Fånga en lös hund

Denver

Trådstartare
Det har nu sprungit en lös hund här i Tibro i 2 veckor. Senast idag var han utanför och jag försökte mig på att få tag i han men han bara springer. Min sambo försökte häromdagen. Nån har försökt locka med en tik. nån har haft köttbullar. Men inget funkar.. någon som har ett bra tips??
Vi måste ju få tag i stackarn nån gång, kallt är det o mager börjar han bli.

Sv: Fånga en lös hund

Men jisses! Är det ingen som saknar sin hund?!
Jag skulle nog försöka att locka hunden med något gott och INTE försöka fånga honom.
Bara ge honom snasket till en början och sen, när den är lugn, ta honom. Det kan dock ta ett tag men vad göra, som du sa..?
Men det kanske ni har försökt...

Men jisses! Är det ingen som saknar sin hund?!
Jag skulle nog försöka att locka hunden med något gott och INTE försöka fånga honom.
Bara ge honom snasket till en början och sen, när den är lugn, ta honom. Det kan dock ta ett tag men vad göra, som du sa..?
Men det kanske ni har försökt...

Vi har pratat med polisen och de finns INGEN anmälan på hunden, vad är det för ägare egentligen :confused: :(

Vi har försökt lägga hundmat utanför huset så kanske han börjar söka sig hit men än har de inte funkat. Jag försökte idag med att bara prata med han men han bara drar inte minsta lilla intresse å se vad jag har för nåt gott med mig.

Jag är snart helt uppgiven o kan knappt sova på nätterna då jag ligger och tänker på hunden.

ja de skulle ju vara något men vart ska jag göra av det??? kan inte lägga ut det utanför huset då det finns mycket katter här. Hundmaten är dom dock inte intresserade av. Hunden ser man bara nån gång då och då..

Vad är det för ras på hunden? Hade inte polisen nåt tips hur ni kunde göra? Det finns inga "hundfångare" på orten, som de har i USA, med sina fångstanordningar. Arma krake, i detta vädret.

Jag såg den första gången idag och jag är inte helt 100 men tror det är en hamilton stövare. Det enda polisen sa var att vi skulle ringa om vi får tag i den.

Ja jag tycker så synd om den, det är ju iallafall 2-3 veckor han sprungit runt här nu.

Då måste det ju nästan vara nån jägare som äger den. Du känner inte till nåt jaktlag som du kan ringa, eller nån som jagar. Herre gud, han borde ju sakna sin hund. Tänk om jägaren ligger skadad i skogen och hunden stack. Usch, jag fryser.

det bästa skulle ju vara om man kunde jaga in den i ett inhängnat område.. och sedan försöka fånga in den, men det beror ju på hur man bor, i skogen är det ju inte lätt..
men det låter ju bra med att lägga mat vid dit hus, synd bara att hunden inte har sökt sig dit..

stakars hund!

Fråga polisen vilka som har licens för blåsrör etc och som kan söva den, under tiden kan ni ju som sagt försöka ge den mat så den inte sticker från det område där den är nu iaf!

Lycka till och hoppas verkligen att ägaren ger sig tillkänna

Jag hittade denna efterlysning på Svensk Jakts hundjour.

Hamilton
Tik, (Sessan), svart,rödbrun,vit, 8 år,
Övriga kännetecken: ganska stor tik,något överviktig.mycket snäll.
Försvann: 2007-10-31
Platsen för försvinnandet: Karshult,Hjälmsryd,Sävsjö kommun.
Kontakta: Evert Jönsson, 0470-81820 evert.webb@telia.com

Det är ju visserligen någonstans runt Växsjö men det är ju bara ett par dagars travande till Tibro så det bör nog kollas upp. Har hunden varit utan mat i några veckor så är det ju naturligt om den numera är mager.

Såg oxå denna annons men tyvärr är detta en hane.
Men tack ändå.

*lite KL*

Jag har skickat lite mess runt till folk som är jägare och pratade nyss med en kille som är jägare och han har svårt att tro att den används som jakthund då ingen anmält den.

Jag hittade denna efterlysning på Svensk Jakts hundjour.

Hamilton
Tik, (Sessan), svart,rödbrun,vit, 8 år,
Övriga kännetecken: ganska stor tik,något överviktig.mycket snäll.
Försvann: 2007-10-31
Platsen för försvinnandet: Karshult,Hjälmsryd,Sävsjö kommun.
Kontakta: Evert Jönsson, 0470-81820 evert.webb@telia.com

Det är ju visserligen någonstans runt Växsjö men det är ju bara ett par dagars travande till Tibro så det bör nog kollas upp. Har hunden varit utan mat i några veckor så är det ju naturligt om den numera är mager.

Tyvärr verkar ju polisen inte bry sig nåt vidare trots att vi sa att den nu sprungit här i 2 veckor. Så jag har svårt att tro vi skulle få dom till det.

Jag börjar nästan undra snart om den bor här nånstans och om husse/matte släpper ut den vind för våg.

En skål med mat i? ni aknske kan ställa ut den och stängra grinden eller något så ni sedan nkan fånga den (om ni har grind)
Hoppas ni får tag på den

Maten har vi redan prövat o den står ute.
tyvärr har vi ingen grind.

Ring SLA. Dom älskar såna historier.
Ta ett kort om ni kan ifall jycken inte syns till om reportern dyker upp. Ni kan skriva ett eget reportage och skicka in också.
Adresser o tele finns på sla.se

Var i Tibro fördendelen?

Hoppas att ni hittar ägaren!.

Jag o en polare var ute o gick häromdagen. Då står det en hund på gåbanan och skäller och inte en människa såg vi.

Det här var i ett bostadsområde, så det är mkt folk, hundar och bilar som passerar!

Gick o knackade på det närmaste radhuset och en gubbe öppnar, han var full och allmänt otrevlig.
Då säger gubben att det är hans hund, och att den får springa så:mad:
Jag sa till han att han skulle ha koll på hunden. Det fanns inte ens staket runt huset, tro fan att hunden springer ut.
Hunden verkade vara snäll, men vad hjälper de, den kan ju bli överkörd, påhoppad av någon annan hund, nån kan ju bara gå o ta den:eek:.
Gubben verkade ha noll koll på hunden, han värkade inte ens bry sej:crazy:

Va tänker folk med som bara släppern ut sina hundar på gatan?!:mad:

Usch, vilken tragisk situation...

Det verkar som det enda ni kan göra är att försöka få till något
inhägnat att jaga in den i.

Fan vad irriterad jag blir! Polisen måste väl ändå kunna hjälpa till med NÅGOT!!!

:idea: Kan man inte be en veterinär om hjälp??!
Tänkte på det där med blåsröret...

Hej vart bor du i Tibro? bor där med och min pappa såg en hund springa lös, försökte gå ut och fånga den men den var borta fortare än kvickt nu var det ett tagsen jag såg den men hoppas att någon får tag på hunden=)

Jag bor på Ågatan.

undrar om de är samma hund då tro?? för vad vi vet har han sprungit här omkring i 2-3 veckor.

Hej vart bor du i Tibro? bor där med och min pappa såg en hund springa lös, försökte gå ut och fånga den men den var borta fortare än kvickt nu var det ett tagsen jag såg den men hoppas att någon får tag på hunden=)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 444
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: inverterad
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka