Sv: fång!!!

Låter hästen gå på magert bete och motionera den.
Munkorg är en väldigt bra lösning om hästen måste gå på kraftigt bete.
 
Sv: fång!!!

Om det redan är en fånghäst o man vill undvika att den får ett anfall igen så gäller det o passa sig för vad man stoppar i den, den ska givetvis ha sitt behov tillgodosett men inget mer.
Häst som inte har fång o för att undvika att de får det är man väldigt försiktig med invänjning av gräs tex. I båda fallen är man mkt försiktig vid foderbyten ect.

Fånghästarna får dessutom inte gå på bete.
 
Sv: fång!!!

arabia skrev:
Fånghästarna får dessutom inte gå på bete.

FEL enligt mig. Min häst fick fång i höstas på senbetet (trolugen pga. fruktanet eller vad det nu heter). Han ska gå på bete i sommar, men mycket magert, med långsam, succesiv tillvänjning samt skogshage på nätterna. Vid behov även betesreducerare på dagtid.

Trådskaparen: Det beror lite på om hästen haft fång tidigare eller inte. Min har haft, och jag har dessa regler:

-Ger inget som innehåller mkt stärkelse/socker/kolhydrater, därmed ingen betfor eller spannmål som havre.
-Foderstat med tillgodosedda behov, inte mer dock. Också viktigt emd en bra balans i foderstaten, har en smrp/mj-kvot på 5-6 ungefär.
-Långsam tillvänjning av nytt kraftfoder/byyte av grovfoder. minst 2 veckor, gärna mer.
-Ännu mer långsam tillvänjning till bete. Magert, gärna övervuxet.
-När jag vänjer in till bete ges lika mycket hö som tidigare för att ge hästens mage fibrer.
-Ger dessutom ngt slags stabiliseringsmedel för magen, tex. Microbalans.
-Känna på hovarna varje dag och kolla pulsen. Min häst har naturligt varma hovar men det gäller att lära sig sin egen häst och dess kropp.

Hm.. kommer säkert på mer.
 
Sv: fång!!!

Tror att det fungerar så här::angel:
Gräset "försvara" sig vid frost o bildar mer Fruktan? ung. samma som glykol till bilen.
som kan leda till fång
 
Sv: fång!!!

Ja gräset "stressas" vid väder/temperaturväxlingar (mest när det blir kallt har jag förstått, men även under ectremt varma dagar) och det bildas höga halter av ämnet fructan, som är ett slags socker. Detta i sin tur kan leda till fång.

Så har jag lärt mig.
 
Sv: fång!!!

Om jag har fattat rätt så samlar gräset fructan? innan kalla nätter för att det förbrukas mer då.
Efter en varm natt så är också dosen fructan? hög då den inte förbrukats.
Så en fånghäst ska inte gå på bete innan kalla nätter och efter varma nätter.
Lättast kanske att ha dom i "skogshage" mellan 17.00 o 11.00 och beta gräs däremellan.
 
Sv: fång!!!

min ponny har haft fång vid den här årstiden varje år, sen hon var 3 år (är 9 år nu).
Har provat allt, och hovbenet är försjunket.
Men fick ett tips om att E-vitaminer i vattnet skulle hjälpa, och det gjorde det! :P

Daglig motion är också viktig!
 
Sv: fång!!!

Nää .
När det är frost/vitt är gräset farligt och ev. vi soliga försommardagar.
Om gräset är långt, gult eller torkat innehåller det ingenting.

Min fånghäst fick inte gå ut förrän solen hade tinat gräset i vintras.
När sedan snön kom så var det inga problem.

Vi har så mkt broms när det är riktigt varmt på sommaren, så de står inne på dagarna o är ute på nätterne.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fång kan hästar och ponnyer drabbas av året runt, men de allra flesta insjuknar under vår och höst – med kalla nätter och varma dagar. I...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp