N

nenne21

Finns det någon annan som har en 1-åring som fått fång? Till saken hör att hon är inte tjock och hon har gått på samma bete sen i våras. Hon går som vanligt på gräs men blir stapplig på grus.

Sv: fång

Våran ettåring blev aldrig diagnostiserad med fång förra året (just vid den här tiden efter att ha gått på samma bete sen i april) hon var inte heller tjock, hon var stapplig och halt på ett framben. Hovslagaren var säker på att hon fått fång, när vi tog ut veterinären fick vi aldrig någon säker diagnos, men hon kunde inte heller säga att det inte var fång. Hästen fick gå på butta i 10 dagar och vi satte på henne en gräsreduserare. Efter det har hon inte visat några symptom på fång, men den här sommaren garderade vi oss och satte på en gräsreduserare så fort det blev lite grönt ute och i år har hon klarat sig alldeles utmärkt, och hon är alldeles lagom i hullet.

Är den diagnosticerad?
Kan ju bara vara öm i tossingarna....:)

mitt sto fick fång som 1-åring för ca 8år sen,har hört att det e väldigt ovanligt att 1åringar får fång. efter bh så blev hon helt återställd och fick ej fång på ca 6år men förra sommaren fick hon fång sista dagen på betet

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka