Z

Zacke

Lite fångfunderingar...:confused:

För att börja med att berätta min historia... Min 17åriga d ponny fick fången bekräftad 4/2-07 med rötngen. Han blev då gipsad på framfötterna och ordinerad butta i 21 dagar och boxvila en månad till återbesöket. Det är första fånganfallet för honom, en liten hovbensrotation med goda prognoser.

Någon annan som fått hovarna gipsade? Dom sa att det var för att ge stöd, men min hovis hade aldrig hört talas om det...
Finns det några lyckliga fånghistorier?
de flesta jag läst om slutade tyvärr i avlivning..:cry:
Hur gör ni med sommaren?
Och hur är det med fånghäst på lösdrift? KOntrollerad utfodring på lösdriften, alltså EJ fri tillgång på någonting.

Har aldrig haft fånghäst förr och vill göra det bästa för honom. Ska på återbesök igen på tisdag och hoppas på goda nyheter då...:crazy:

:bow::bow::bow:

Maja- med mycket som snurrar i skallen

Sv: fång

Min ponny fick fång för ca 10 månader sen och är idag helt frisk!
Han hade en lindrig hovbensrotation men fick inte hovarna gipsade. Istället så hade han en tjock "mjuk sula" under hovarna som böts var 5:e dag om jag inte minns helt fel..

Ang sommaren så gick min hela förra sommaren i en grushage.
I år så blir det till o vänja in sakta,dock så får han inte gå på riktigt bete,har aldrig gjort det heller pga extremt lättfödd + ett tidigare anfall.

Lycka till på tisdag!

ena pållen här fick fång förra våren (lindrig roteration runt om) pga. kortison kurer mot bronkiten. hon stod på ute boxvila/liten grushage med fri tillgång på ett bra grovfoder hela sommaren och en bit in på hösten. hon skoddes med pg beslag fram och "vanliga" skor bak va 4-5 vecka.

vid sista åb. visade röntgen att förändringarna gått helt tillbaks och hon fick vanliga skor runt om samt sattes försiktigt igång och fick en "egen" mindre lösdrift. när kondition och muskler börjat återvända fick hon gå ut i stora lösdriften med dom andra hästarna igen (till största delen skogshage om ca. 8 ha) där har dom fri tillgång på ett bra silage (kvot 9.3)och hon får några dl. luzern om dagen för att blanda mineraler och tinkturen mot hostan i.

detta har fungerat väldigt bra för denna pållen :) även veterinären är nöjd, men tycker att vi inte ska släppa på henne bete med dom andra förens gräset blommat (alltså inte heller "hårt betat gräs" utan "skogshage" och stödfoder) ska begränsa hagen något nu då gräset börjat skjuta i "lyckorna" i hagen.

Min D-ponny fick fång på sensommaren 2005 när betet började växa om plötsligt och kraftigt. Han fick lindrig/måttlig rotation på alla hovarna, och behandlades på Strömsholm. Verkades med tvärtå och fick inga sjukbeslag. Stod på box fem veckor, därefter återbesök, röntgen och verkning igen, sjukhage fem veckor, sista återbesök och därefter vanlig hage ett tag innan man började sätta igång honom. Ett halvår efter fånganfallet var vi igång med lugn ridning, skritt och trav, och i slutet av sommaren var han på topp igen. Han går på skogsbete nu sommartid.
Klart det finns chanser för fånghästar! Man har kommit långt idag med behandlingssätt jämfört med för några år sen. Det tar tid och man måste ta sig den tiden.
Har aldrig hört talas om att gipsa fånghovar, förstår inte vad det ska ge för stöd faktiskt. Verkar man med tvärtå kommer hovbenet växa i rätt läge när hoven växer ut. Men din veterinär vet förhoppningsvis vad han gör och har en plan för dt hela :)

Liknande trådar

Hästvård Ponnyn har nu efter nästan fyra veckor på boxvila med butta (först två påsar, sen en) och får nu gå ut i sandpaddock eftersom hon inte...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 509
Senast: Mli
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 434
Senast: mily
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 844
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 678
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka