Fånga vovvens uppmärksamhet

MissourisTopsanna

Trådstartare
Tänkte be om lite tips.

Har en väldigt lydig och duktig vovve. Men som ÄLSKAR andra hundar. Han är fortfarande bara valp, 6månader. Men vill gärna ta tag i detta nu.

Han springer aldrig ifrån mig när det kommer hundar, utan stannar snällt och går fot, men gnyler lite och hade gärna sprungit fram. (har han nästan jämt lös)

Han får inte leka med allt och alla, utan några få. Jag säger alltid varsågod innan han börjar leka. Och där kommer problemet, han är så inne i leken att när jag sen ska gå hem får jag ingen kontakt med honom. Utan jag plumsar ut i snön och hämtar honom, och ger beröm då när han står vid min sida, efter det kommer han snällt med utan att springa tillbaka. Men jag skulle gärna vilja kunna på håll avbryta lekandet och locka till mig honom. Jag har kurs imorgon så ska ta upp denna fråga med kursledaren då.

Men hade varit roligt med flera tips, hur hade ni gjort? :) Jag har försökt med att ropa och springa andra hållet, men han varken hör eller ser något annat än sin dåvarande lekkamrat. Har även tagit fram hans favoritleksak "grisen" men han är helt blockerad. Får inte ens en blick. Men när jag hämtar honom så är det som "oj var du också här" sen kommer han med mig glatt. I övrigt är han väldigt duktig på kontakt övningar och hålla kolla på vart jag är och gör.

Sv: Fånga vovvens uppmärksamhet

Som allting annat när det gäller störningsträning, man börjar med en liten störning som hunden tål, och på den gör man en inkallning. I mina kurser finns en regel, inkallningar som inte fungerar är förbjudna, man får aldrig stå och gapa hundens namn eller locka med favvogrisen om hunden inte kommer. Då får man genast backa i utbildningen.

Jag brukar låta mina kursdeltagare göra en störningstrappa från ett tillf fem, där ett är ens störning som hunden tål i alla väder, där fem är "ingen hemma". Sen är det bara att börja jobba från punkt ett och vidare.

Just därför har jag börjat plumsa ut i snön för att hämta honom :) Han fixar all annan störning, vi har tränat mycket sådant. Han fixar att gå fot förbi lekande hundar osv. Vi hade till och med min kompis hund som inte alls var intresserad i honom utan ignorerade honom och morrade då han kom för nära. Men min voffe hoppade runt som katten på het gröt. Det är svårt att förklara hans "beteende". Min förra hund hade inte alls samma intresse. Han lekte gärna en stund sen kom han när jag gick. Den här hunden ignorerar inte, utan han hör helt enkelt inte för han är så inne i det han gör. Kurserna vi går på är inga problem, han är den som lyssnar absolut bäst, går slalom vid min sida mellan alla gnylande och lekande valpar osv. Och fixar att lyssna trots andra hundar ikring honom. Det är endast när jag sagt "varsågod" och han är i leken.

Ska ta upp detta med kursledaren idag och se vad han tycker. :) men det är alltid trevligt med andras åsikter och tips. Finns ju tusentals av dom.

Jag håller med blandrastik. Jag skulle även börja träna in ett brytkommando med blandrastiks 5stegs metod. Ett fungerande brytkommando underlättar otroligt mycket i vardagen.

Med ett korrekt brytkommando kan du få hunden att släppa vad som helst, när som helst (det låter lätt men är ack så svårt kan jag tycka. Jag har en unghund på ett år som ännu kan sätta sig i situationer där det inte funkar 110 på en millisekund)

Den är ju väldigt ung fortfarande - inte så konstigt att han blir fixerad. Det kan även vuxna hundar bli om frestelserna är stora.

Tror du inte att han kommer reagerar vid tillsägelse/inkallning, så gå hellre direkt fram (tyst) och "ställ dig ivägen" - när han hajar till och tittar så kalla in, och sedan hurra hurra hurra när han kommer... ;)

Man tränar med små störningar, som blandis skrev, vilka sedan utökas i takt med hundens mognad och lydnad. Allteftersom kommer också mer krav in, när man kan sätta press. Det låter som om du har ett vettigt upplägg, designa det så att han gör rätt och kan få beröm.

En vuxen hund som bara krasst skiter i ett kommado ska ha en åthutning. En hund under inlärning, som nu även är väldigt ung, ska man ha extra koll på och underlätta för så att den garanterat fixar det man kräver av dem.

Tack för råden! Kan ni ge mer konkreta exempel på hur ni hade gjort dessa steg? :) Vart ni börjat osv.

Hur hade ni tränat in bryt kommandot i detta fall? Han kan bryta typ när han ska hämta bollar osv. Och om han gör något jag inte gillar kan han avsluta direkt jag ber honom.

Idag var han med i skidspåret för första gången, hade då en 5årig tik som drog lite, och hon är en riktig bitch, så hon röt åt honom och ignorerade honom när han blev dryg så då lyssnade han faktiskt på matte istället då hon var så tråkig med honom :)

Här är en film när han springer bredvid skidorna första gången och med tiken, freja som drar. (jag lärde henne dra i slutet av förra vintern då min andra hund gick bort. Hon är så liten så låter inte henne dra så mycket, hon får mest vara hare :) )

Här tycker jag att han gjorde det bra som lät hunden vara och var med fokuserad på mig. Så han kan ju, vid vissa tillfällen *skratt*

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HQlYLv36p0g

Hur hade ni tränat in bryt kommandot i detta fall? Han kan bryta typ när han ska hämta bollar osv. Och om han gör något jag inte gillar kan han avsluta direkt jag ber honom.

I alla lägen överallt?

Ta tex en boll, eller favvoleksaken. Lek gärnet! När hunden har som mest varvantal, kasta leksaken ifrån dig, hunden springer efter. Kläm till med ett stoppkommando som du bestämt innan.

Blev det för lätt?

Ta din polare som leker med sin hund, ställ henne på lagom avstånd, gör om som ovan. Polaren bör hålla sig till kamplek, att även h*n ska kasta blir lite överkurs.

Klarar han det också?

Ställ polaren närmare.

Bollen fixar han.

"Ta din polare som leker med sin hund, ställ henne på lagom avstånd, gör om som ovan. Polaren bör hålla sig till kamplek, att även h*n ska kasta blir lite överkurs."

Detta ska vi träna på för jag tvivlar på att han fixar det :) Detta gav även kursledaren som förslag. Och när jag släpper han att leka med andra hundar ska jag skita i att kalla och bara gå och hämta honom, tills jag känner att han är duktig nog att komma även från det. :) Sen fick jag som förslag att börja använda visselpipa, lära hunden komma på det. Det skulle vara lättare att få hunden att reagera vid tillfällen då han fastnar med annat, förutsatt att han lärt sig komma på visselpipa först :) Men han trodde inte det var några problem, min valp var fortfarande valpig, tänka sig :o och han trodde att det överdrivan hundintresset skulle lugna ned sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 360
Senast: Acto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18