Fånganfall ?

D

Daffne

Hej !

Misstänker att foderpållan har fått ett fånganfall.
Hästen ifråga har haft fång för nåt år sedan då på sommarbete.
är det vanligt att fånghästar får fång den här årstiden också?
Jag kan inte komma på någon speciell orsak till detta anfall, undrar om fånghästar har lättare att få fång igen?

/daffne

Sv: Fånganfall ?

Fång beror på en störning i tarmarna, vilken kan orsakas av foderbyten, dåligt foder, avmaskningsmedel, andra starka mediciner, för lite rörelse osv.. Sedan finns det ju belastningsfång som orsakas av för högt tryck på hovarna. Inget av detta du känner igen på din häst?

Nej, inga hastiga foderbyten, och fodret är av bra kvalitet, hon har vilat tre veckor nu pga skada och därför inte rört på sig lika mycket som förut. Det är enda orsak jag kan komma på.

Tack för dit svar !

/Daffne

Ja har en häst en gång haft fång får den det lättare igen.

Min häst har visat fångsymptom nu i höst, men hovis sa att det troligen är belastningsfång. Förra hovisen verkade honom väldigt tajt och sen tappade han båda skorna vilket gjorde att han verkades ännu mer. :crazy: Det enda som märktes var att han blev ömfotad vid ridning på hårt underlag, men han visade ingen hälta, ömhet eller värme i hovarna.

Att hästen blivit skadad kan faktiskt utlösa ett belastningsfånganfall då hästen har flyttat belastningen från det skadade benet till de andra. Har hon då haft fång sedan förut har hon förmodligen fel hovform och har lättare för att få belastningsfång.

Ja, det har du rätt i. Det kan ju faktiskt vara så. Men om det är belsatningsfång, kommer det så snabbt ? :confused:

/daffne

snabbt? Är det pga skadan har det gått tre veckor, och tre veckor är inte snabbt...
Att det sedan fanns underliggande riskfaktorer gör det hela ännu troligare.
Men oroa dig inte, belastningsfång är mycket enklare att hantera än foderfång eftersom det inte föreligger en inflammation i magen. Så det enda du behöver åtgärda är egentligen hovarna på hästen! (Sedan är det naturligtvis en förutsättning att förra skadan börjar läka ut så att hon kan belasta mer jämt)
När du väl fått iordning hovarna på henne så kommer de att kunna växa ut korrekt efter hovbenets nuvarande position och...
fast din häst kanske har skor?

Nej, det är klart, det hinner hända mycket på tre veckor.

Veterinären kom ut och konstaterade att det var belstningsfång och sa även att det är mycket lättare att behandla.
Han pliockade av skorna och konrollerade allt noga. Nu får hon antibiotika som hon ska käka 5 dagar framåt och hon fick även stelkramp för en liten inflamation efter skadan.
Hovis kommer ut till stallet om en stund också så han skulle fixa till hovarna så hon får gå barfota nu ett tag och så får hon boxvila dom dagar hon får antibiotika. Hoppas att det blir bra.

tack för era svar !

/daffne

Börjar med din sista fråga: JA, hästar som haft fång har lättare att få det igen.

Och på första frågan så ÄR det vanligt med fång så här års, faktiskt. Och enligt de allra senaste rönen (jag har fått förmedlat från en föreläsning om just fång, härom veckan) så är det pga att de äter av det frostnupna gräset i hagen. Det är ju kolhydrater som gör att fången ultöses och man har tydligen till och med hittat en viss typ av kolhydrat. Och denna kolhydrat finns i gräset just når det är frostigt - försvinner när gräset tinar upp i morgonsolen... Hur det går till har jag ingen aning om, men så skulle det vara...
Alltså, för att undvika fång den här årstiden är det bra om hästarna får hö att tugga på i hagen på förmiddagen, så att de äter DET förstmedan gräset tinar upp.

Belastningsfång kan uppkomma om ett fram/bak-ben belastas fullt ut
flera dagar till följd av att motsatta sidans fram/bak-ben inte
belastas alls. Som ni säkert sett så brukar friska hästar ofta stå och
avlasta ett ben när de vilar. De kan nämligen inte blöda igenom hoven
fullt ut om den är belastad. När hästar vilar så avlastar de oftare
bakben än framben. Överbelastningsfång drabbar också oftare en bakhov
än en framhov. Det brukar alltså bara vara ett ben som drabbas till
skillnad mot vad är fallet vid foderorssakad fång då alla 4 hovarna
alltid är påverkade, även om kanske bara ser tydliga symtom från någon
eller några av fötterna. Sjukdomsorsak och förlopp är alltså inte
detsamma. Det klassiska fallet av belastningsfång är en häst som har
en smärtsam process/skada i ett ben och därför ensidigt belastar det
motsatta benet. I fall man inte kan få djuret att åtminstonde någon
gång/dygn avlasta den belastade hoven är risken stor för att hästen
efter 3 - 5 dagar utvecklar belastningsfång. Hästen har då kraftiga
cirkulatoriska förändringar i sluläderhuden.
Det kan förebyggas genom att man låter hovarna belastas så
fysiologiskt som möjligt = tänk på underlag, verkning och skoning och
genom att det primärt onda benet tar lite mer vikt av och till.

Något som också kallas belastningsfång kan i mer sällsynta fall även
uppkomma efter en längre tids oavbrutet arbete på hårt underlag. Även
dessa fall har ett sjukdomsförlopp skiljt från foderorsakad fång och
vanligen är flera hovar drabbade. Här kan förloppet bestå i en, i
jämförelse med de andra två uppräknade typerna av fång, akut
överbelastning av en normal vävnad. För att göra det hela mer
komplicerat kan hästar också utveckla en typ av fång, som i förloppet
liknar den foderorsakade, till följd utbredda muskelskador i samband
med överarbete/utmattning.

Det här är vad Ove Wattle leg veterinär, VMD svarade mej angående belastnings fång

Gumman skrev:
Jag funderar också på om inte frusna ensilagebalar brukar göra sitt till också?
Detta är faktiskt något som det forskas om just nu, man antar att det kan vara så men vet inte säkert än..

Funderar på ensilagebalarnas inverkan då mina hästar hade torrt hö hemma i boxen och ensilage i hagen förra vintern, och Linuz började få problem redan då. Nu går han bara på torrt hö och lite Lusern hackad strå för att hålla hullet. Men fången har gått tillbaka och hovarna börjar få den normala formen igen. Han var plattfotad då, men konkaviteten har börjat komma tillbaka.

ensilage känns riktigt lurigt.
jag fick känslan av att en häst vi hade blev "förgiftad" av ensilaget.

och en god vänn till mig som är utbildad inom olika alternativterapier hde enbart negtiva saker om ensilaget att säga, tyvärr kommer jag inte ens ihåg dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023