Fånga sin häst på bete

J

jockey_86

Nu har min häst gått på bete i ca 3 veckor och det har kommit totalt 6 hästar till betet. Och nu kan jag inte fånga henne längre. Hon går när jag ska ta på grimman och de andra hästarna är ivägen. Men jag måste ju fånga henne om hon ska verkas. Några tips?

Sv: Fånga sin häst på bete

Ett av de få tillfällen då jag anser godismutning är helt okej. Ha godis med dig, gå ut till betet så ofta som möjligt (gärna flera ggr/dag) och ge godis, gå därifrån (utan att ens försöka fånga).

Annars finns ju det beprövade gå efter hästen tills den lessnar, men beteshagar tenderar att vara stora så man kan få gå många timmar.

/Alexandra - vars egna små raringar kommer när jag opar även på betet, men som börjat godismuta in inackorderingen som gärna ska gå iväg just när grimman ska på. Hon kommer fram och hälsar gärna, men ser grimman och går iväg. Iofs förståeligt då mina tas från betet till 12 h i 'svälthage' ;)

Det jag gör är att jag går efter hästen tills den tröttnar och låter mig ta den. Detta kan ta 1-2 h men behöver ofta inte upprepas så länge i fortsättningen. Hästen fattar att du ger dig inte och det är ingen idé. Vet dock ej hur bra det fungerar på unghästar men vuxna som bara är dumma har det funkat på men det är jobbigt.

jag testade att gå efter min häst sådär... när hon tröttnade fick jag mig en rejäl spark på handen så att blodet forsade (lite överdrivet, men just då kändes det så)
sen testade jag istället att kela med de andra hästarna, sätta mig på huk, och rikta intresset mot de hästar som kom fram och gosade med mig... och efter 1 timme kunde jag sätta på henne grimman för att hon hade kommit fram självmant... sen tog det ytterligare 20 minuter att gå med henne de cirka 20 metrarna från infångningsstället till hagdörren, utan att hålla i henne (NH...?) i grimskaftet

Hej - din häst lever livets glada dagar :) och har ingen lust att komma in. Det blir upp till dig att övertyga hästen om att det är trevligare att komma till dig än att vara hos kompisarna (ingen lätt uppgift). Jag brukar ofta gå ut i beteshagen utan att fånga hästen och ta med den in. Prata lite med hästarna, klia lite i manen, kolla benen. På så sätt lär sig hästarna att det inte alltid är jobb på gång när jag kommer ut i hagen och det är oftast inget problem att fånga in dem.

Att gå efter hästen tills den ger upp är ett jättebra råd men du ska inte ge dig in på det om du inte är helt bestämd att hålla på tills hästen ger sig oavsett hur lång tid det tar. Annars har du lärt hästen att om den bara går undan tillräckligt länge ger du upp.

Var noga med ditt kroppsspråk bara så att du stannar när hästen tar kontakt med dig (belöning, drivningen upphör). Om hästen börjar gå mot dig så backa något steg (belöning, tillåt hästen att komma in till dig). var noga med att skilja på ditt agerande när du driver hästen som går iväg och när du väntar på att hästen ska komma in. Om du stirrar på hästen med kroppen vänd rakt mot den så är du hotande, då vågar den ofta inte komma fram. Vänd sidan litegrann mot hästen, sänk huvudet och slappna av, så visar du hästen att det är OK att komma fram till dig.

mvh
Lejonelle

Kan säga att du inte är ensamm!!!
Hästar som nu börjar gå mer i flock, blir lite förvildade och nu är det bara flock, mat och ja du vet vad som gäller.

Det enklaste är nog att locka med godis, för det är inte nån mening och bli sur....de är ju bara hästar och de har åxo ett liv!!

Försök som Lejonelle beskriver, talar du deras språk så underlättar det betydligt om du vill komma åt henne.

Beröm jätte mycket när hon kommer till dig och pyssla med henne oxå så hon inte tror att det är bara jobb som väntar!

Annars är det tyvärr så att de håller sig i flocken....men de tycker om en lika mycket för det :love: men vi är ju ändå inte samma ras och så har vi olika tänkade och behov.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?