fånga katt?

D

Diva_Bella

Kan ni kanske ge bra tips hur man fångar en katt som har fått för sig att den skall absolut inte under några omständigheter bli fångad??:confused:

Det ligger till som såhär..
Jag var iväg nu för 1 ½ vecka sen o köpte mig en jätte fin ras katt på tre år kelig och trevlig. Men andra natten hemma hos oss öppnar hon sonika ytterdörren och spatserar ut. :(

Som tur är är hon van vid att vara ute men herregud hon måste ju lära känna oss och omgivningen innan hon kan få gå ut och in som hon vill...

Till problemet igen. vi har lånat en grävling bur som bevisligen fungerar då vi fångade en svart katt :confused: som vi inte vet vems det är, men vår kisse vill inte gå in i den..
Vi har sett henne runt gården men hon kommer inte när vi ropar på henne-Vad göra?
Hennes p-piller gick ut i tisdags så jag börjar få lagom panik.. :crazy:

Kan någon komma med ett eller flera bra förlag hur jag ska göra för att fånga henne?

Alla förslag tas tacksamt emot.:bow: :bow: :bow:

///

Från en desperat matte som håller på å få spader..

Sv: fånga katt?

Hur nära vill hon komma då ? Fiskehåv med förlängt skaft kan funka..fast det vet jag ju inte med katter. Har bara fångat förrymda kaniner med en sådan. Fast med gott resultat ;)

Mynta2 skrev:
Hur nära vill hon komma då ? Fiskehåv med förlängt skaft kan funka..fast det vet jag ju inte med katter. Har bara fångat förrymda kaniner med en sådan. Fast med gott resultat ;)

bra ide´.:idea:

vi har tyvärr inte kommit så nära att det hade varit ett alt.. men jag ska ha det i baktanke!

hon springer omkring i skogen runt gården och det är väääldigt mycke sly och sånt så hon hinner undan snabbt och gömmer sig. *attans för hennes kamuflage..*

Mna kan locka fram kissen genom att skaka torrfoderpaket, öppna konserburkar eller gå runt med en panna nykokt fisk.

Man kan även sätta sig i en solstol och läsa bok, ställa sig och gräva i rabatterna eller göra nån annan utesyssla. Huvudsaken är att man nonchar katten totalt. Då blir den så nyfiken varför man plötsligt struntar i den, måste bara fram och kolla läget. Då gäller det att ha is i magen och inte rusa efter katten, utan fortsätta noncha till den är nära nog för att säkert fångas.

Man kan slänga en filt över kissen om man är nära nog.

Hoppas du får tag i kissen.

escodobe skrev:
hennes förra ägare kanske kan komma och locka på henne?

tyvärr bor hon i gbg och jag i vetlanda = småländska höglandet..
det blkir några mil... och personligen tror jag inte att hon är särskilt interesserad av katten..*tyvärr*:cry: :cry: :cry:

jag har tänkt på det ett flertal gånger ..... men det är tyvärr inget alterativ..:cry:

anars en bra ide´..!!:)

tack så mycket.:bow:

bara så alla vet, jag tycker om kissen så J*la mycket som jag gör med alla djur!! Men jag vill få in hene så att HON får må bra med mat osv.. ingen katt blir mätt på möss...

Får hon någon mat?
Katter brukar gå in i fällorna när de är riktigt hungriga så fortsätt med den- men hon kanske är infångad nu?
Kan ni ha fällan ute på natten, så är förhoppningsvis inte så många andra katter ute och fällan kanske inte ser så skrämmande ut i mörkret.
Om det vore min katt skulle jag kolla fällan ett par gånger på natten.

Majvi skrev:
Får hon någon mat?
Katter brukar gå in i fällorna när de är riktigt hungriga så fortsätt med den- men hon kanske är infångad nu?
Kan ni ha fällan ute på natten, så är förhoppningsvis inte så många andra katter ute och fällan kanske inte ser så skrämmande ut i mörkret.
Om det vore min katt skulle jag kolla fällan ett par gånger på natten.

tyvärr är hon inte fångad än..:cry:
vi har mat i fällan, både torrfoder och "lukta gott fisk", var nere hos fiskhandlarn och fick forell huvuden som hänger inne i buren.
jag håller på oh bli tokig, nu har vi inte sett henne på flera dagar..
funderar på och ringa polisen och se om dom har fått in någon anmälan om hitte katt.. det "dumma", fasst det är bra är att vi bor en bit från större bebyggelse så om hon är i skogen och virrar runt kan det ju ta ett tag innan någon ser henne..:crazy:

vi bor http://kartor.eniro.se/query?streetname=kvarngryte&what=map&asearch=1

jag vet inte vart man kan ringa mer förnågonstans? för bort sprungna katter?
någon som har ide?

// Orolig matte.

Fixa en laserpekare och lura in henne med. Har inte träffat en katt hittills som inte måste fånga pricken.

Diva_Bella skrev:
bara så alla vet, jag tycker om kissen så J*la mycket som jag gör med alla djur!! Men jag vill få in hene så att HON får må bra med mat osv.. ingen katt blir mätt på möss...

Det kan de visst bli, speciellt om ni har en stor skog i närheten där det finns mycket möss för katterna.

Har en stallkatt som är herrelös, förutom att han håller till i vårt stall på vintrarna. Han var jättetjock och go i vintras, såg flera ggr att han hade stora råttor och käkade på. Nu ser man honom inte så ofta, han är väl ute och ränner efter tjejer och har blivit smal och smäcker -som alla hankatter på våren.

Om din katt har bestämt sig för att leva ute så är det kanske inte så mycket att göra.

För att en katt ska få i sig den näring den behöver måste den äta ungefär 15 möss om dagen.
En katt som ser tjock ut kan mycket väl ha magen full med mask.

Anmäl katten som försvunnen hos polisen. Sätt in annonser på katthem/kattföreningars hemsidor.
Sätt upp lappar på lämpliga ställen.
Det kan ju vara så att damen är ute och friar, vet ni några som bor i närheten som har okastrerade hankatter?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en katt, en upphittad katt sen 4 år tillbaka. Han var mer död än levande när jag hittade honom och bara skinn och ben...
Svar
8
· Visningar
1 324
Senast: EmmaW
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·
Övr. Katt Igår em när jag kom hem från jobbet kom bara ena kissen hem. Jag ropade på den andra, men hon dök aldrig upp. Blev lite konfunderad, men...
Svar
11
· Visningar
1 663
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama