som helst ska ha blivit grovt och torrt än nyvuxet spätt gräs ). Hagen måste vara långsmal, dvs möjlig att ha den liten från början och sedan göra den större. Vi klipper ner en mindre del av hagen och stängslar av resten med ett staket som går lätt att flytta ( plaststolpar med elrep ) sedan flyttar vi staketet ngn meter var annan dag så att hästen får lagom med nytt gräs att beta. Vi flyttar hellre för lite än för mycket så hästen har hela tiden tillgång till halm för att få i sig tillräckligt mycket grovfoder. En del jobb men det fungerar!
All heder åt er som stripbetar hästrna istället för att bara sätta på munkorg:bow::banana:
Lägger ner lite jobb.

Man kan oxå släppa hästarna betydligt senare- efter Midsommar o då klara sig riktigt bra- mindre gott gräs. Tyvärr ska många ut med sina i tidig Maj o då givetvis sätter på den där munkorgen.

Jag flyttar mina ett par timmar i stöten flera ggr om dagen om betet är för " bra". Ta in dem många timmar- bort från gräset.

fånghästar kan gå i samma hage året om om den ger lagom med gräs o ogräs som det gärna växer i en sdn..

Förklara gärna för mig varför det är bättre med stripbetning än munkorg.
Jag anser snarare att det innebär flera upprepade foderbyten även om stripbetning rekommenderas av en del.

Ogräs ska man akta sig för. En del av dem växer som ogräs just för att de kan producera mer socker och fruktan än gräs. Vad är det för bra med det:confused:? Det är ju liksom inte så att det bara är gräs som är farligt för en fånghäst.

Däremot så håller jag med dig om att ta bort dem från gräset några timmar. Jag låter min fångponny vara ute i omgångar på sommaren. Men det finns en del som menar att en lättfödd ponny kan trycka i sig stora mängder gräs på kort tid så det är inte säkert att det hjälper - inte alltid i alla fall.

Vem har påstått att det ska vara lätt?;)

(Skriver bara ur egna erfarenheter) Min ponny är fånghäst och han får stå kvar i vinterhagarna även under sommaren. Där är det bara lera, med få växter som tränger igenom. Stått där i två år nu och aldrig haft eller varit nära på att ha fång igen.

I England där man ligger före oss rekommenderar man i första hand stripbete o korridorer eller annat där hästarna måste röra sig mer.- som Ingridl gör eller att släppa när andra djur som betar på annat sätt har gjort sitt.
Släpper ihop likasinnade- inte en bland andra som behöver bra bete.
Du får inte foderbyte utan snarare att hästarna då äter ostressat gräs var dag- det allra bästa.
Betesreducerare som sista utväg- undantagsfall.

tänk den där gummikorgen runt nosen i sommarhetta:eek:. när de ska dricka, tänderna, säga ifrån mot andra hästar mm.
En del har den även på när snön har kommit o det blir en iskorg:crazy:

den ska användas med måtta o se till andra alternativ i första hand.

Jag har inte sett någonstans att man rekommederar en och samma specifika lösning till alla fånghästar som ska gå på bete. Jag tycker snarare att de flesta rekommendationer (vetenskapliga dvs skrivna av veterinärer, forskare eller på annat sätt grundade på vetenskapliga studier och terorier) går ut på att det gäller att hitta den bästa lösningen till varje enskild häst, utifrån hästens behov och de förutsättningar som finns. Jag har inte heller sett ngn som sågar betesbegränsaren rakt av.

Varför man skulle låta hästen ha munkorg på sig i värsta sommarhettan eller så att den blir fullpackad med snö bara för att man ofta använder en sådan kan jag inte heller förstå.

Jag anser fortfarande att det inte går att hitta ett optimalt bete till alla fånghästar. En del hästar är inte så känsliga och klarar mer än andra medan det finns de som knappt bör äta gräs alls. Du kan ha en skuggig skogshage som är jättebra på flera sätt men som kan vara ganska svår att stängsla av i mindre delar osv. Vissa hästar värdesätter kanske mer än andra att kunna gå i stor hage med kompisar men då med munkorg, andra plockar av sig den genast.

Man ska nog akta sig för att tro att det bara finns en enda lösning och att den genast passar alla andra.

Självfallet finns det inte en lösning som passar alla!
Trådskaparen vill ju ha tips på hur man kan göra!
Jag har aldrig testat munkorg för hästen vi har får lätt skavsår så det har inte varit ett alternativ som vi har trott på för hans del.
För oss fungerar det här med "stripgrazing" bra. Hagen vi använder har rätt form, vallen är gammal, vi lägger inte på ngn gödning och hagen har skugga.
Det är mindre jobb att flytta staket var annan dag än att ta hästen in och ut. Jag försöker också ha honom med en annan lättfödd häst så han får sällskap! Ett begränsat bete är ju bra även i förebyggande syfte!

Det är ju jättebra att det fungerar.
Mina inlägg var absolut inte ngn kritik mot dig, ber om ursäkt om det uppfattades så.

Det var egentligen endast ett svar till axel.

*KL*

En viktig sak ang stripbetning, som ofta 'glöms bort' är att man bör flytta 'båda' staketen. Annars blir hagen bara större och större, och det börjar återväxa i högre takt.

Pesonligen gillar jag inte stripbetning alls, men det är ju som med allt annat, det som passar en individ passar inte en annan och vice versa.

Att man i England rek munkorg/betesbegränsare som sista alternativ är en sanning med modifikation dock.

Senast ändrad:

Nu förstår jag varför du inte orkar stripbeta:grin:
Allt beror på hur stort vi pratar om o hur pass tillväxten sker.
Tänker man som du får man aldrig hagen nerbetad.

Det ska vara långsmala eller hagar med inhängnade ytor inuti den- just för att skapa rörelse- sökande.

Man flyttar ju staketet för att betet är för begränsat.

Rörelse o sökande över större yta är ju bara bra- om man nu inte pratar om en sjukruta.

jag pratar inte heller om hästar vars ägare är rädda för några få grässtrån, utan de som kan få livnära sig på gräset.

Har inget att göra med orka? Jag skrev att jag inte gillar stripbete, inte att jag inte orkar. Som någon skrev så det är mindre jobb att flytta staket än att ta in/ut.

Men jag gillar inte att det blir ett byte till 'nytt gräs' varje gång man flyttar stängslet, samt att de äter väldigt hårt nedbetat gräs på det som är nedbetat. Bådadera är en risk för en fångis, och det finns tyvärr hästar som fått fång av stripbetning (och de som inte får det).

Utan jag har hellre såpass liten hage att den hålls renbetad om det går, och stödfodrar hö, eller om det blir alldeles för liten hage om de ska hålla den renbetat, munkorg och begränsa mängden gräs de får.

Sen, till skillnad från dig så anser jag att det finns en rad olika sätt, och alla sätt som fungerar för den aktuella hästen och hästägaren är bra. Oavsett vilket det är.

Vilket dravel. Du har ju munkorgen på även fast den står i liten sjukhage.

Det hade den däremot behövt när den gick i Maj på klöverbete- där den inte skulle ha gått alls.
Eller på hösten.. när den släpptes i stor hage utan munkorg tillsammans med ett fullblod som behöver massor.

Senast ändrad:

Dravel var ordet. Försökt att inte varken plocka saker ur sitt sammanhang, eller att vrida till saker. Det hjälper knappast TS i frågan om fånghage.

Det ska vara långsmala eller hagar med inhängnade ytor inuti den- just för att skapa rörelse- sökande.

Man flyttar ju staketet för att betet är för begränsat.

Rörelse o sökande över större yta är ju bara bra- om man nu inte pratar om en sjukruta.

jag pratar inte heller om hästar vars ägare är rädda för några få grässtrån, utan de som kan få livnära sig på gräset.

Jag trodde att tråden handlar om bete för hästar som riskerar att få ett fånganfall dvs oftast de som lätt får nedsatt insulinkänslighet? Andra hästars bete behöver man knappast planera så nog.

En häst som har lätt för att bli IR bör inte äta så mkt gräs att den kan livnära sig på det. I alla fall inte om den ska gå i en delvis nedbetad hage. Jag förstår det som att du menar att man ska ha en långsmal hage som man öppnar upp efterhand utmed ena sidan? Den kommer alltså att bli större och större efterhand? Om man väljer detta alternativ så bör man vara medveten om att kort nerbetat gräs är mkt farligare än det längre gräset. Det innehåller oftast mkt mer socker och fruktan än äldre gräs. Sedan är det naturligtvis en fråga om hur mkt hästen lyckas stoppa i sig. Men de flesta hästar föredrar det nya späda gräset framför det längre, antagligen just för att det innehåller mer socker.

Om man har en fånghäst som är i riskzonen för nya anfall så bör man se upp med gräset. Jag tror inte att ngn av oss är rädda för att hästen ska äta tio grässtrån, det är ju löjligt att påstå det. Men däremot att den ska kunna leva enbart på gräs. Min ponny får inte göra det. Hon får i stort sett samma foder sommar som vinter och en hel del gräs. Idag är hon smalare än vad hon var på bilderna du har sett tidigare. Och hittills har hon klarat detta bra. Jag tänker inte ändra på ngt för hennes del.

För min del har jag lite svårt att accepera att hästar inte skulle kunna leva på gräs, dvs gå i hagar med bete. Även hö och hösilage är ju gräs ....
Fång kan ju bero på en mängd olika saker och behöver inte alls ha med bete att göra. Vår häst fick fång för att han blev alldeles för fet när han gick på ett för bra bete vilket givetvis var slarvigt av oss - vi borde ha insett risken.... Han har sedan gått på begränsat bete hela året i tre år utan att få ngt nytt fånganfall. Förra våren när han bara åt hösilage ( sent skördat ) och inte åt ett grässtrå men återigen blev för fet på grund av för lite motion och för mycket mat fick han fång igen .... Då blev det banting och han kunde sedan gå på begränsat bete hela sommaren ...I hans fall är det uppebarligen så att det är hans vikt som är problemet. Han har den typiska fångvarningen med fettnacke och fettansamling vid svansen. Vikten beror givetvis på förhållandet mat och motion, men om maten är hösilage eller gräs i hagen verkar ínte vara det avgörande.

De senaste vetenskapliga teorierna är att feta hästar får fång om de äter stora mängder socker och/eller fruktan dvs de kolhydrater i gräset som inte räknas till fibrerna. Hö, hösilage, silage och färskt gräs kan innehålla mkt höga halter av dessa kolhydrater, beroende på en mängd olika faktorer som vallblandning, temperatur, utvecklingsstadium hos gräset, konserveringsmetod mm. Sedan beror det naturligtvis också på hur mkt grovfoder en häst lyckas få i sig.

Om du köper in en större mängd grovfoder, kanske gör en analys av dessa kolhydrater och ger en viss dagsgiva under en längre tid så har du koll på om hästen tål det eller inte. Men om du släpper den på obegränsat bete så kan dessa halter ändras mkt snabbt och hästen kan sätta i sig stora mängder. Då kan den helt enkelt äta mer socker och fruktan än vad den klarar av och då startar fånganfallet.

Fetma och brist på motion ökar riskerna.

Det är alltså klart att den kan äta gräs så länge det inte är farligt.;)

De senaste vetenskapliga teorierna är att feta hästar får fång om de äter stora mängder socker och/eller fruktan dvs de kolhydrater i gräset som inte räknas till fibrerna
Vad har du fått det ifrån?

Det kan ju många hästar få fång av.

som Ingrid skriver är det inte fetman i sig som är farlig, utan depåerna i samband med vila.

En eloge till Ingrid som i första hand ser till hästens andra behov förutom mat- motion.
Sålänge den motionerar kan den klara av mkt- annars trillar de lätt över kanten.
Då kan de t o m få beta utan munkorg:bow:
Om du köper in en större mängd grovfoder, kanske gör en analys av dessa kolhydrater och ger en viss dagsgiva under en längre tid så har du koll på om hästen tål det eller inte.
Vad är detta för resonemang:crazy:
Om man ser till motionen så tål de som sagt mkt mer o man bör hela tiden hålla fodret i balans med vad den uträttar, väderlek mm. Foderstaten ska inte vara statisk.

Sen tror jag inte att folk med stora hästar låter sina hästar gå på samma o samtidigt "skräpa" o definitivt inte låter dem gå upp 25% eller mer av deras kroppsvikt innan man inser faktum o gör något åt det.

Tack för dom tips och råd jag fått.

Ska även råda lite med min vet och höra vad han tror är det viktigaste att tänka på när det gäller just min häst.

Munkorg är inget varken jag eller häst är förtjusta i så, sålänge vi inte behöver det så blir jag glad :) Men jag har en OM det skulle behövas.

Önska mig lycka till för jag hoppas att det här funkar nu!

Man blir ju lite hönsmamma åt sina små älsklingar:love:

Mvh Sofi/Jussan

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 752
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 237
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka