Fånganfall - var drar försäkringsbolagen gränsen?

Sv: Fånganfall - var drar försäkringsbolagen gränsen?

Intressant, så du tycker att det är OK om hästen bara är hyfsat smärtfri? Jag har nog en nolltolerans där.
Nej, i det långa loppet tycker jag inte att det bara är OK om hästen är hyfsat smärtfri. Den ska vara 100% smärtfri. Men nu diskuterar jag Nuet. Det tog 2? veckor innan hästen fick smärtlindring av vet, och den lär vara konvalescent ett tag till innan man vet hur pass väl det kan läka ut. Under denna tid så är "hyfsat smärtfri" ok.
Det tar tid innan skador läker.

den får gå ensam. Hästar är flockdjur och jag ser inte hur man skulle kunna ersätta behovet av flockliv med något annat "individuellt behov"!
Men att flytta en av de andra shettisarna till dennes hage är väl inte en omöjlighet? Då behöver du inte skaffa in en sällskapsponny.
Beteseducerare är även det en annan möjlighet.

Förhoppningsvis tål han det vanliga "betet", och om han inte gör det blir det nog till att avliva honom.
Vad jag förstod ordinerade vet att du skulle hålla honom borta från gräs i sommar? Så tight efter ett fånganfall finns ju alltid risken att få återfall, är det då verkligen ett smart drag att släppa ut honom på bete igen? Varför inte vänta till hagarna är nerbetade mot slutet av sommaren? Det känns som att tigga om det...

Vad jag förstod ordinerade vet att du skulle hålla honom borta från gräs i sommar? Så tight efter ett fånganfall finns ju alltid risken att få återfall, är det då verkligen ett smart drag att släppa ut honom på bete igen? Varför inte vänta till hagarna är nerbetade mot slutet av sommaren? Det känns som att tigga om det...

Håller med! Du kan ju inte släppa honom på bete igen!

Fast det är klart du verkar ju vilja att han ska bli så dålig så du kan ta bort honom. :devil:

Fixa en sällskapshäst till honom kan ju inte vara omöjligt. Men du verkar inte ens vilja försöka.

/Maria - som har en fånghäst som aldrig mer får äta gräs

Hur skulle det fungera med betesbegränsare, då?
Min veterinär har ju gett klartecken till att mitt sto kan gå ute i gräshagen dygnet runt tillsammans med de andra. Hon har betesbegränsare på sig, får komma in några timmar varje dag och då får hon två kilo hösilage.

Immer

Svarar både på detta och på krambanan

Jag pratade med veterinären i morse igen och han sa att han skulle vara borta helt från gräs i en månad, och sen inte gå på gräs från augusti då tillväxten kommer igång igen. Det blir ju i princip hela sommaren. Med min plan blir det nästan en veckas kortare tid som han får gå utan gräs - och sen så får han gå i den magraste av ogräsbeteshagarna. Och det var troligtvis inte det betet som orsakade fången från början.

Vet sa även att han borde vara helt symptomfri på torsdag med den dunderkuren butta han står på. Och är han inte OK tills dess så är det troligtvis hovbenssänkning och då blir det avlivning.

Även om det skulle gå att lösa med att ta in en fånghäst till nu över sommaren så återkommer ju problemet när man ska fodra till vintern då jag serverar fri tillgång med grovfoder.

Jag har ingen större lust att avliva en så trevlig ponny som denna - men finns där ingen praktisk möjlighet för mig att erbjuda en ponny som dessutom minst är 16 år så tycker jag att det bästa alternativet är att avliva honom. Låter kanske krasst - men vardagen måste funka både för mig och ponnyn.

Jag har hört mig för och det är tydligen inget alternativ eftersom han har ett så stort bettfel. Han har underbett i klass med en boxer så han har redan svårt att bita av gräset.

Jag pratade med veterinären i morse igen och han sa att han skulle vara borta helt från gräs i en månad, och sen inte gå på gräs från augusti då tillväxten kommer igång igen. Det blir ju i princip hela sommaren. Med min plan blir det nästan en veckas kortare tid som han får gå utan gräs - och sen så får han gå i den magraste av ogräsbeteshagarna. Och det var troligtvis inte det betet som orsakade fången från början.

Vet sa även att han borde vara helt symptomfri på torsdag med den dunderkuren butta han står på. Och är han inte OK tills dess så är det troligtvis hovbenssänkning och då blir det avlivning.

Jag tycker du ska läsa på lite mer om fång och vad det eg innebär.

/Maria

Senast ändrad:

Jag tycker du ska läsa på lite mer om fång och vad det eg innebär.

/Maria

Instämmer.

Jag tycker att du ska åka och röntga hovarna innan du fattar några beslut om avlivning eller inte. Annars har du ju inte en aning om hur illa eller bra det ser ut inne i hovarna :crazy:

Jag vet mycket väl vad fång innebär.

Eftersom ponnyn idag mår väldigt mycket bättre :) så var det nog ingen rotation trots allt om jag ska lita på veterinären. Hovslagaren kommer i början på nästa vecka och verkar honom så jag får se om han har nån annan infallsvinkel än veterinären.
Jag ska försöka lösa det framöver så att han får gå på det magraste av alla beten och även låna en "munkorg" för att se om han fixar att beta med en sån på. Går det så är det ju toppen - går det inte så är det ju trist.

Men... om ponnyn blir sämre när jag tar bort buttan imorgon så säger veterinären att man ev. går vidare med röntgen för att se hur illa rotationen är - men ärligt talat så kommer jag inte att göra det utan istället avliva honom. Och även där har jag veterinärens medhåll.

Jag har förstått att det låter krasst och taskigt att ta bort en ponny som kanske kan bli bra med specialskor, specialkost och specialvård. Men i detta fallet ser jag att det skulle kosta mer än vad det skulle smaka både för mig och ponnyn. Man kan inte vända upp och ner på hela gårdens struktur för att tillgodose en gammal sjuk ponnys behov - man får tänka lite på det praktiska också.

Att ponnyn är mycket bättre när den går på butta är ju inte så konstigt. Den är ju smärtlindrad. Du skriver tidigare att hovarna har börjat ändra form så jag skulle nog misstänka att det skett hovbensrotation och även kanske en sänkning av hovbenet.

Jag hoppas att det löser sig för din lilla ponny.

Men... om ponnyn blir sämre när jag tar bort buttan imorgon så säger veterinären att man ev. går vidare med röntgen för att se hur illa rotationen är - men ärligt talat så kommer jag inte att göra det utan istället avliva honom. Och även där har jag veterinärens medhåll.

Men jag tror inte du kommer att få ut ersättning av försäkringsbolaget om du tar bort hästen i det läget, man får nog allt prova o behandla lite mer, samt göra en röntgen. När läget är hopplöst o hästen inte svarar alls på medicineringen då går nog förs. bol. in.
Men släpper du hästen på bete igen denna sommaren så kommer du ha ett återfall som ett brev på posten.

Även jag reagerade på ditt val av hage.. En kraftigt nedbetad hage med mest ogräs är inte lämplig för en fånghäst. Just svälthagar gör att de gärna äter sådant som de egentligen (om de hade mer mat) skulle låta bli att äta. Vilket gör att du har ökad risk att tarmfloran störs, vilket ger ökad risk för nytt fånganfall..

Det har du rätt i, det tänkte jag faktiskt inte på. Tänkte att det var bättre än en ren gräshage iallafall. Det sista alternativet jag har på gården är paddocken, och där finns varken skugga eller vindskydd. Och den används dessutom. Gethagen är inget alternativ när getterna flyttar eftersom han då inte alltid kan se dom andra hästarna.

Ponnyn är idag sämre och har svullnat runt ganacherna - konstigt att det händer nu och inte innan. Han är även varm i bakbenen vilket han inte borde vara med tanke på att han står på butta. Borde ju inte bli sämre av det direkt.

Pratade med vet. igen och jag ska ge butta över helgen, och sen får vi se hur läget är på måndag.

Jag tror inte heller att förs. bolaget ersätter livdelen, har förstått av veterinären att det ska mycket till innan dom dömmer ut en fånghäst eftersom den kan vara relativt smärtfri med olika beslag osv.

Jag hade inte tänkt att släppa ponnyn på rent bete - den skulle få gå i de nerbetade vinterhagarna som där är mest ogräs och sly. Dvs de hagar som jag alltid har haft som sommarhagar. Denna sommar så gick dom i rasthagarna en period för att beta ned gräset där - och efter det fick ponnyn fång. Men av Alexandra_Ws svar så var tydligen det inte särskilt mycket bättre med nerbetade hagar..

Just hagar till fånghästar, om man inte kör med gräsfri hage, ÄR ett himla aber.. För de ska inte gå på kraftigt bete, gräsmattekort bete är det rejält med drag i så det är också klart olämpligt. Och när hagen blir för nedbetad kommer som sagt problemet med att de börjar äta sånt de inte ska.

När jag hade fånghäst så löste jag det genom att klippa ner HYPERKORT med gräsklipparen. Sen släppte jag på andra hästar där så de betade ner det ÄNNU mer (strax innan total ödeläggelse..), oc SEN fick fånghästen gå där. Jag körde ner alla rator och ev snabbväxande ogräs med grästrimmer, och erbjöd fri tillgång på hö. Det fungerade, men jag hade lika gärna kunnat ha sandpaddock, och hade haft det om jag kunnat (dvs haft en paddock).

Efter midsommar brukade hon få gå korta stunder/dag i en kraftigt förvuxen (tidigare obetad) hage. Förvuxet gräs är sämst näring i, och hästarna äter det 'sämst' med. Dock kan även det bli för mycket, och när det betas ner och ger plats för nytt, friskt gräs komma upp så är det värre..

Betesbegränsare kan fungera, men JAG vågade INTE, för en fånghäst som får av sig den och i flera h kan vräka i sig gräs ohejdat, det kändes alldeles för riskabelt.

Sen FINNS det fånghästar som utmärkt väl kan gå på bete som vanligt, bara man väljer bete med förstånd. Andra tål inte gräs alls efteråt, det är väldigt olika. Och vill man veta är enda sättet att prova - med risken för återfall...

Djurklinikerna får in några 'vågor' med fång varje år. Häruppe kommer det första i juni - betessläpp. Sen kommer ett nytt efter midsommar - annan växtlighet i hagen, folk byter hage/bete etc. En på höstkanten (sept/okt), då släpps de på förvuxet bete och/eller börjar äta sånt de egentligen ratar. Och så kommer den en liten oförklarlig våg i januari..

Torra somrar där det efter lång tids torka regnar ger också en liten 'våg' med fång..

ABSOLUT bäst för både häst och människa är om man har et äkta 'skogsbete'. Det är magert, de får inte i sig mycket bete per tugga/gång, de måste röra sig ordentligt för att få i sig maten etc. Nu är det ju dock inte så många som har äkta skogsbete, men har du det så är det jackpot..

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka