J

jupiter-judex

har någon lust att lite snabbt förklara fång lite snabbt?? har nu en shettis på två år och funderar lite på hur man förhindrar fång, han har aldrig haft några fång tendenser men är ändå livrädd för att få det!
har läst runt lite här och känner mig lite kluven...en del skriver att det finns mer utav något i kort, avbetat gräs. en del skriver att dom inte ska gå på mycket gräs...
hur gör man:confused: tänkte ju först att jag kan ju börja släppa dom så fort det torkar upp så gräset inte hinner växa för mycket och han då vänjer sig, och det kanske inte hinner bli så mycket grönt... å andra sidan är det första som växer upp kraftigast, ska man putsa av eller låta någon annan beta av hagen först???

Sv: fång?

Jag ska försöka förklara för dig. Har själv erfarenhet av en gammal shettis ( inte min) som har fångtendenser. Vi börjar tidigt, helst i april, innan gräset syns att släppa våra hästar korta stunder i sommarhagen. Succesivt längre stunder och till sist efter ett par veckor får de gå dygnet runt.
Jag är av den teorin att har hästen haft en välbalanserad foderstat under vintern så har den bättre förutsättningar att klara övergången till gräs. Men det är endast mina egna funderingar, inget som jag har fakta för.
Det första gräset på våren är rikt på sockerarter som kan ställa till det i tarmsystemet, även frostigt gräs blir stressat och blir "sockerrikt". Kort gräs efter en torkperiod med efterföljande regn och tillväxt är lika "starkt" som vårgräset.
Därför är det nästan bättre att låta hästen gå i en hage med övervuxet gammalt gräs. Det är ganska fattigt på sockerarter men fiberrikt istället. Gammalt naturbete som är ogödslat är bra bete för fånghästar tror jag. Där finns ju en massa olika örter och växter som inte finns på odlad vall.
Jag skulle förslå att du gör som du tänkt. Alltså släppa innan gräset kommit upp. Så gör alltid jag som sagt och det har funkat bäst hittills.
Var också uppmärksam på att pulsen inte ska kännas vid kotleden. Gör man det så kan man misstänka fångtendens.

Det här blev långt men jag hoppas det klarnade lite för dig.

åh, tack. långa svar gör inget, bara kul:D
då har jag tänkt ganska rätt i alla fall då tycker du? fast kanske börja tidigare än vad jag hade tänkt, typ nu så fort det torkat upp så dom inte förstör sommarhagen?

Ja börja nu om du kan. Jag tänkte själv släppa mina i sommarhagen en stund till helgen. Även den lille shettisen hänger med på det.
Bara det torkar upp lite till så är det fritt fram för mina två.

jo det blir nog så men får dom inte i sig det starka nyväxta gröna så fort det tittar fram då:crazy:

Det är därför du bara ska låta hästen gå korta stunder i början så h*n hinner vänja sig. Jag börjar med ca 1 timme första gången. Då finns det nästan inget gräs att tala om. De går mest runt och kollar läget och gnager i sig det lilla som finns. De brukar göra en inspektionsrunda i hagen först:D . De hinner inte få i sig några mängder.
Det är också viktigt att det finns hö att äta i hagen. De behöver det grova för att kompensera det växttrådsfattiga nya gräset. De brukar lämna höt succesivt.
Som det är nu så växer det upp lite nytt i vinterhagen också. Så de vänjer sig under tiden även där.

Det gäller bara att ta det försiktigt och hålla lite koll på pulsen och andningen. Den lille jag känner blir väldigt flåsig innan man kan se några andra symptom. Även pulsen nere vid kotan blir kännbar.

Men jag skulle inte oroa mig så mycket om jag var som du. Det är ju inte alla shettisar som får fång ;)

Mina går då ingen ispektionsrunda utan dyker ner med huvudena så fort de kommit innanför grinden.
Jag vänjer mina shettisar sakta på grönt gräs o ser till att inte släppa dom i sommarhagen om gräset är frostigt, nu får dom gå ett par timmar

Var också uppmärksam på att pulsen inte ska kännas vid kotleden. Gör man det så kan man misstänka fångtendens.

Jag undrar vad du menar med detta? :confused: Det är ju inget konstigt att kunna känna pulsen vid kotleden? Vid förhöjd puls däremot får man börja fundera.....

Ville bara påpeka detta eftersom det kan bli lite onödig oro om man tror att det är något fel bara för att man känner pulsslag vid kotleden. :)

Senast ändrad av en moderator:

nä det är sant! kanske inte behöver jaga upp mig i onödan;)

jag förstog att hon menade förhöjd puls så det är lugnt:)

frostigt? menar du tidigt på morgonen och nattetid eller? är det mer sånt där ämne när det är frost på gräset?

Det är höga halter av fruktos i samband med frost o det har visat sig vara en orsak till fång

men det räcker att man väntar några timmar tills solen stått på lite då eller ska man inte ha dom på gräs under tiden det är frost på nätterna överhuvud taget?

Man bör undvika att ha dom på frostgräs under natt o på morgonen innan solen värmt upp ordentligt, mina får gå ett par timmar i sommarhagen nu men endast på eftermiddan när solen legat på några timmar, just i skarven mellan frost o värme är gräset som mest stressat av fruktaner

jag förstog att hon menade förhöjd puls så det är lugnt:)

Okej vad bra :)

Kom bara att tänka på en tjej i förra stallet som blev helt förfärad när hon kände pulsslag för hon hade också hört att det inte skulle finnas någon puls där.

jo jag förstod att det var något sånt, jag själv hade nog blivit mer fundersam om jag inte kände någon puls alls;)

Ja samma här :)

Men tro mig det finns de som tror att det är något fel minsta lilla de känner något.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 154
Senast: Kicki081
·
Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 181
Senast: Kristall10
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka