Fånga i hagen...

K

knyttet

Har svårt att tro att hästar fungerar på det viset att de "hämnas" eller är långsinta, men jag fattar inte vad min häst försöker säga mig!
Hon är lite speciell att ha att göra med, enmanshäst kan man väl säga. Brukar komma i hagen vanligtvis, utom nån gång ibland när hon tramsar och springer omkring. Tar en stund, sen kommer hon fram.
Jag har tänkt att sälja henne och under tiden så är det en annan tjej som rider hästen mestadels. Helt plötsligt är hon omöjlig att fånga i hagen! Hon tramsar både med den nya tjejen och med mig, särskilt med mig känns det som. Det räcker att jag går in i hagen så blänger hon på mig och börjar att gå iväg åt andra hållet. Tar jag ett enda steg efter henne så sätter hon av i galopp, brallar och studsar. Sen kan hon springa runt i cirklar tills hon är genomsvettig, hon vägrar att ge sig och låta sig fångas förrän hon är rejält trött. När jag väl tagit in henne i stallet så är hon jättemysig, ska gosa och är lugn.

Men kan en häst "hämnas" för att man försummar den? Ibland får jag en känsla av att hon är sur på mig för att jag inte rider henne så ofta längre, utan har lämnat över det till den andra tjejen. Det är lätt att förmänskliga hästens tänkande, men jag förstår verkligen inte vad hon vill säga mig. Att något är fel förstår jag ju, hon är missnöjd med något. Hon är som vanligt att sköta och rida, men i hagen är hon omöjlig...

Vad tror ni? Brukar era hästar visa tydligt missnöje?

Sv: Fånga i hagen...

Din medryttare kanske rider henne på fel sätt? hon kanske får ont i några muskler, ridningen är "tråkig" hon kanske har för hårda händer el dyl? Bara en fundering!

Kompisens travare vägrar komma in ifrån hagen, utom vissa dagar när hon fått spunk och springer in (mkt sällan :p )
Hon har inte ont någonstans, tänderna kollade ja allt... Hon rids inte överdrivet hårt och det är mycket varierad träning, hon älskar sin mat och får tillräckligt med både hö och kraftfoder. Och ändå vägar hon komma. Asjobbigt. Vi har heller inte lyckats komma på "vad hon vill säga oss" som det är nu så får vi ta in de andra hästarna först, då vill hon inte vara kvar själv.

jag tror helt enkelt att hon vill vara kvar ute och ha det skönt i hagen... Och då säger många att hon inte har tillräckligt med respekt för ägaren. Det är ju isåfall märkligt, för hon är underbar att hantera och alla NH-övningar går som en dans...

Min nya har varit lite knepig att fånga, men än så länge har det gått med lite list. Han är alldeles för nyfiken för att låta bli att komma och kolla vad matte håller på med när hon springer i hagen eller ställer sig med ryggen mot och smusslar med nåt i fickan :D

hur gör ni när ni ska ta in henne? Går ni efter henne? Eller ropar ni, och sedan vänder ryggen till... finns ju olika sätt att prova. Om hagen är relativt smal på bredden kan man testa att löslongera, det vill säga låt henne springa tills du säger till att hon inte får springa längre. Om hon försöker dra förbi dig så genskjut. Funkar för mig iallafall, svårt att förklara. men det går på ett par minuter.

det här kanske bara blev rörigt, men jag hoppas det löser sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: Happimess
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 280
Senast: nickan1
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?